Η μάχη για τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ε.Ε.

Η μάχη για τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ε.Ε.

Πόσο επηρεάζονται οι εγχώριοι εισαγωγείς από τα μέτρα της Κομισιόν

4' 32" χρόνος ανάγνωσης

Νέα δεδομένα για την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία που επιδιώκει να αυξήσει το μερίδιό της και στην ελληνική αγορά δημιουργεί η απόφαση της Κομισιόν να επιβάλει, ενδεχομένως από τον Ιούλιο, πρόσθετους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτροκίνητα οχήματα που θα αγγίξουν έως και το 38,1%. Εχει προηγηθεί η επιβολή αντίστοιχου μέτρου από τις ΗΠΑ. Με την Κομισιόν να διενεργεί έρευνα για αθέμιτο ανταγωνισμό (με το σκεπτικό ότι έχουν λάβει επιδοτήσεις οι κινεζικές εταιρείες), οι δασμοί για τις κινεζικές εταιρείες που θα συνεργαστούν τοποθετούνται σε περίπου 21%, αγγίζοντας, σε αντίθετη περίπτωση, το 38,1%. Για παράδειγμα για την BYD, της οποίας επίσημος αντιπρόσωπος στην Ελλάδα είναι ο όμιλος Σφακιανάκη, η επιβάρυνση τοποθετείται στο 17,4%.

Ωστόσο, η BYD αναμένει να προσδιοριστούν πλήρως οι τεχνικές λεπτομέρειες της απόφασης της Κομισιόν, «για να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και με γνώμονα τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των πελατών της», όπως αναφέρουν στην «Κ» εκπρόσωποί της στην Ελλάδα. Εξάλλου, σύμφωνα με όσα έχει δηλώσει επικεφαλής του κινεζικού συνδέσμου επιβατικών αυτοκινήτων, η επιβολή δασμών της τάξεως του 20% δεν θα έχει επιπτώσεις για την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία, με αυτού του είδους την επιβάρυνση να εντάσσεται στο εύρος των εκτιμήσεών της.

Τον περασμένο Μάρτιο η BYD από κοινού με τη διοίκηση του ομίλου Σφακιανάκη ανακοίνωσε την είσοδό της στην ελληνική αγορά, έχοντας επιλέξει την ελληνική εταιρεία ως επίσημο διανομέα. Η εταιρεία διαθέτει προς πώληση τα αυτοκίνητα Atto3, ένα SUV, και το Seal, ένα τετράθυρο Sedan με τιμές από 37.990 ευρώ και 45.990 αντίστοιχα.

Οι τιμές πώλησης των αυτοκινήτων της BYD είναι χαμηλότερες έως και 40%, σε σχέση με αντίστοιχα μοντέλα άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τις παροχές (π.χ. τριετή δωρεάν συντήρηση στους Ελληνες πελάτες της) που προσφέρει η εταιρεία αποτελούν, σύμφωνα με τους αναλυτές, ορισμένους από τους λόγους για τους οποίους η BYD ξεπέρασε το 2023 σε πωλήσεις την Tesla του Ελον Μασκ. Στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών αυτοκινήτων η BYD επιδιώκει να αυξήσει στο 5% –από ελαφρώς περισσότερο από 1% σήμερα– το μερίδιό της. Η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα όπου ξεκίνησε να δραστηριοποιείται φέτος η BYD, δημιουργώντας στην Ουγγαρία το πρώτο εργοστάσιό της στην Ευρώπη που εκτιμάται ότι θα τεθεί σε λειτουργία μέχρι το τέλος της χρονιάς.

Τον περασμένο Μάρτιο η BYD από κοινού με τη διοίκηση του ομίλου Σφακιανάκη ανακοίνωσε την είσοδό της στην ελληνική αγορά.

Η Xpeng είναι μία ακόμη κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία που αποκτά παρουσία στην Ελλάδα μέσω στρατηγικής συνεργασίας με την Autohellas, εισάγοντας, από τον Ιούλιο, τρία smart ηλεκτροκίνητα μοντέλα. Στην Ευρώπη, εκτός από την Ελλάδα, η Xpeng δραστηριοποιείται στη Νορβηγία, τη Δανία, την Ελβετία, την Ολλανδία, τη Γερμανία και τη Γαλλία.

Στην ελληνική αγορά το «παρών» δίνει και η MG Motor με επίσημο διανομέα τον όμιλο Συγγελίδη. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων για το πρώτο τετράμηνο της χρονιάς, η MG ελέγχει το 2,4% της ελληνικής αγοράς με 1.218 ταξινομήσεις, καταλαμβάνοντας τη 16η θέση.

Με χρονικό ορίζοντα το 2027, δεν αποκλείεται το κινεζικό αυτοκίνητο της Xiaomi να κάνει την εμφάνισή του στην ελληνική αγορά, με την Info Quest του ομίλου Quest να αποτελεί τον επίσημο αντιπρόσωπο και διανομέα των προϊόντων της κινεζικής εταιρείας στην ελληνική αγορά.

Η μάχη για τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ε.Ε.-1
Η Κίνα εξήγαγε ηλεκτρικά αυτοκίνητα αξίας 10 δισ. ευρώ στην Ε.Ε. το 2023, διπλασιάζοντας το μερίδιο αγοράς της στο 8%.

Δασμούς έως 38,1% σχεδιάζει να επιβάλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Οι Βρυξέλλες προχώρησαν στο σχέδιο επιβολής πρόσθετων δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, παρά τις προειδοποιήσεις ακόμη και εντός της Ε.Ε. ότι η κίνηση θα «ανοίξει τον ασκό του Αιόλου» εγκαινιάζοντας εμπορικό πόλεμο με το Πεκίνο. Στο πλαίσιο της εν εξελίξει έρευνάς της για αθέμιτο ανταγωνισμό από την Κίνα, η Κομισιόν ανακοίνωσε ότι οι δασμοί, που θα τεθούν πιθανότατα σε ισχύ από τον Ιούλιο, θα είναι 17,4% για την αυτοκινητοβιομηχανία BYD, 20% για την Geely και 38,1% για τη SAIC. Οι κινεζικές εταιρείες που θα συνεργαστούν στη σχετική έρευνα θα αντιμετωπίσουν δασμούς 21%, ενώ οι μη συνεργαζόμενες εταιρείες 38,1%.

Η Κομισιόν ανακοίνωσε ότι οι δασμοί θα τεθούν πιθανότατα σε ισχύ από τον Ιούλιο.

Στο μικροσκόπιο βρέθηκε κατά κύριο λόγο ο κολοσσός BYD με έδρα τη Σενζέν, o oποίος στοχεύει να κατακτήσει το 5% της αγοράς EV του μπλοκ, την ώρα που η Tesla υπέβαλε «τεκμηριωμένο αίτημα» και ενδέχεται να της χορηγηθεί εξατομικευμένη τιμή αργότερα φέτος. Η Ε.Ε. επιχειρεί να περιορίσει την κυριαρχία της Κίνας στον κλάδο, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ωστόσο φοβούνται ότι οι φόροι θα αυξήσουν τις τιμές και θα οδηγήσουν σε εμπορικό πόλεμο και πιθανά αντίμετρα από την Κίνα. Η Γερμανία, η Σουηδία και η Ουγγαρία δήλωσαν ότι δεν εγκρίνουν την κίνηση, φοβούμενες κινεζικά αντίποινα και αλυσιδωτές αντιδράσεις. Αξιωματούχοι της Ε.Ε. λένε ότι το Βερολίνο άσκησε πίεση στην Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, η οποία επιδιώκει μια δεύτερη θητεία στο τιμόνι της Κομισιόν, να σταματήσει την έρευνα κατά των επιδοτήσεων.

Ο Γερμανός καγκελάριος Ολαφ Σολτς προειδοποίησε πρόσφατα ότι «η απομόνωση και τα παράνομα τελωνειακά εμπόδια… απλώς κάνουν τα πάντα πιο ακριβά και τους πάντες φτωχότερους». Οι δασμοί, απαντούν οι υπέρμαχοι της επιβολής τους, όπως η Γαλλία και η Ισπανία, θα συγκεντρώσουν δισεκατομμύρια ευρώ για τον προϋπολογισμό της Ε.Ε. ετησίως, καθώς οι πωλήσεις κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνονται στην Ευρώπη. Η Κίνα, ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος του μπλοκ, εξήγαγε ηλεκτρικά αυτοκίνητα αξίας 10 δισ. ευρώ στην Ε.Ε. το 2023, διπλασιάζοντας το μερίδιο αγοράς της στο 8%, ενώ έχει ήδη προειδοποιήσει ότι θα αντιδράσει στην απόφαση των «27». Στην πρώτη του αντίδραση το Πεκίνο έκρινε ότι η αύξηση των δασμών εκ μέρους της Ε.Ε. συνιστά «προστατευτισμό» και θα είναι «επιβλαβής» για τα ευρωπαϊκά συμφέροντα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT