Το «αμερικανικό όνειρο» ζουν ελληνικές βιομηχανίες

Το «αμερικανικό όνειρο» ζουν ελληνικές βιομηχανίες

Ζυμαρικά, γιαούρτι και ντολμαδάκια στα σούπερ μάρκετ των ΗΠΑ

5' 25" χρόνος ανάγνωσης

Αρκετά νωρίτερα από ό,τι αρχικά υπολόγιζε φαίνεται ότι θα ξεκινήσει να ζει το αμερικανικό όνειρο η Κρι Κρι, καθώς η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία ήδη βρίσκεται στη διαδικασία αποστολής των πρώτων φορτίων με Greek Frozen Yogurt στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Αν και το βήμα αυτό υπολογιζόταν ότι θα γίνει από τον επόμενο χρόνο, καθώς η εταιρεία βρίσκεται ήδη σε επαφές με μεγάλες λιανεμπορικές αλυσίδες, η παρουσία της στη διεθνή έκθεση IDDBA (International Dairy Deli Bakery Association) που πραγματοποίηθηκε πριν από λίγες ημέρες στο Χιούστον του Τέξας φαίνεται ότι άνοιξε τις πόρτες στην ελληνική εταιρεία λίγο νωρίτερα.

Το προϊόν της δοκιμάστηκε από αγοραστές και πέρασε με επιτυχία τις εξετάσεις και έτσι σε πρώτη φάση θα τοποθετηθεί σε τοπικές –που για τα δεδομένα της Ελλάδας είναι μεγάλες– αλυσίδες σούπερ μάρκετ τόσο στη Νέα Υόρκη όσο και σε πολιτείες της Δυτικής Ακτής. «Φαίνεται ότι το προϊόν μας έτυχε μεγάλης αποδοχής και οι αγοραστές αντιλήφθηκαν τις αξίες μας, τις αξίες της Κρι Κρι», δήλωσε χαρακτηριστικά στην «Καθημερινή» της Κυριακής ο επικεφαλής της γαλακτοβιομηχανίας, Παναγιώτης Τσινάβος.

Η απόφαση της Κρι Κρι να επενδύσει στο frozen yogurt της επιτρέπει να πραγματοποιεί εξαγωγές σε πολύ πιο μακρινούς προορισμούς, από τις ΗΠΑ μέχρι τη Σιγκαπούρη, καθώς το προϊόν έχει μεγάλη διάρκεια ζωής σε αντίθεση με το γιαούρτι. Υπενθυμίζεται ότι με εξαίρεση τη ΦΑΓΕ, η οποία κατασκεύασε τελικά εργοστάσιο στην πολιτεία της Νέας Υόρκης, όλες οι άλλες προσπάθειες ελληνικών εταιρειών να εξάγουν γιαούρτι στις ΗΠΑ ήταν αποτυχημένες λόγω της μικρής διάρκειας ζωής του προϊόντος και του μεγάλου κόστους αποστολής των φορτίων με αεροπλάνο. Αξίζει να σημειωθεί ότι το μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς παγωτού, εκεί όπου στοχεύει δηλαδή η Κρι Κρι με το frozen yogurt, υπολογίζεται σε 60 δισ. δολάρια.

To «αμερικανικό όνειρο» ζει ήδη από πέρυσι μια άλλη ελληνική βιομηχανία τροφίμων, η «Μέλισσα Κίκιζας», καθώς από τις αρχές του 2023 προμηθεύει με ζυμαρικά τον αμερικανικό κολοσσό οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, τη Walmart. Μάλιστα, το «χρυσό» συμβόλαιο της ιστορικής βιομηχανίας ζυμαρικών προέκυψε ύστερα από έναν ιδιότυπο διαγωνισμό με εκατοντάδες άλλες βιομηχανίες, τις οποίες κατάφερε να κερδίσει. Η «Μέλισσα Κίκιζας» προμηθεύει τη Walmart, αλυσίδα με περίπου 5.200 σημεία πώλησης, με 10.000 τόνους ζυμαρικών ετησίως, γεγονός που έχει μετατρέψει την αμερικανική αγορά στον καλύτερο εξαγωγικό προορισμό για την ελληνική εταιρεία. Για την ώρα η «Μέλισσα Κίκιζας» παράγει για τη Walmart ζυμαρικά ιδιωτικής ετικέτας, όμως σε επόμενη φάση θα τοποθετηθούν στα ράφια της αμερικανικής αλυσίδας και επώνυμα προϊόντα, κάτι που πιθανόν θα αποφέρει ακόμη περισσότερα κέρδη στην ελληνική εταιρεία. Η εταιρεία αναμένει ανάλογα αποτελέσματα και με τις εξαγωγές ελαιολάδου, μετά την απόκτηση το 2021 της εταιρείας Terra Creta.

Η Κρι Κρι ήδη βρίσκεται στη διαδικασία αποστολής των πρώτων φορτίων με Greek Frozen Yogurt στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.

Τον κυριότερο προορισμό εκτός Ελλάδας αποτελούν οι ΗΠΑ και για τα προϊόντα της ΜΕΒΓΑΛ, με την αξία των εξαγωγών προς την εν λόγω χώρα να φτάνει περίπου τα 10 εκατ. ευρώ, «μια ολόκληρη εταιρεία από μόνη της», όπως χαρακτηριστικά συνηθίζει να λέει η κ. Μαίρη Χατζάκου, πρόεδρος της βορειοελλαδίτικης γαλακτοβιομηχανίας. Μπορεί στα ράφια της Walmart να μη βλέπει κάποιος ακόμη μακαρόνια με την επωνυμία «Μέλισσα», βρίσκει όμως… ντολμαδάκια της κορυφαίας εταιρείας στον κόσμο στην εν λόγω κατηγορία, της «Παλίρροιας», μιας ελληνικής πολυεθνικής στην πραγματικότητα, αφού διαθέτει πλέον επτά μονάδες παραγωγής σε τέσσερις χώρες (Ελλάδα, Κίνα, Βουλγαρία και Ιορδανία).

Ο Κώστας Σουλιώτης, βασικός μέτοχος και πρόεδρος της εταιρείας με έδρα την Εύβοια, στην οποία συμμετέχει σε ποσοστό 36% και το fund VNK Capital του Βασίλη και της Νέλλης Κάτσου, είχε καταλάβει εγκαίρως ότι η ελληνική αγορά είναι εξαιρετικά μικρή και επομένως τα περιθώρια ανάπτυξης, εάν περιοριστείς σε αυτήν, πεπερασμένα. Οι πωλήσεις της εκτός Ελλάδας αντιστοιχούν στο 87% του συνολικού της τζίρου –ποσοστά ανάλογα με αυτά που κάνει η ΦΑΓΕ εκτός Ελλάδας– αλλά δεν αρκείται σε αυτό. Εχοντας κατακτήσει ήδη την αμερικανική αγορά, σε αντίθεση με τις άλλες δύο εταιρείες που τώρα ξεκινούν, η «Παλίρροια» ετοιμάζεται να κατακτήσει και τη βρετανική, έχοντας ήδη τοποθετήσει έτοιμα γεύματα στην αλυσίδα Tesco και ευρισκόμενη σε διαπραγματεύσεις για ανάλογη συμφωνία με τη Sainsbury’s.

Αυτά είναι μερικά μόνον από τα πολλά παραδείγματα των ελληνικών εταιρειών τροφίμων και ποτών που βρίσκουν θέση στα αμερικανικά σούπερ μάρκετ, σε μια αγορά εξαιρετικά απαιτητική τόσο λόγω των καταναλωτικών συνηθειών όσο και λόγω της διαφορετικής, σε σχέση με την ελληνική και την κοινοτική, νομοθεσίας που ισχύει στη χώρα για τα τρόφιμα. Μέσα από τη συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις και κυρίως μέσα από την αλλαγή νοοτροπίας που μεταφράζεται σε επενδύσεις για αύξηση της παραγωγής, αλλά και για προσαρμογή των προϊόντων στις καταναλωτικές συνήθειες άλλων λαών, είναι βέβαιο ότι έχουν πολλές ακόμη ελληνικές επιχειρήσεις τη δυνατότητα να εξάγουν τα προϊόντα τους όχι μόνο στις γειτονικές χώρες, αλλά και σε πολύ πιο μακρινές και πολυπληθείς αγορές. Οι ξένοι επισκέπτες συχνά όταν απολαύσουν ένα νόστιμο ελληνικό φαγητό κατά τη διαμονή τους στην Ελλάδα είναι πολύ πιθανό να το αναζητήσουν και στη χώρα τους.

Στην κατεύθυνση αυτή το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της πρεσβείας της Ελλάδας στην Ουάσιγκτον ξεκίνησε κύκλο διερευνητικών επαφών με τις επτά μεγάλες αμερικανικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ (Walmart, Whole Foods, Costco, Albertsons Companies, Harris Teeter, Wegman’s και Trader Joe’s). Στην πρόσκληση έχει ανταποκριθεί μέχρι στιγμής η Walmart, η οποία, μάλιστα, εξετάζει το ενδεχόμενο αποστολής στην Ελλάδα το ερχόμενο φθινόπωρο για συναντήσεις με ενδιαφερόμενους προμηθευτές.

Το «αμερικανικό όνειρο» ζουν ελληνικές βιομηχανίες-1
Η «Μέλισσα Κίκιζας» προμηθεύει τη Walmart, αλυσίδα με περίπου 5.200 σημεία πώλησης, με 10.000 τόνους ζυμαρικών ετησίως. [REUTERS]

Το πρόγραμμα προώθησης «Ηριδανός»

«Lidl US τα ελληνικά τυροπιτάκια και σπανακοπιτάκια έφυγαν γρήγορα. Φέρτα πίσω σε παρακαλώ. Ο Ηριδανός κάνει τα καλύτερα τυροπιτάκια και σπανακοπιτάκια και είναι όσο αυθεντικά γίνεται. Εμοιαζε σαν να ήμουν στην Ελλάδα. Σε ευχαριστώ που τα έφερες». «Συμφωνώ. Μόλις τα αγόρασα και ταξίδεψα πίσω στον χρόνο. Παρακαλώ κρατήστε τα μόνιμα στα καταστήματα». Τα παραπάνω σχόλια έχουν γραφτεί κάτω από ανάρτηση της Lildl ΗΠΑ με φωτογραφία του φυλλαδίου με τα ελληνικά προϊόντα που συμμετείχαν στο πρόγραμμα προώθησης «Ηριδανός» και διατέθηκαν με το αντίστοιχο σήμα (Eridanous).

Σημειώνεται ότι μέσα από το πρόγραμμα αυτό που εφαρμόζει η Lidl εδώ και αρκετά χρόνια προωθούνται ελληνικά προϊόντα στα καταστήματα της γερμανικής αλυσίδας εκτός Ελλάδας, τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ, με στόχο όποια προτιμώνται περισσότερο από τους πελάτες να βρίσκουν μόνιμη θέση στα ράφια της. To 2023 οι εξαγωγές ελληνικών προϊόντων οι οποίες έγιναν μέσω της Lidl σε συνολικά 31 αγορές, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, έφτασαν τα 488,4 εκατ. ευρώ. Από αυτά, τα 215,7 εκατ. ευρώ αφορούν σε εξαγωγές προϊόντων που βρίσκονται μόνιμα στα ράφια της Lidl και τα 92,1 εκατ. ευρώ σε εξαγωγές προϊόντων υπό το σήμα Eridanus, ενώ τα υπόλοιπα 180,6 εκατ. ευρώ αφορούν σε εξαγωγές φρούτων και λαχανικών.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT