Σε μια συγκυρία εξαιρετικά αρνητική για την Boeing και με την αντιπαλότητα ανάμεσα στο Πεκίνο και στην Ουάσιγκτον να κλιμακώνεται, η ευρωπαϊκή αεροδιαστημική βιομηχανία Airbus διαπραγματεύεται με την Κίνα την πώληση μεγάλου αριθμού αεροσκαφών της του μοντέλου A330neo. Σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στις συνομιλίες, η πρόοδος στις διαπραγματεύσεις έχει επιταχυνθεί μετά την πρόσφατη επίσκεψη του Κινέζου προέδρου Σι Τζινπίνγκ στον Γάλλο ομόλογό του, Εμανουέλ Μακρόν.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Κίνας σχεδιάζει να αγοράσει περισσότερα από 100 αεροσκάφη τύπου Α330, αν και προς το παρόν οι όροι της πώλησης παραμένουν αδιευκρίνιστοι και το χρονοδιάγραμμα παράδοσης αβέβαιο. Είναι σαφές, ωστόσο, ότι η ευρωπαϊκή αεροδιαστημική βιομηχανία έχει επωφεληθεί τα μέγιστα από την κρίση που μαστίζει την αμερικανική ανταγωνίστριά της έπειτα από αλλεπάλληλα ατυχήματα, με τις αμερικανικές αρχές να εξετάζουν ακόμη το μαγνητόφωνο του πιλοτηρίου του 737 ΜΑΧ για να ανακαλύψουν τα αίτια των ατυχημάτων. Και όλα αυτά ενώ η Κίνα έχει και πάλι «παγώσει» κάθε αγορά από την Boeing λίγους μόνο μήνες αφότου είχε αρχίσει και πάλι τις συναλλαγές με την αμερικανική εταιρεία έπειτα από αποχή διάρκειας πέντε ετών.
Για την Airbus, οι συνθήκες είναι ευνοϊκές δεδομένων των εκτεταμένων επενδύσεών της στην Κίνα, μεταξύ των οποίων και μια μονάδα παραγωγής του μοντέλου Α320neo και μιας ακόμη που εγκαθιστά τον εσωτερικό εξοπλισμό στα αεροσκάφη τύπου Α330. Είναι από τις εταιρείες που ωφελήθηκαν εις το έπακρον από την πρόσφατη περιοδεία του Κινέζου προέδρου στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Μια παραγγελία τέτοιας κλίμακας θα είναι σημαντική για την Airbus δεδομένου ότι αφορά συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους και έχουν μεσολαβήσει δύο χρόνια από την τελευταία φορά που η ευρωπαϊκή αεροδιαστημική βιομηχανία είχε οποιαδήποτε συναλλαγή με τη δεύτερη οικονομία του κόσμου. Και θα δώσει ώθηση στην παραγωγή και στις πωλήσεις του A330neo, που είναι μια ανανεωμένη εκδοχή του παλαιότερου μοντέλου Α330 αλλά με νέους κινητήρες και φτερά. Μέχρι στιγμής, η Airbus έχει 165 παραγγελίες του A330neo, που δεν έχουν ακόμη παραδοθεί.
Το εν λόγω μοντέλο εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 2018. Οπως σχολιάζει ο Τζορτζ Φέργκιουσον, αναλυτής της Bloomberg Intelligence, έκτοτε δεν είχε μεγάλη επιτυχία σε παραγγελίες, καθώς η αγορά έχει κατακλυσθεί από φθηνότερα και άμεσης παράδοσης παλαιότερα και μεταχειρισμένα αεροσκάφη τύπου Α330. Ο ίδιος εκτιμά μάλιστα πως αυτό σημαίνει ότι η ευρωπαϊκή αεροδιαστημική βιομηχανία θα είναι πρόθυμη να προσφέρει καλύτερες τιμές και όρους για να προωθήσει τις πωλήσεις του νέου μοντέλου της. Παράλληλα, όμως, η διαπραγμάτευση ανάμεσα στην Κίνα και στην Airbus έρχεται σε μια αρνητική οικονομική συγκυρία και δεν αποκλείεται να παγιδευτεί στο αρνητικό κλίμα που έχουν καλλιεργήσει οι έρευνες της Ε.Ε. σχετικά με τις επιδοτήσεις του Πεκίνου προς τις κινεζικές βιομηχανίες ηλεκτροκίνητων οχημάτων.