«Η ελληνική ναυτιλία θα συνεχίσει να είναι παγκόσμια ηγέτις και πρωτοπόρος από κάθε άποψη τις επόμενες δεκαετίες και μέχρι το 2050 θα έχουμε ανταποκριθεί με επιτυχία στις προκλήσεις της ενεργειακής μετάβασης, θα τις έχουμε μετατρέψει σε ευκαιρίες και θα στεκόμαστε στο κατώφλι της νέας, απαλλαγμένης από εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, εποχής, πιο δυνατοί από ποτέ». Αυτό είναι το όραμα της Μελίνας Τραυλού, προέδρου της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και επικεφαλής της Neptune Lines Shipping and Managing Enterprises S.A., για την ελληνόκτητη ναυτιλία το 2050.
– Η ελληνική ναυτιλία συνεχίζει να κρατάει τα σκήπτρα σε παγκόσμιο επίπεδο. Ποιες είναι οι προοπτικές;
Οι Ελληνες εφοπλιστές συχνά ερωτώνται για το μυστικό της επιτυχίας μας. Είναι η Ιστορία μας; Η παράδοσή μας; Ή το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι μια χώρα με 20.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής και 6.000 νησιά; Δεν υπάρχει απλή απάντηση σ’ αυτό. Το ιδιαίτερο στοιχείο που μας διακρίνει είναι ότι είμαστε εφοπλιστές με ενεργό συμμετοχή. Εχουμε συσσωρεύσει πρακτική εμπειρία και βαθιά τεχνική εξειδίκευση. Η επιχείρησή μας είναι πολύ προσωπική υπόθεση για μας. Στην πραγματικότητα είναι κάτι περισσότερο από μια επιχείρηση. Είναι τρόπος ζωής. Και η αγάπη μας για τη θάλασσα και γι’ αυτό που κάνουμε είναι ακλόνητη. Η ελληνική ναυτιλία είναι αξιόπιστη, ευέλικτη και ανθεκτική και πιστεύω ότι θα συνεχίσει να είναι πρωτοπόρος σε παγκόσμιο επίπεδο για τα επόμενα χρόνια.
– Η μεγάλη πρόκληση για τον κλάδο είναι η πράσινη μετάβαση. Πώς την αντιμετωπίζει η ελληνική ναυτιλία;
Για εμάς οι κρίσεις, οι προκλήσεις και οι αλλαγές αποτελούν μέρος της καθημερινότητάς μας. Ο κλάδος είναι εκτεθειμένος σε διεθνείς κλυδωνισμούς ή διαταραχές και χαρακτηρίζεται επίσης από μεγάλη αστάθεια. Εμείς, λοιπόν, έχουμε μάθει να παραμένουμε ήρεμοι κάτω από πίεση και να λαμβάνουμε αποφάσεις με τη μεγαλύτερη δυνατή σύνεση και έτσι αντιμετωπίζουμε και την πρόκληση της ενεργειακής μετάβασης. Ωστόσο, αυτή είναι πράγματι η μεγαλύτερη αλλαγή και η μεγαλύτερη πρόκληση που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος μας στη σύγχρονη εποχή. Η ενεργειακή μετάβαση αλλάζει τα δεδομένα. Ολος ο κόσμος, συμπεριλαμβανομένης της ναυτιλίας, εισέρχεται σε μια νέα εποχή. Ως επιχειρηματίες αναλαμβάνουμε κινδύνους και διαχειριζόμαστε κινδύνους.
Η ελληνική ναυτιλία θα παραμείνει πυλώνας σταθερότητας και ευημερίας για τη χώρα μας, αλλά και ολόκληρο τον κόσμο.
Τα πλοία, τα επιχειρηματικά μας εργαλεία με τα οποία παρέχουμε τις υπηρεσίες μας, έχουν συγκεκριμένη και περιορισμένη διάρκεια ζωής, γεγονός που αυξάνει την αβεβαιότητα. Ομως οι Ελληνες εφοπλιστές ήταν πάντα στην πρώτη γραμμή της τεχνολογικής προόδου. Εχουμε ήδη, αυτή τη στιγμή που μιλάμε, τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο, με δυνατότητα εναλλακτικών καυσίμων. Η ελληνική ναυτιλία και η ναυτιλία γενικότερα έχει εξελιχθεί πολύ, από κάθε άποψη: από πλευράς ανθρώπινων δυνατοτήτων, λειτουργιών, τεχνολογικών καινοτομιών. Συνεχίζουμε να επενδύουμε σε νέα, μεγαλύτερα και αποδοτικότερα πλοία. Συνεχίζουμε να επενδύουμε σε καινοτόμες λύσεις και σε τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας, μειώνοντας τις εκπομπές των πλοίων μας. Αλλά πρέπει επίσης να είμαστε ρεαλιστές: η πλήρης απαλλαγή του κλάδου μας από εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί χωρίς νέα, εναλλακτικά καύσιμα χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών, τα οποία πρέπει να είναι ασφαλή και διαθέσιμα σε επαρκείς ποσότητες παγκοσμίως. Και αυτό εμπίπτει στην αρμοδιότητα φορέων εκτός κλάδου.
– Αναφέρεστε συχνά στον στρατηγικό ρόλο της ναυτιλίας στην ευημερία των λαών. Εχει αλλάξει κάτι στην αντίληψη της Κομισιόν για τον ρόλο της ευρωπαϊκής ναυτιλίας; Και πώς θα προστατευθεί από τον ανταγωνισμό της Απω Ανατολής;
Μετά τις γεωπολιτικές εντάσεις, τις συγκρούσεις και την πρόσφατη πανδημία, η Ε.Ε. αρχίζει να τον αναγνωρίζει. Ωστόσο, πρέπει να γίνουν πολύ περισσότερα τόσο από τον κλάδο όσο και από τους φορείς χάραξης πολιτικής. Ενα πάγιο αίτημα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας προς τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. είναι να τεθεί η ναυτιλία στο επίκεντρο της ευρωπαϊκής στρατηγικής για μια ισχυρή και ακμάζουσα Ε.Ε. Η ναυτιλία της Ε.Ε., ως διεθνής βιομηχανία, αντιμετωπίζει έντονο παγκόσμιο ανταγωνισμό. Στην πραγματικότητα, το μερίδιο της Ε.Ε. στην παγκόσμια χωρητικότητα παρουσιάζει φθίνουσα τάση, με τις χώρες της Ανατολικής Ασίας να κερδίζουν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς.
Σ’ αυτό το πλαίσιο η ναυτιλία της Ε.Ε. θα εξυπηρετείτο καλύτερα εάν η ναυτιλιακή πολιτική της δεν ήταν διασκορπισμένη σε διάφορες γενικές διευθύνσεις. Οι ρυθμιστικές αρχές δεν πρέπει να νομοθετούν βιαστικά και χωρίς να λαμβάνουν δεόντως υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κλάδου. Χρειαζόμαστε ένα σημείο αναφοράς εντός της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το οποίο θα γνωρίζει τα χαρακτηριστικά της ναυτιλίας. Θα προωθεί πολιτικές που θα καλύπτουν τις ανάγκες όλων των τμημάτων της και όχι μόνο εκείνων που είναι πιο ορατά στο ευρύ κοινό. Στόχος πρέπει να είναι η ενίσχυση της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητας του κλάδου.
– Πώς οραματίζεστε την ελληνική ναυτιλία το 2050;
Οραματίζομαι ότι θα συνεχίσει να είναι παγκόσμια ηγέτις και πρωτοπόρος από κάθε άποψη. Θα έχουμε ανταποκριθεί με επιτυχία στις προκλήσεις της ενεργειακής μετάβασης. Οραματίζομαι επίσης ότι θα έχουμε πετύχει όλα αυτά διατηρώντας ταυτόχρονα την ανθρωποκεντρική μας προσέγγιση. Είμαστε υπερήφανοι για τα 5.500 ελληνόκτητα πλοία που ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο. Θα είμαι ακόμη πιο περήφανη αν η ελληνική σημαία κυματίζει σε όλα τα ελληνόκτητα πλοία το 2050. Για να συμβεί αυτό, βέβαια, πρέπει να συνεργαστούμε στενά με το ελληνικό κράτος για να πραγματοποιήσουμε μια σειρά από αναγκαίες βελτιώσεις.
– Μπορεί η ναυτιλία να γίνει ένας κλάδος επαγγελματικής σταδιοδρομίας για τις νέες γυναίκες;
Η ναυτιλία είναι ένας κλάδος ανοιχτός σε όλους όσοι οραματίζονται μια καριέρα στη θάλασσα ή γενικά σε ναυτιλιακές εταιρείες. Δεν υπάρχουν διακρίσεις με βάση το φύλο ή οποιονδήποτε άλλο παράγοντα. Εχουμε γυναίκες αξιωματικούς στα πλοία μας, οι οποίες αγαπούν τη θάλασσα και επιδιώκουν μια καριέρα στη θάλασσα. Εχουμε επίσης γυναίκες υπαλλήλους στα γραφεία μας στη στεριά σε διάφορες ειδικότητες και θέσεις. Η ελληνική ναυτιλία καλωσορίζει όλους όσοι έχουν γνήσιο ενδιαφέρον για τον κλάδο και βοηθάει στην προώθηση της καριέρας οποιουδήποτε επιδεικνύει σταθερή δέσμευση σ’ αυτό που κάνουμε.