Πιέζει πλέον ο χρόνος για τη διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου

Πιέζει πλέον ο χρόνος για τη διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου

Συνεχίζονται οι επαφές με την κυπριακή πλευρά για να εξασφαλιστεί η συμμετοχή της Λευκωσίας στη χρηματοδότηση του έργου

2' 4" χρόνος ανάγνωσης

Σε αγώνα δρόμου επιδίδεται ο ΑΔΜΗΕ για να κρατήσει «ζωντανό» το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου. Επί του παρόντος κατάφερε να αποτρέψει την παύση της παραγωγής του υποβρύχιου καλωδίου από τη Νexans, στο παρά πέντε των εκκρεμών δόσεων Απριλίου και Μαΐου. Η γαλλική εταιρεία με επίσημη επιστολή της στις αρχές Μαΐου είχε προειδοποιήσει τον ΑΔΜΗΕ ότι εάν δεν της καταβληθούν οι εκκρεμείς δόσεις θα προχωρήσει την 1η Ιουνίου σε παύση εργασιών της παραγωγής του υποβρύχιου καλωδίου.

Ο ΑΔΜΗΕ, σύμφωνα με πληροφορίες, κατέβαλε την 1η Ιουνίου στη Nexans δόσεις συνολικού ποσού περί τα 75 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 33 εκατ. από ευρωπαϊκά κονδύλια και τα υπόλοιπα από ίδια κεφάλαια. Το νέο κρίσιμο ορόσημο είναι η 31η Αυγούστου που θα πρέπει να πληρωθεί η επόμενη δόση στη Nexans, διάστημα που ο ΑΔΜΗΕ θα πρέπει να διασφαλίσει την αναγκαία χρηματοδότηση για το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 1,9 δισ. ευρώ. Ποσό 657 εκατ. ευρώ έχει εγκριθεί από την Ε.Ε., η οποία έχει εντάξει τη διασύνδεση στα έργα κοινού ενδιαφέροντος (PCI).

Στο πλαίσιο αυτό και έχοντας στα χέρια της το τελικό κείμενο της μελέτης κόστους-οφέλους περί τα τέλη Ιουνίου, η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ θα ξεκινήσει έναν νέο κύκλο ενημέρωσης των αρμοδίων αρχών της Κύπρου προκειμένου να άρει πλήρως τις επιφυλάξεις που έχουν εκφραστεί σχετικά με την ωφελιμότητα της διασύνδεσης. Η μελέτη θα παρουσιαστεί και στις τράπεζες, ξεκινώντας από την ΕΤΕπ με στόχο να επαναξιολογήσει το αίτημα για χρηματοδότηση του έργου με το ποσό των 500 εκατ. ευρώ που είχε απορριφθεί την περίοδο που το έργο βρισκόταν υπό τον έλεγχο του Κύπριου επιχειρηματία Σάββα Κτωρίδη. Η στάση που θα κρατήσει η ΕΤΕπ θεωρείται κομβικής σημασίας για τη στάση και τους όρους χρηματοδότησης από τις εμπορικές τράπεζες που θα απευθυνθεί ο ΑΔΜΗΕ.

Ο πλέον όμως κρίσιμος παράγοντας για τη χρηματοδότηση του έργου είναι η ολοκλήρωση του ρυθμιστικού πλαισίου, κάτι που θα εξαρτηθεί από το εάν τελικά η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Κύπρου (ΡΑΕΚ) θα συναινέσει στη μεθοδολογία υπολογισμού του ρυθμιζόμενου εσόδου που ενέκρινε η ΡΑΑΕΥ. Η ΡΑΕΚ φέρεται να μην αποδέχεται ανάκτηση του κόστους του έργου και για την περίοδο κατασκευής του επικαλούμενη υψηλή επιβάρυνση για τους καταναλωτές της Κύπρου από τους οποίους θα ανακτηθεί το 63% του κόστους έναντι 37% που αντιστοιχεί στους Ελληνες καταναλωτές.

Τα προκαταρκτικά πάντως συμπεράσματα της μελέτης κόστους-οφέλους που παρουσίασαν στελέχη του ΑΔΜΗΕ και στην ΡΑΕΚ χθες, δείχνουν ότι η μέση επιβάρυνση κατά τη διάρκεια της κατασκευής του έργου (έως το 2029) είναι ελάχιστη, καθώς δεν υπερβαίνει μεσοσταθμικά τα 0,6 λεπτά/κιλοβατώρα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT