Χρήστος Στυλιανίδης στην «Κ»: Προτεραιότητα η βιωσιμότητα των θαλασσίων μεταφορών

Χρήστος Στυλιανίδης στην «Κ»: Προτεραιότητα η βιωσιμότητα των θαλασσίων μεταφορών

Η πράσινη μετάβαση είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που έχει αντιμετωπίσει ποτέ ο κλάδος των θαλασσίων μεταφορών

4' 42" χρόνος ανάγνωσης

Πρέπει να μετατρέψουμε τις προκλήσεις σε ευκαιρίες και να διασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα της ναυτιλίας και την ανθεκτικότητα των εφοδιαστικών αλυσίδων, διαμορφώνοντας παράλληλα ένα ευνοϊκό πλαίσιο που θα καταστήσει δυνατή την απεξάρτηση από τον άνθρακα εντός των συμφωνηθέντων χρονικών πλαισίων, δηλώνει ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης.

«Χρειαζόμαστε ένα προβλέψιμο περιβάλλον που θα κατευθύνει τις μελλοντικές επενδύσεις και θα διασφαλίζει την επίτευξη των αναμενόμενων περιβαλλοντικών, οικονομικών και κοινωνικών οφελών για τον κλάδο και τις κοινωνίες μας», προσθέτει, ενώ αναγνωρίζει ότι «πρέπει να διασφαλίσουμε τη διαθεσιμότητα στοχευμένης και ευέλικτης ιδιωτικής και δημόσιας χρηματοδότησης για τη στήριξη των τεράστιων επενδύσεων που απαιτούνται για την ανάπτυξη εναλλακτικών καυσίμων χαμηλών και καινοτόμων τεχνολογιών για τα πλοία. Η σταδιακή μετάβαση σε μια ναυτιλία –και μια οικονομία γενικότερα– που δεν βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα θα αποτελέσει τον πιο ριζοσπαστικό μετασχηματισμό που έγινε ποτέ στον κλάδο».

– Η μεγάλη πρόκληση για τη ναυτιλία είναι αναμφίβολα η πράσινη μετάβαση. Πώς θα συμβάλει η κυβέρνηση στην προσαρμογή της ελληνικής ναυτιλίας στις νέες συνθήκες;

Η ελληνική κυβέρνηση συμμερίζεται πλήρως την ανάγκη επίτευξης περιβαλλοντικής ουδετερότητας των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων έως το 2050. Αλλωστε, είναι καθήκον μας να προωθήσουμε όχι μόνο ένα βιώσιμο, αλλά και ένα καλύτερο μέλλον για τις επόμενες γενιές. Για τον σκοπό αυτό η Ελλάδα χαιρετίζει θερμά την πρόοδο σε επίπεδο ΙΜΟ σε σχέση με την πρόσφατη αναθεώρηση της στρατηγικής του ΙΜΟ για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία, η οποία διασφαλίζει ότι η ναυτιλία θα συμβάλει με το μερίδιο που της αναλογεί στους στόχους της Συμφωνίας του Παρισιού. Υπάρχει, ωστόσο, επείγουσα ανάγκη να προχωρήσει με ταχύτερο ρυθμό η επιλογή των μεσοπρόθεσμων μέτρων από το τρέχον «καλάθι», ώστε να είναι δυνατή η υιοθέτησή τους το 2025. Με φιλοδοξία, αλλά πάντα με ρεαλισμό.

Ταυτόχρονα, πρέπει να διασφαλίσουμε τη διαθεσιμότητα ενός μείγματος στοχευμένης και ευέλικτης ιδιωτικής και δημόσιας χρηματοδότησης για τη στήριξη των τεράστιων επενδύσεων που απαιτούνται για την έρευνα και ανάπτυξη καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα και καινοτόμων τεχνολογιών για τα πλοία. Για τον λόγο αυτό η ελληνική κυβέρνηση σκοπεύει να διερευνήσει όλα τα πιθανά μέσα χρηματοδότησης από τα οποία μπορούν να επωφεληθούν οι ναυτιλιακές εταιρείες. Παράλληλα, ακολουθούμε την ίδια πορεία βιώσιμης ανάπτυξης και για τα λιμάνια μας, που εξυπηρετούν τόσο την ελληνική όσο και τη διεθνή ναυτιλία, μέσω μεγάλων επενδύσεων σε έργα που στοχεύουν στην πράσινη μετάβασή τους και την προετοιμασία τους για τα τεχνολογικά καινοτόμα πλοία και τις μελλοντικές ανάγκες της ναυτιλίας.

– Τελευταία παρατηρούμε μια ενίσχυση του ρόλου της Ελλάδας σε θέματα ναυτιλίας εντός της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Πιστεύετε ότι αυτό θα έχει μόνιμο αποτέλεσμα;

Δεδομένου του ηγετικού της ρόλου στην Ε.Ε. και τη διεθνή ναυτιλία, η Ελλάδα αποδίδει σταθερά ύψιστη σημασία στην προώθηση των προτεραιοτήτων της ναυτιλιακής μας πολιτικής στο πλαίσιο της Ε.Ε. Και είναι αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια έχουμε ενισχύσει τη φωνή μας, ως συνδιαμορφωτές των εξελίξεων στον τομέα της ναυτιλίας. Η Ελλάδα είναι ενεργά παρούσα σε όλα τα μέτωπα, με έναν στόχο: να διασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα της ναυτιλίας και την ανθεκτικότητα των εφοδιαστικών αλυσίδων, διαμορφώνοντας παράλληλα ένα ευνοϊκό πλαίσιο που θα καταστήσει δυνατή την απεξάρτηση από τον άνθρακα εντός των συμφωνηθέντων χρονοδιαγραμμάτων. Πάντα με φιλοδοξία, ρεαλισμό και συλλογικότητα.

Η ελληνική κυβέρνηση συμμερίζεται πλήρως την ανάγκη επίτευξης περιβαλλοντικής ουδετερότητας των θαλασσίων βιομηχανικών δραστηριοτήτων έως το 2050.

Η παγκόσμια ναυτιλία διανύει μια περίοδο γεμάτη προκλήσεις και ανακατατάξεις. Το ασταθές οικονομικό διεθνές περιβάλλον και οι γεωπολιτικές εξελίξεις δεν έχουν αφήσει ανεπηρέαστες τις θαλάσσιες μεταφορές. Ειδικότερα, οι πρόσφατες επιθέσεις σε πλοία στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας –μια θαλάσσια διαδρομή ζωτικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο– επηρεάζουν την τακτική ροή των εμπορευμάτων, θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή αθώων ναυτικών. Ολοι συμφώνησαν στην επιτακτική ανάγκη αποκατάστασης της διεθνούς έννομης τάξης για να τερματιστούν αυτές οι παράνομες, αδικαιολόγητες και φρικτές επιθέσεις κατά των ναυτικών και της ναυτιλίας.

– Ποιες είναι οι προτεραιότητες του υπουργείου για τη στήριξη της ελληνικής ναυτιλίας;

Η Ελλάδα ζει με τη θάλασσα, για τη θάλασσα, από τη θάλασσα. Είναι μέρος του ελληνικού DNA για πάνω από 2.500 χρόνια. Ετσι, και λαμβάνοντας υπόψη το μελλοντικό τοπίο της ναυτιλίας, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής συμμετέχει ενεργά στις παγκόσμιες προσπάθειες για τη διαμόρφωση ενός προβλέψιμου περιβάλλοντος που θα κατευθύνει τις μελλοντικές επενδύσεις και θα διασφαλίζει την επίτευξη των αναμενόμενων περιβαλλοντικών, οικονομικών και κοινωνικών οφελών για τον κλάδο και τις κοινωνίες μας. Παράλληλα, επιδιώκουμε τη συνολική αναβάθμιση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας και της ελκυστικότητας του ελληνικού ναυτιλιακού cluster, εστιάζοντας στη διατήρηση ενός σταθερού θεσμικού πλαισίου και στον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών μας μέσω της ψηφιοποίησης. Επιτρέψτε μου να τονίσω και πάλι ότι αναλαμβάνουμε δράσεις για να διασφαλίσουμε ότι το ανθρώπινο δυναμικό της ναυτιλίας θα παραμείνει ανταγωνιστικό και προσανατολισμένο στο μέλλον.

– Ποια είναι τα σχέδιά σας για την πράσινη μετάβαση του ακτοπλοϊκού στόλου;

Ως υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ανακοίνωσα, στο πλαίσιο της 9ης διάσκεψης «Our Ocean», μια σειρά από δεσμεύσεις που αφορούν την πράσινη μετάβαση των ελληνικών λιμανιών και του ακτοπλοϊκού στόλου. Δέσμευση 1η: μέχρι το 2030 τουλάχιστον 12 ελληνικά λιμάνια θα εξοπλιστούν με ηλεκτροδότηση ελλιμενισμένων πλοίων από την ξηρά (cold ironing) και θα μετατραπούν σε ενεργειακούς κόμβους.

Δέσμευση 2η: εκπόνηση αναλυτικής μελέτης και μηχανισμού χρηματοδότησης για τη σταδιακή ανανέωση του στόλου των επιβατηγών πλοίων. Μέχρι το τέλος Ιουνίου 2025 η μελέτη θα προσδιορίσει τις σχετικές ανάγκες αναβάθμισης των πλοίων και τον επενδυτικό ορίζοντα. Επιπλέον, θα προσδιορίσει ποιες είναι οι ανάγκες στους λιμένες προκειμένου να υποστηριχθεί η λειτουργία των νέων πλοίων.

Δέσμευση 3η: θέση σε λειτουργία πλοίων χαμηλών εκπομπών ρύπων σε ακτοπλοϊκές συνδέσεις δημόσιας υπηρεσίας (δρομολόγια που επιδοτούνται από το κράτος). Η δράση περιλαμβάνει την ενίσχυση των εν λόγω ακτοπλοϊκών συνδέσεων (έως το 2029) μέσω πλοίων που δεν χρησιμοποιούν κατά κύριο λόγο ορυκτά καύσιμα προκειμένου να επιτευχθούν κατάλληλες διανησιωτικές συνδέσεις, με έμφαση στα απομακρυσμένα νησιά.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT