Στα χειρότερα επίπεδα από την πανδημία βρίσκεται ακόμα το «έμφραγμα» στα λιμάνια Ασίας και Ευρώπης και στις μεταφορές μέσω ωκεανών, καθώς οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα και η εξαναγκαστική αλλαγή δρομολογίου των πλοίων συνεχίζονται και εξακολουθούν να διαταράσσουν τις θαλάσσιες μεταφορές. Σύμφωνα με την εταιρεία Linerlytica, στα λιμάνια επικρατεί αδιαχώρητο και ο «συνωστισμός» των πλοίων βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 18 μηνών, με το 60% των πλοίων να περιμένουν στην ουρά έξω από τα λιμάνια της Ασίας.
Επιχειρήσεις λιανικών πωλήσεων και βιομηχανίες κάθε είδους, που εξαρτώνται από τις μαζικές εισαγωγές είτε καταναλωτικών ειδών είτε εξαρτημάτων και πρώτων υλών, βρίσκονται ξανά αντιμέτωπες με την ίδια κατάσταση: έμφραγμα στα λιμάνια και έλλειψη άδειων εμπορευματοκιβωτίων σε μια περίοδο που πολλές εταιρείες καταναλωτικών ειδών συγκεντρώνουν αποθέματα καθώς προετοιμάζονται για την πιο καταναλωτική περίοδο του έτους.
Σε αντίθεση, όμως, με την περίοδο της πανδημίας, αυτή τη φορά αιτία του εμφράγματος δεν είναι η καταναλωτική μανία που προκάλεσε ο εγκλεισμός στο σπίτι. Τα χρονοδιαγράμματα των πλοίων ανατρέπονται, τα πλοία δεν μπορούν να τηρήσουν τα σχέδιά τους, ενώ είναι λίγα τα λιμάνια που τα περιμένουν καθώς τα πλοία αναγκάζονται να επιλέξουν πολύ πιο χρονοβόρες διαδρομές, να κάνουν δηλαδή τον περίπλου της Αφρικής για να αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα προκειμένου να μη δεχθούν επίθεση από τους αντάρτες Χούθι.
Ετσι, τα πλοία αναγκάζονται να ξεφορτώνουν μεγάλους όγκους εμπορευμάτων στα λιμάνια μεταφόρτωσης, που φορτώνονται σε άλλα πλοία για να ολοκληρώσουν το τελευταίο σκέλος του ταξιδιού. Ανάμεσα στους σταθμούς μεταφόρτωσης που πάσχουν, είναι τα λιμάνια της Σιγκαπούρης. Ετσι, στο διάστημα Ιανουαρίου – Μαΐου τα φορτία που ξεφορτώθηκαν στα λιμάνια της Σιγκαπούρης ήταν κατά μέσον όρο κατά 22% περισσότερα σε σύγκριση με τα συνήθη επίπεδα και βέβαια επηρέασαν την παραγωγικότητα των λιμανιών.
Ο μέσος όρος αναμονής για ένα πλοίο που μεταφέρει εμπορευματοκιβώτιο κυμαίνεται από δύο έως τρεις ημέρες, σύμφωνα με τις λιμενικές αρχές της Σιγκαπούρης, ενώ οι εταιρείες Linerlytica και PortCast που παρακολουθούν την πορεία των εμπορευματοκιβωτίων, αναφέρουν ότι η καθυστέρηση μπορεί να φτάσει ακόμη και τη μία εβδομάδα.
Υπό κανονικές συνθήκες, η παραμονή στην ουρά και διαρκούσε πάντα λιγότερο από μία ημέρα. Και βέβαια τα γειτονικά λιμάνια αντιμετωπίζουν παρεμφερή κατάσταση, καθώς πολλά πλοία αναγκάζονται να φύγουν από τη Σιγκαπούρη και να προσεγγίσουν γειτονικές χώρες.
Ανάμεσά τους τα λιμάνια Πορτ Κλανγκ και το Ταντζούνγκ Πελέπας της Μαλαισίας. Σύμφωνα άλλωστε με τη Linerlytica, έχουν αυξηθεί επίσης οι ώρες αναμονής στα λιμάνια της Κίνας, με τη Σαγκάη και το Κινγκντάο να καταγράφουν τις μεγαλύτερες καθυστερήσεις. Η δεύτερη σε μέγεθος στον κόσμο ναυτιλιακή μεταφοράς κοντέινερ, η Maersk, ανακοίνωσε προ ημερών ότι θα παρακάμψει δύο σταθμούς της Κίνας και της Νότιας Κορέας στις αρχές Ιουλίου εξαιτίας του υπερβολικού συνωστισμού που επικρατεί στα λιμάνια της Ασίας και της Μεσογείου.
Στο μεταξύ, η συγκυρία είναι αρνητική όπως επισημαίνουν ναυτιλιακές εταιρείες και εταιρείες ερευνών, καθώς η περίοδος των μεγάλων φορτώσεων, που συμβαίνει μια φορά τον χρόνο, φέτος ήρθε νωρίτερα με αποτέλεσμα να επιτείνει το έμφραγμα στα λιμάνια.