«Hellas Liberty», ένα ζωντανό μνημείο του ελληνικού εφοπλισμού

«Hellas Liberty», ένα ζωντανό μνημείο του ελληνικού εφοπλισμού

Τα Liberty γεννήθηκαν στη δίνη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και βοήθησαν τον ελληνικό εφοπλισμό να σταθεί ξανά στα πόδια του

2' 1" χρόνος ανάγνωσης

Ζωντανό μνημείο της «μαγιάς» που βοήθησε τον ελληνικό εφοπλισμό να σταθεί ξανά στα πόδια του μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο στέκει στο λιμάνι του Πειραιά το «Hellas Liberty». Το πλοίο ναυπήγησης 1943 ήρθε στην Ελλάδα το 2008 και ανακαινίστηκε χάρη στην αφοσίωση που επέδειξε ο αείμνηστος καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος, ο οποίος ανέλαβε το κόστος της ανακατασκευής του συμβάλλοντας τα μάλα να γίνει αυτό το όνειρο πραγματικότητα.

Τα Liberty ήταν πλοία που γεννήθηκαν στη δίνη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Φορτηγά 10.000 τόνων που σχεδιάστηκαν στη Βρετανία και παρήχθησαν μαζικά στις ΗΠΑ, για λογαριασμό των Συμμάχων. Μέσα σε 4 χρόνια ναυπηγήθηκαν περίπου 2.720 πλοία. Μετά το τέλος του πολέμου, στους Ελληνες πλοιοκτήτες που είχαν προσφέρει στην πολεμική προσπάθεια τα πλοία τους –με το μεγαλύτερο μέρος αυτών να βυθίζεται–, ως αναγνώριση των Ηνωμένων Πολιτειών για τη συμβολή τους στον πόλεμο δόθηκε η ευκαιρία να αγοράσουν από την αμερικανική κυβέρνηση 98 πλοία, με εγγύηση της ελληνικής κυβέρνησης. Αργότερα αγοράστηκαν αλλά 72 τέτοια πλοία.

Η αρχή της ιστορίας της έλευσης του «Hellas Liberty» στον Πειραιά ξεκίνησε το καλοκαίρι του 1990 όταν ο εφοπλιστής Σπύρος Μ. Πολέμης διέκρινε ένα παρόμοιο πλοίο σε ένα ταξίδι προς την Ανδρο. H αρχική αναζήτηση του Σπ. Μ. Πολέμη για ένα τέτοιο πλοίο ήταν στον αναπληρωματικό στόλο (Reserve Fleet) των ΗΠΑ αλλά έφθασε στη Ρωσία, στην Ινδία και στο Πακιστάν, και στη μακρινή Κίνα, αφού πρώτα επίσης εξερευνήθηκαν και εξαντλήθηκαν όλες οι πιθανότητες για την ανεύρεση Liberty στις χώρες της Δυτικής Ευρώπης. Τελικά, γύρω στο 2003 έμαθε ότι είχαν παραμείνει μόνο δύο Liberty, το «Protector» και το «Arthur M. Huddell», και τα δύο δεμένα στη Βιρτζίνια. Ετσι άρχισε η προσπάθεια για να αποκτήσει η Ελλάδα ένα Liberty που να μετατραπεί σε μουσείο.

Εκτός από τον Σπύρο Πολέμη καταλυτικό ρόλο σε αυτό το εγχείρημα διαδραμάτισαν ο γερουσιαστής Λεωνίδας Ραπτάκης και ο αντιπρόσωπος της πολιτείας του Κονέκτικατ, ∆ημήτριος Γιάνναρος, οι οποίοι κινητοποίησαν το Κογκρέσο να περάσει νόμο που επέτρεψε στην Ουάσιγκτον να παραχωρήσει τελικά στην Ελλάδα το Liberty «Arthur M. Huddell» που μετονομάστηκε σε «Hellas Liberty». Αναχώρησε στις 6 ∆εκεμβρίου του 2008 και ρυμουλκούμενο έφτασε στον Πειραιά στις 11 Ιανουαρίου του 2009. Η αποκατάσταση του «Hellas Liberty» ήταν το νέο μεγάλο στοίχημα. Χρειάστηκαν δύο χρόνια εργασιών. Στην όλη προσπάθεια μέχρι να φτάσει το βαπόρι στον Πειραιά συνεισέφερε οικονομικά μια μικρή ομάδα Ελλήνων εφοπλιστών, ενώ η γενναιόδωρη δωρεά του αείμνηστου καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλου έδωσε τη δυνατότητα να ολοκληρωθεί η αποκατάστασή του, την οποία ανέλαβε οικονομικά εξ ολοκλήρου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT