Στην Ελλάδα και συγκεκριμένα σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα επιστρέφει σταδιακά η εταιρεία ενοικίασης ηλεκτρικών πατινιών Lime, που βαδίζει στον δρόμο της κερδοφορίας λίγα χρόνια μετά τις απώλειες εσόδων –έως και 95% στην αρχή της πανδημίας–, αλλά και τις ζημίες που σημείωνε τα προηγούμενα χρόνια.
Η εταιρεία από το Σαν Φρανσίσκο χθες νωρίς το πρωί τοποθέτησε την πρώτη φουρνιά της πιο αναβαθμισμένης έκδοσης ηλεκτρικών πατινιών στον Λευκό Πύργο, ξεκινώντας από τη Θεσσαλονίκη, ενώ τον επόμενο μήνα θα κάνει απόβαση και στην Αθήνα, τοποθετώντας τα πατίνια της στην Αθηναϊκή Ριβιέρα. Σχεδόν 4 χρόνια μετά την απόφασή της να αποσύρει τις υπηρεσίες της από τη χώρα μας, η εταιρεία τις επαναφέρει, τοποθετώντας σταδιακά περισσότερα από 500 πατίνια. Για το ξεκλείδωμα του πατινιού δεν υπάρχει κόστος για τον χρήστη, στη συνέχεια ωστόσο επιβαρύνεται με 0,20 ευρώ ανά λεπτό χρήσης.
Βέβαια, στο παρελθόν αντίστοιχα εγχειρήματα από τη Lime και από άλλες εταιρείες, όπως η Hive, δεν είχαν ευδοκιμήσει στη χώρα μας, καθώς εκτός από τους περιορισμούς της πανδημίας, στην Ελλάδα υπήρχαν κενά στο νομοθετικό πλαίσιο, ενώ είχαν καταγραφεί και πολλές περιπτώσεις κλοπών και βανδαλισμών των οχημάτων. Ενδεικτικά, λόγω αυτών των βανδαλισμών, πρόσφατα η RideMovi που δίνει τη δυνατότητα της ενοικίασης ηλεκτρικών ποδηλάτων μέσω της εφαρμογής της Freenow, ανέστειλε τις υπηρεσίες της στην Αθήνα λίγους μήνες μετά το επίσημο λανσάρισμα της υπηρεσίας. Στη Θεσσαλονίκη, αντίθετα, έχει τοποθετήσει μέχρι στιγμής 400 ηλεκτρικά ποδήλατα.
«Η ελληνική αγορά βολεύει για τη χρήση ηλεκτρικών πατινιών, λόγω κυρίως του καλού καιρού. Ωστόσο στην Αθήνα υπάρχει μεγάλο ζήτημα ακόμη με τις υποδομές», λένε πηγές της αγοράς, εκτιμώντας πως υπάρχουν ακόμη αρκετές γκρίζες ζώνες στο νομοθετικό πλαίσιο σχετικά με τους όρους λειτουργίας τέτοιων οχημάτων στην Ελλάδα (πόσα πατίνια βγαίνουν σε κάθε δήμο, εάν πρέπει να δίνεται άδεια από τους δήμους κ.λπ.).
Πάντως το 2021 τροποποιήθηκαν διατάξεις του ΚΟΚ και εισήχθησαν κανόνες για τις τεχνικές προδιαγραφές, την κυκλοφορία αυτών των οχημάτων και τις κυρώσεις σε περιπτώσεις μη συμμόρφωσης του οδηγού. Ετσι, οι οδηγοί τέτοιων οχημάτων (escooters, rollers, skateboards κ.λπ.) πρέπει να φορούν κράνος, ενώ ορίστηκε στα 25χλμ/ώρα το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας. Πάντως, αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις έχουν αυστηροποιήσει τη νομοθεσία τους, ενώ το Παρίσι ήταν η πρώτη πόλη που απαγόρευσε τα ηλεκτρικά πατίνια.