Η Ευρώπη δεν πρέπει να φοβάται την Κίνα

Η Ευρώπη δεν πρέπει να φοβάται την Κίνα

Οι φθηνές κινεζικές εξαγωγές μειώνουν το κόστος της ενεργειακής μετάβασης, αλλά σε όλα υπάρχει ένα όριο

2' 0" χρόνος ανάγνωσης

Ενα από τα βασικά καθήκοντα της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα είναι να ζυγίσει την απάντησή της σε μια άνοδο εισαγόμενων ειδών από την Κίνα, όπως τα ηλεκτροκίνητα οχήματα και οι ηλιακοί συλλέκτες. Οι εισαγωγές ηλεκτρικών επταπλασιάστηκαν από τα χαμηλά επίπεδα του 2020. Η ίδια η Ε.Ε. κάνει χρήση επιδοτήσεων. Εντούτοις, οι διαμαρτυρίες της ότι η Κίνα προσπαθεί να απαλλαγεί από την πλεονάζουσα παραγωγική της ικανότητα, παρέχοντας αφειδώς ακραίες επιδοτήσεις για τη διοχέτευσή της στην παγκόσμια αγορά, είναι δικαιολογημένες. Οι αυστηρότεροι αμερικανικοί δασμοί επί της Κίνας μπορούν να ενισχύσουν την ανακατεύθυνση των εξαγωγών της προς την Ε.Ε. Βάσει της συμβατικής οικονομικής θεωρίας, ως επί το πλείστον η Ε.Ε. θα όφειλε να καλωσορίσει τις φθηνές εισαγωγές από το Πεκίνο. Ούτως ή άλλως, οι κινεζικές επιδοτήσεις μειώνουν το κόστος της ενεργειακής μετάβασης της Γηραιάς Ηπείρου και αφήνουν στις τσέπες των καταναλωτών πιο πολλά χρήματα για άλλες υπηρεσίες και αγαθά. Και ίσως οι φθηνές εισαγωγές να διευκολύνουν την ΕΚΤ να συγκρατήσει τον πληθωρισμό.

Σε αυτή την απλοϊκή λογική υπάρχουν όρια. Σε αγορές όπου οι κυρίαρχοι ξένοι προμηθευτές ελάχιστο ανταγωνισμό αντιμετωπίζουν, μπορούν να κάνουν κατάχρηση της σχεδόν μονοπωλιακής ισχύος τους και να αυξήσουν τις τιμές, αφ’ ης στιγμής εξαφανίσουν τους ντόπιους αντιπάλους. Πάντως, αυτό δεν μπορεί να ισχύσει στον κλάδο του αυτοκινήτου. Επιπλέον, η υπερβολική εξάρτηση από την Κίνα, η οποία επανειλημμένως έχει χρησιμοποιήσει τα οικονομικά εργαλεία της προς εκφοβισμό άλλων χωρών, παρουσιάζει κινδύνους. Ακόμη, η αιφνίδια εξασθένηση ενός μεγάλου εγχώριου κλάδου θα προξενούσε επικίνδυνα κοινωνικοπολιτικά προβλήματα. Η Ευρώπη πρέπει να προασπίσει τις δικές της βιομηχανίες, ακόμη κι αν μπορεί να αγοράσει τα μη στρατιωτικά αγαθά της φθηνότερα από την Κίνα. Πάντως, δεν υπάρχει μία απάντηση για όλα τα προϊόντα. Λόγου χάριν, για τους απλούς ηλιακούς συλλέκτες θα είχε νόημα η Ε.Ε. να τους αγοράσει σε προσιτές τιμές από την Κίνα. Στην περίπτωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όχι. Ο τομέας είναι ευρύτατος, ενώ ορισμένες από τις τεχνολογίες τους έχουν κοινή χρήση με τον στρατό. Η Ευρώπη πρέπει να ελέγχει όλα τα δεδομένα που συλλέγουν τα εν λόγω οχήματα και πιθανώς μεταδίδονται στην Κίνα, ειδικά εάν πολλαπλασιαστούν όσα θα κυκλοφορούν στους δρόμους. Εάν αποφασισθεί μια παρέμβαση, θα πρέπει να είναι στοχευμένη, αντί των γενικευμένων δασμών. Η Κίνα κερδίζει το 2,7% του ΑΕΠ της από τις απευθείας εξαγωγές στην Ε.Ε., έναντι του 1,3% των ευρωπαϊκών εξαγωγών σε αυτήν, και το μερίδιο βαίνει μειούμενο.

* Οι κ. Χόλγκερ Σμίεντινγκ, Φέλιξ Σμιντ και Σάλομον Φίντλερ είναι οικονομολόγοι της Berenberg Bank.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT