Yachting: Πρωτιά σε ναυλώσεις, ελάχιστα έσοδα για το Δημόσιο

Yachting: Πρωτιά σε ναυλώσεις, ελάχιστα έσοδα για το Δημόσιο

«Ναυλώνουν τα σκάφη και δεν έχουν καμία επίσημη και υπεύθυνη ενημέρωση για το τι επιτρέπεται και τι δεν επιτρέπεται να κάνουν», τονίζει κορυφαίο στέλεχος της βιομηχανίας yachting

2' 41" χρόνος ανάγνωσης

Σε μείζον ζήτημα, ειδικά κατά τους κυρίως καλοκαιρινούς μήνες, έχει εξελιχθεί ο πάρα πολύ μεγάλος αριθμός μεγάλων σκαφών αναψυχής που πραγματοποιούν ναυλώσεις στις ελληνικές θάλασσες. Κι αυτό διότι σε μεγάλο βαθμό η δραστηριοποίησή τους ξεφεύγει των ελεγκτικών μηχανισμών του κράτους. Πρακτικές όπως η ελεύθερη αγκυροβόληση ή η πρυμνοδέτηση, ακόμη και σε δέντρα, σε κόλπους της νησιωτικής και της ηπειρωτικής χώρας, αν και εμπίπτουν σε σημαντικούς περιορισμούς και απαγορεύσεις, έχουν καταστεί ο κανόνας.

«Η αίσθηση της ασυδοσίας είναι διάχυτη μεταξύ των απασχολουμένων στο yachting, συχνά ακόμη και μεταξύ των καπετάνιων και των πληρωμάτων. Ναυλώνουν τα σκάφη αυτά και δεν έχουν καμία επίσημη και υπεύθυνη ενημέρωση για το τι επιτρέπεται και τι δεν επιτρέπεται να κάνουν», ισχυρίζεται κορυφαίο στέλεχος της βιομηχανίας yachting. Τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα έχει καταστεί η χώρα με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα μεγάλων πλοίων αναψυχής (επαγγελματικών και ιδιωτικών), ξεπερνώντας παραδοσιακές ηγέτιδες χώρες στον συγκεκριμένο κλάδο, όπως η Γαλλία και η Ιταλία.

Σύμφωνα με στοιχεία του Απριλίου της International Yacht Company (IYC), η οποία διαθέτει μεγάλο δίκτυο 14 γραφείων σε 9 χώρες και αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες ναυλομεσιτικές εταιρείες θαλαμηγών διεθνώς, η Ελλάδα παραμένει ο Νο 1 προορισμός παγκοσμίως για ναυλώσεις σκαφών άνω των 25 μέτρων για την καλοκαιρινή σεζόν, αλλά και συνολικά, με μερίδιο αγοράς για τους καλοκαιρινούς μήνες (Μάιος – Οκτώβριος) που φτάνει το 31%.

Ωστόσο, η αυξημένη δραστηριότητα του yachting αποφέρει ελάχιστα έσοδα στα δημόσια ταμεία, εξηγούν οι ειδικοί, τη στιγμή μάλιστα που οι πελάτες της αποτελούν στη συντριπτική τους πλειονότητα ιδιώτες από την υψηλότερη εισοδηματική κατηγορία. Αντιθέτως, αυτός ο πολύ μεγάλος αριθμός μεγάλων σκαφών αναψυχής στα ελληνικά ύδατα προκαλεί σοβαρά προβλήματα, που είτε άμεσα είτε σε βάθος χρόνου μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο το ίδιο το τουριστικό προϊόν.

Χαμηλές χρεώσεις

Επιπλέον, σε αντίθεση με ελληνικές και ξένες εταιρείες και σκάφη που κάνουν έναρξη δραστηριότητας στην Ελλάδα και ελλιμενίζονται εδώ, ένας ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός ξένων σκαφών επωφελούμενος από τις πολύ χαμηλές χρεώσεις έρχεται κατά τις περιόδους αιχμής και μάλιστα με άδειες fast track, ανταγωνιζόμενος τους εν Ελλάδι εγγεγραμμένους Ελληνες και ξένους επαγγελματίες και επιβαρύνοντας ακόμη περισσότερο τις ακτές και τις θάλασσες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με ναυλομεσίτες, για ένα σκάφος 40 μέτρων που έρχεται από το εξωτερικό, η Τουρκία εισπράττει από τον ναύλο και την παραμονή στα ύδατά της για περίοδο 28 ημερών, περίπου 75.000. Στην Ελλάδα, ανάλογα με την κατηγορία σκαφών, το ανώτατο ποσό που εισπράττει το Δημόσιο είναι 30.000 ευρώ. Οι επαγγελματίες της αγοράς, ακόμη και εκείνοι που ανήκουν σε ωφελημένες κατηγορίες, συμφωνούν πως θα πρέπει να επιβαρύνονται κατά την είσοδό τους στην Ελλάδα με ένα αναδιαμορφωμένο και σημαντικά αυξημένο τέλος, το οποίο θα υπολογίζεται με βάση το μέγεθος του σκάφους, τη δυνατότητα φιλοξενίας επιβατών και τις κλίνες, καθώς και τον χρόνο παραμονής του (ελλιμενισμό – αγκυροβόλιο) στην Ελλάδα.

Καθεστώς αγκυροβόλησης

Eνα άλλο μείζον ζήτημα στο οποίο η Ελλάδα αποτελεί μία από τις λίγες εξαιρέσεις των ανεπτυγμένων αγορών, είναι το καθεστώς αγκυροβόλησης των μεγάλων κυρίως σκαφών (άνω των 24 μ.) ιδίως σε πολυσύχναστα μέρη και παραλίες, όπου τους καλοκαιρινούς μήνες παρατηρείται το αδιαχώρητο και επικρατεί πλήρης αταξία.

Οι άλλες ευρωπαϊκές μεσογειακές χώρες έχουν θεσμοθετήσει την αγκυροβόληση σκαφών αυτού του είδους σε ειδικά χωροθετημένα σημεία, με σκοπό την αποφυγή της αταξίας αλλά και την προστασία του περιβάλλοντος (προστασία Ποσειδωνίας κ.λπ.).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT