Η κινεζική τακτική του «διαίρει και βασίλευε» έναντι της Ευρώπης

Η κινεζική τακτική του «διαίρει και βασίλευε» έναντι της Ευρώπης

Οι δασμοί από την Ε.Ε. και πού αποσκοπεί η προσέγγιση της Σερβίας και της Ουγγαρίας από το Πεκίνο

2' 0" χρόνος ανάγνωσης

Η Κίνα δεν δύναται να περιορίσει τον ανταγωνισμό της έναντι της Δύσης μόνο στο μέτωπο των Ηνωμένων Πολιτειών, διότι οι προσωρινοί δασμοί της Ε.Ε. στα ηλεκτροκίνητα οχήματά της συνιστούν οπισθοδρόμηση στις διμερείς σχέσεις τους. Ωστόσο, ο πρόεδρος της Κίνας Σι Τζινπίνγκ θα δοκιμάσει την ικανότητα της Γηραιάς Ηπείρου να συμπήξει μια συγκροτημένη πολιτική ως προς τη χώρα του. Το γενικότερο κλίμα ένθεν και ένθεν φάνηκε να βελτιώνεται τον Απρίλιο, όταν ο Γερμανός καγκελάριος Ολαφ Σολτς μετέβη με την αντιπροσωπεία του στην Κίνα, συμπεριλαμβανομένων επιχειρηματιών από τη Volkswagen, την BMW κ.ά. Τον Μάιο ο Κινέζος πρόεδρος έδειχνε άνετος στις επαφές του με τον Γάλλο ομόλογό του Εμανουέλ Μακρόν, στις παρυφές των Πυρηναίων, πριν επισκεφθεί τη Σερβία και την Ουγγαρία. Οι δύο τελευταίες στάσεις του, ενώ δεν προσελκύουν την προσοχή, αποκαλύπτουν την οξυδέρκειά του μετά την τελευταία κίνηση των Βρυξελλών. Κατά την επίσκεψη του Κινέζου ηγέτη στο Βελιγράδι, οι δύο χώρες ανακοίνωσαν συμφωνία ελεύθερου εμπορίου. Εν τω μεταξύ, η Ουγγαρία έχει αναδειχθεί σε σημαντικό εμπορικό και επενδυτικό εταίρο για την Κίνα. Ο κινεζικός κολοσσός αυτοκινήτων BYD, για παράδειγμα, σχεδιάζει να δημιουργήσει μια βάση παραγωγής στο Σέγκεντ, η οποία θα τον βοηθήσει να παρακάμψει την προτεινόμενη πρόσθετη εισφορά 17% πέραν του συμβατικού δασμού του 10% της Ε.Ε. Η κυβέρνηση του πρωθυπουργού Βίκτορ Ορμπαν κατήγγειλε τη «βίαιη ευρωπαϊκή τιμωρία» των Κινέζων κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων μετά την ανακοίνωση.

Το να έχει τη Βουδαπέστη στο πλευρό του θα είναι χρήσιμο για τον Σι Τζινπίνγκ, ειδικά εφόσον η Ουγγαρία πρόκειται να αναλάβει την εκ περιτροπής προεδρία της Ε.Ε. τον Ιούλιο. Θα είναι περίπου την ίδια στιγμή που πρόκειται να τεθούν σε εφαρμογή οι πιο πρόσφατοι δασμοί, αν και η τελική απόφαση για τους οριστικούς ενδέχεται να μην έρθει προ του Νοεμβρίου. Συνεπώς δημιουργείται ένα κάποιο περιθώριο κινήσεων για τους Κινέζους αξιωματούχους να διαπραγματευθούν καλύτερους εμπορικούς όρους και να προσπαθήσουν να κερδίσουν ό,τι μπορούν από τις υπάρχουσες διαφορές και διχογνωμίες μεταξύ κρατών-μελών. Βέβαια διακυβεύονται πολλά. Οι εισαγωγές της Ε.Ε. από την Κίνα έχουν υπερδιπλασιαστεί από το 2013, φθάνοντας πλέον τα 511 δισ. ευρώ πέρυσι. Οι επιλογές των Βρυξελλών τους προσεχείς μήνες θα καθορίσουν την ταχύτητα της ενεργειακής μετάβασης της Ευρώπης σε μια περίοδο εντεινόμενης ανησυχίας για την κλιματική αλλαγή. Το Πεκίνο εκφράζει την ελπίδα ότι η Ε.Ε. θα επανεξετάσει τους δασμούς και θα σταματήσει να κατευθύνεται περαιτέρω προς τη «λάθος κατεύθυνση». Στο μεταξύ, η πολιτική «διαίρει και βασίλευε» στο πεδίο του διεθνούς εμπορίου της Κίνας θα συνεχιστεί.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT