Νέα προβλήματα επιβαρύνουν τον παγκόσμιο κλάδο της αεροπλοΐας, προμηνύοντας περαιτέρω άνοδο στις τιμές εισιτηρίων και περιορισμό των διαθεσίμων θέσεων. Αυτή την εβδομάδα η γαλλική Airbus αναθεώρησε επί τα χείρω τις προβλέψεις της για τον αριθμό των αεροπλάνων που πρόκειται να κατασκευάσει φέτος και του χρόνου, επικαλούμενη εμπόδια στις εφοδιαστικές της αλυσίδες. Επίσης, αερογραμμές που χρησιμοποιούν αεροπλάνα της Airbus έχουν καθηλώσει τους τελευταίους μήνες ένα μεγάλο μέρος των τζετ τύπου A320 εξαιτίας προβλημάτων στους κινητήρες.
Ταυτόχρονα, η αμερικανική Boeing βρίσκεται υπό στενή εποπτεία των αρμοδίων ρυθμιστικών αρχών, λόγω ανησυχιών περί ασφάλειας και ποιότητας των αεροσκαφών της, έπειτα από την αποκόλληση παραθύρου σε 737 Max. Ετσι, και ο αμερικανικός κολοσσός υποχρεώθηκε να μειώσει την παραγωγή. Επρόκειτο ήδη για ένα εκρηκτικό μείγμα, σε συνδυασμό με την υψηλότατη ζήτηση για πτήσεις. Τώρα η Airbus ανακοίνωσε ότι θα παραδώσει περίπου 770 αεροσκάφη φέτος από 800 που ανέμενε προηγουμένως. Και μολονότι διατήρησε τον στόχο για κατασκευή 75 αεροσκαφών τύπου Α320, μετέθεσε τον στόχο αυτόν για το 2027 από το 2026.
Η καθυστέρηση της παράδοσης των αεροσκαφών υποχρεώνει με τη σειρά της τις αεροπορικές εταιρείες διεθνώς να προσαρμόσουν τις στρατηγικές επέκτασής τους, όσο η ζήτηση για πτήσεις αγγίζει επίπεδα-ρεκόρ. Αυτό σημαίνει ότι οι επιβάτες είναι πιθανόν τους επόμενους μήνες να βρίσκουν και λιγότερες διαθέσιμες θέσεις και σε υψηλότερες τιμές.
Τα τελευταία χρόνια πάντως δεν έχει υπάρξει στιγμή «ηρεμίας» στον κλάδο. Στις ΗΠΑ, ενδεικτικά, οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων το 2022 εκτινάχθηκαν κατά 30% σε ετήσια βάση, διότι οι εταιρείες αντιμετώπιζαν σοβαρά προβλήματα εύρεσης προσωπικού, όσο γινόταν η μεγάλη επιστροφή των επιβατών στους αιθέρες μετά την πανδημία. Πέρυσι το καλοκαίρι οι τιμές έπεσαν 13% από την κορύφωση του 2022, εν μέρει διότι ο αριθμός των διαθεσίμων θέσεων στα αεροσκάφη αυξήθηκε κατά περίπου 15%.
Οι τιμές συνεχίζουν να είναι χαμηλότερα φέτος στις ΗΠΑ, αλλά καταγράφουν πολύ μικρότερη πτώση, της τάξης του 6% κατά μέσον όρο μέχρι στιγμής, αφού οι αεροπορικές άλλαξαν τα επεκτατικά τους σχέδια λόγω των περιορισμένων παραδόσεων αεροσκαφών. Σύμφωνα με το CNN είναι πολύ πιθανό να ασκηθούν έντονες πιέσεις στις τιμές εάν οι δύο μεγάλοι κατασκευαστές καθυστερήσουν περαιτέρω και η ζήτηση για ταξίδια παραμείνει ισχυρή.