Χένρικ Φρέντβιγκ: Νέες επενδύσεις 30 εκατ. ευρώ έως το 2026

Χένρικ Φρέντβιγκ: Νέες επενδύσεις 30 εκατ. ευρώ έως το 2026

Τα αναπτυξιακά σχέδια του ομίλου, η συνεργασία με την μπίρα Νήσος και οι προοπτικές για άλλες συνέργειες και εξαγορές

9' 1" χρόνος ανάγνωσης

Επενδύσεις συνολικού ύψους άνω των 30 εκατ. ευρώ σχεδιάζει για την τριετία 2024-2026 η «Ολυμπιακή Ζυθοποιία» (γνωστή από τα σήματα Μύθος, ΦΙΞ και Carlsberg). Σε αυτές δεν αποκλείεται να περιλαμβάνονται και κινήσεις για την αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας της μονάδας που διαθέτει στην Τήνο η «Μικροζυθοποιία Κυκλάδων», γνωστή από την μπίρα Νήσος, στην οποία η «Ολυμπιακή Ζυθοποιία» κατέχει πλέον το 35%. Μιλώντας σήμερα στην «Κ» της Κυριακής ο κ. Χένρικ Φρέντβιγκ, ο Δανός διευθύνων σύμβουλος της «Ολυμπιακής Ζυθοποιίας», θυγατρικής του ομίλου Carlsberg, δεν αποκλείει νέες συνεργασίες και εξαγορές στην Ελλάδα. Σχολιάζοντας τη στρατηγική της κυβέρνησης για την καταπολέμηση της ακρίβειας, αν και χαρακτηρίζει σοβαρή την προσπάθεια που γίνεται, τονίζει με νόημα ότι πρέπει να αποφεύγονται οι εκπλήξεις.

– Πώς έκλεισε το 2023 από πλευράς κύκλου εργασιών και κερδών και ποια είναι η πορεία της εταιρείας και συνολικά της αγοράς μπίρας από τις αρχές του 2024 μέχρι σήμερα;

– Το 2023 ήταν μια αρκετά ιδιαίτερη χρονιά, γεμάτη διακυμάνσεις –τόσο σε τοπικό όσο και παγκόσμιο επίπεδο– που επηρέασαν σημαντικά τον κλάδο μας και ευρύτερα την αγορά. Ο πόλεμος στην Ουκρανία, που συνεχίζεται, σε συνδυασμό με τις διεθνείς γεωπολιτικές εξελίξεις, τα υψηλά πληθωριστικά επίπεδα και τα ακραία καιρικά φαινόμενα αποτέλεσαν δυσμενείς συνθήκες για την κατανάλωση, που εξισορροπήθηκαν εν μέρει με τις ιδιαίτερα αυξημένες τουριστικές εισροές στη χώρα μας. Σε μια αγορά, λοιπόν, που κινήθηκε σε οριακά αρνητικά επίπεδα, στην «Ολυμπιακή Ζυθοποιία» καταφέραμε να βγούμε κερδισμένοι ως αποτέλεσμα της ενιαίας και πολυεπίπεδης στρατηγικής που υλοποιούμε κατά την τελευταία τριετία. Συγκεκριμένα, ως εταιρεία εμφανίσαμε εξαιρετική κερδοφορία, με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης σε σχέση με το 2022, ενώ σε επίπεδο τζίρου σημειώσαμε οργανική ανάπτυξη καθαρών πωλήσεων της τάξης του 20% σε σχέση με το 2022.

Σε ό,τι αφορά το 2024, με την ολοκλήρωση και του πρώτου πενταμήνου, η αγορά φαίνεται να κινείται θετικά ως προς τα δείγματα κατανάλωσης σε σχέση με πέρυσι. Σίγουρα προς αυτή την κατεύθυνση έχουν συμβάλει οι γενικά ευνοϊκές –μέχρι στιγμής– καιρικές συνθήκες αλλά και οι αυξημένες τουριστικές ροές, καθώς, βάσει και των επίσημων στοιχείων του Απριλίου, υπάρχει ήδη μια αύξηση της τάξης του 10% στις αφίξεις. Τα δεδομένα αυτά ευνοούν αντίστοιχα και το κανάλι της εστίασης, το οποίο μετά από μια περίοδο στασιμότητας έχει αρχίσει να κινείται ξανά θετικά.

Χένρικ Φρέντβιγκ: Νέες επενδύσεις 30 εκατ. ευρώ έως το 2026-1
Η «Ολυμπιακή Ζυθοποιία» εστιάζει στη διαρκή αναβάθμιση του μηχανολογικού εξοπλισμού και των υποδομών των παραγωγικών και κτιριακών της εγκαταστάσεων, σε εξοπλισμό παγίων που αφορά το κανάλι της κρύας αγοράς, σε υλικά συσκευασίας και στη συνεχή αναβάθμιση των τεχνολογικών της συστημάτων.

Σε ό,τι αφορά το κανάλι του off trade, κινείται θετικότερα από τις προβλέψεις μας τόσο στο σούπερ μάρκετ (modern trade) όσο και στη μικρή λιανική (traditional trade). Πιο συγκεκριμένα, στο σούπερ μάρκετ η αγορά σημειώνει μια αύξηση της τάξης του 9% σε σχέση με πέρυσι στο πεντάμηνο, ευνοημένη και από τις καλές επιδόσεις της πασχαλινής περιόδου. Αξίζει να αναφερθεί ότι μεγάλο κομμάτι της ανάπτυξης του καναλιού προέρχεται από τα premium και τα προϊόντα χωρίς αλκοόλ (AFBs), γι’ αυτό και εμείς εστιάζοντας κυρίως στις δύο αυτές κατηγορίες υπερβαίνουμε, μέχρι στιγμής, τον στόχο μας για το συγκεκριμένο κανάλι. Παράλληλα, το κανάλι του traditional trade αποτελεί μια ευχάριστη έκπληξη, εξακολουθώντας να αποδίδει θετικά για συνεχείς χρονιές. Χαρακτηριστικά να αναφέρω ότι έχει σημειώσει ανάπτυξη της τάξης του 12% στο τετράμηνο σε σχέση με πέρυσι, ενώ η δική μας ανάπτυξη είναι σχεδόν δύο φορές μεγαλύτερη, με αιχμή του δόρατος τα premium και AFB προϊόντα του χαρτοφυλακίου μας.

– Τι επενδύσεις πραγματοποιείτε την τρέχουσα χρονιά και σε ποιους πυλώνες, και ποιος είναι ο σχεδιασμός για το 2025;

– Με γνώμονα τη βιώσιμη ανάπτυξη σε συνδυασμό με την επιστροφή προστιθέμενης αξίας προς όλα τα κοινά με τα οποία αλληλεπιδρούμε, συνεχίζουμε σταθερά την υλοποίηση του επενδυτικού μας πλάνου, το οποίο εστιάζει κυρίως στη διαρκή αναβάθμιση του μηχανολογικού εξοπλισμού και των υποδομών των παραγωγικών και κτιριακών μας εγκαταστάσεων, σε εξοπλισμό παγίων που αφορά το κανάλι της κρύας αγοράς, σε υλικά συσκευασίας και στη συνεχή αναβάθμιση των τεχνολογικών μας συστημάτων. Για το τρέχον έτος οι επενδύσεις μας ξεπερνούν τα 10 εκατ. ευρώ, ενώ για τη διετία 2025-2026 το πλάνο μας αναμένεται να υπερβεί τα 20 εκατ. ευρώ στους τομείς εστίασης που προανέφερα.

Το 2023 η «Ολυμπιακή Ζυθοποιία» σημείωσε οργανική ανάπτυξη καθαρών πωλήσεων της τάξης του 20% σε σχέση με το 2022.

– Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας σχετικά με τη δραστηριοποίηση στα αλκοολούχα ποτά, κατηγορία στην οποία έχουν έντονη δραστηριότητα ανταγωνιστές σας; Σκοπεύετε να μπείτε και στην κατηγορία του εμφιαλωμένου νερού;

– Πάντα παρακολουθούμε στενά τις τάσεις και τις εξελίξεις στην εγχώρια και τη διεθνή αγορά, όντας ανοιχτοί σε νέες προτάσεις, είτε αυτές αφορούν τις κατηγορίες όπου ήδη δραστηριοποιούμαστε είτε άλλες προϊοντικές κατηγορίες. Στο κομμάτι του αναψυκτικού, τα τελευταία χρόνια επενδύουμε σταθερά στο brand της Tuborg, της οποίας όλα τα προϊόντα παράγονται στην Ελλάδα, στο εργοστάσιό μας στη Σίνδο, διευρύνοντας την γκάμα των mixers. Η κατηγορία του νερού δεν είναι προς το παρόν στα άμεσα σχέδιά μας.

– Το φθινόπωρο του 2023 αποκτήσατε το 35% της «Μικροζυθοποιίας Κυκλάδων» (Νήσος). Για ποιο λόγο προχωρήσατε σε αυτή την εξαγορά; Υπάρχει option στη συμφωνία για εξαγορά και του υπόλοιπου ποσοστού; Βρίσκεται στα πλάνα σας η απόκτηση ποσοστού και σε άλλες εταιρείες;

– Θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι το πλαίσιο της συνεργασίας μας με την μπίρα Νήσος είναι συγκεκριμένο και αφορά αυστηρά την αποκλειστική διανομή των προϊόντων της εντός και εκτός συνόρων. Η μειοψηφική συμμετοχή μας αποτελεί παράμετρο με στόχο να εδραιώσει τον μακροπρόθεσμο χαρακτήρα της μεταξύ μας συνεργασίας, στην οποία και τα δύο μέρη έχουμε επενδύσει και προσβλέπουμε σε βάθος χρόνου, έχοντας κοινή αντίληψη για τη δυναμική και τις προοπτικές του brand.

Ως «Ολυμπιακή Ζυθοποιία» έχουμε διαχρονικά αποδείξει ότι στηρίζουμε στην πράξη και με συνέπεια τα τοπικά εγχειρήματα, μέσα από τα οποία προκύπτουν ποιοτικά προϊόντα που μπορούν να αποτελέσουν επιλογές αξίας για τους καταναλωτές και τους πελάτες μας. Η Νήσος είναι ένα αυθεντικό ελληνικό brand, που έχει ήδη αποδείξει τις προοπτικές του. Η συγκεκριμένη συνεργασία πιστεύουμε ότι θα συμβάλει στην ενίσχυση της κουλτούρας της μπίρας στη χώρα μας, μέσα από τη διεύρυνση του αποτυπώματος ενός ελληνικού brand, με ξεχωριστή φιλοσοφία και όραμα, που έχει αγαπηθεί από τους καταναλωτές και σίγουρα του αξίζει να διευρύνει τους ορίζοντές του. Παράλληλα, μέσω της νέας αυτής συνεργασίας διευρύνουμε περαιτέρω το προϊοντικό μας χαρτοφυλάκιο, με νέες ποιοτικές premium προτάσεις τόσο στις δύο βασικές κατηγορίες (pilsner και lager) όσο και σε άλλες μικρότερες.

Σε ό,τι αφορά τις πιθανές κινήσεις μας για το μέλλον, ως μια εταιρεία με ηγετικό αποτύπωμα στην αγορά παραμένουμε ανέκαθεν ανοιχτοί και δεκτικοί σε νέες προτάσεις και συνέργειες, αξιολογώντας οποιαδήποτε ενδιαφέρουσα συνεργασία θα μπορούσε να προσφέρει ουσιαστική αξία στα εμπλεκόμενα μέρη, στους καταναλωτές και στην αγορά.

– Θα διατηρήσετε τις εγκαταστάσεις στην Τήνο ή θα μεταφερθεί το σύνολο της παραγωγής στις μονάδες σας στη Ριτσώνα και στη Σίνδο;

– Εξαρχής το πλάνο μας ήταν μεγαλόπνοο και επιδίωξη ήταν να αναπτυχθεί περαιτέρω η παραγωγική δυνατότητα της Νήσος, ώστε να μπορέσει να καλύψει και την αύξηση της διανομής της. Συνεπώς, η μεταφορά της παραγωγής της Νήσος Pilsner στο ζυθοποιείο μας στη Ριτσώνα αποφασίστηκε προκειμένου να πετύχουμε αύξηση του παραγόμενου όγκου και με γνώμονα βέβαια ότι το ζυθοποιείο της Νήσος στην Τήνο δεν μπορεί να υποστηρίξει παραγωγή για τη συσκευασία κουτιού. Το ζυθοποιείο στην Τήνο όχι μόνο συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά, αλλά εξαντλεί την παραγωγική του δυναμική, ενώ παράλληλα αναπτύσσεται, όσο του επιτρέπουν τα δομικά στοιχεία του και το μικρό νησί όπου βρίσκεται. Ηδη διερευνώνται και λύσεις για αύξηση της παραγωγικής του δυναμικότητας.

Οι προκλήσεις στην αγορά τροφίμων

– Πώς τα μέτρα της κυβέρνησης για την καταπολέμηση της ακρίβειας έχουν επηρεάσει τις πωλήσεις και τα κέρδη της εταιρείας;

– Το γενικότερο περιβάλλον στην αγορά των τροφίμων και δη στον κλάδο μας τα τελευταία χρόνια είναι γεμάτο σημαντικές προκλήσεις. Μέσα σε αυτές είναι η υψηλή φορολογία και οι συνεχείς πληθωριστικές πιέσεις, ήδη από το 2022. Το τελευταίο διάστημα η κυβέρνηση κάνει μια σοβαρή προσπάθεια να συγκρατήσει την ακρίβεια, μέσα από μια σειρά μέτρων τα οποία δημιούργησαν με τη σειρά τους νέα δεδομένα για εμάς και την πλειονότητα της αγοράς. Στο κανάλι του σούπερ μάρκετ δεν έχουμε προβεί σε καμία ανατίμηση, με την πλειονότητα των υπόλοιπων παικτών να κινείται αντίστοιχα. Ωστόσο, στο συγκεκριμένο κανάλι η κατηγορία μας εμφανίζει κατά μέσον όρο αύξηση της τάξης του 5%, καθώς περιορίστηκε σημαντικά το βάθος των προωθητικών ενεργειών. Παράλληλα είναι σημαντικό για το σύνολο της αγοράς να υπάρχουν έγκαιρη επικοινωνία και σωστός συντονισμός όλων των εμπλεκόμενων μερών, ώστε να αποφεύγονται οι εκπλήξεις και να διασφαλίζεται ένα όσο πιο ομαλό περιβάλλον για όλους.

Ατού για την αγορά οι θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας

– Η κυβέρνηση, διά στόματος μάλιστα του ίδιου του πρωθυπουργού, καταφέρεται συχνά εναντίον των πολυεθνικών εταιρειών για υψηλότερη τιμολόγηση των προϊόντων στην Ελλάδα σε σύγκριση με άλλες χώρες. Πώς απαντάτε στην κριτική αυτή, καθώς η «Ολυμπιακή Ζυθοποιία» αποτελεί θυγατρική ενός πολυεθνικού ομίλου. Σε τι ανατιμήσεις προχωρήσατε πέρυσι και φέτος;

– Η «Ολυμπιακή Ζυθοποιία» είναι μια εταιρεία με μεγάλη παραγωγική βάση στην Ελλάδα, καθώς η συντριπτική πλειονότητα των προϊόντων μας παράγεται στις ιδιόκτητες μονάδες μας στη Ριτσώνα και στη Σίνδο. Μέσα από τη δραστηριότητά μας επιδιώκουμε την επιστροφή αξίας στους καταναλωτές, στην κοινωνία αλλά και στην οικονομία της χώρας, συνεισφέροντας ενεργά και στην εθνική οικονομία. Ενδεικτικά, μόνο μέσω φορολογίας, κατά την τελευταία 3τία (2021-2023) η συνεισφορά μας ανήλθε στα 161,3 εκατ. ευρώ.

Οι όποιες ανατιμήσεις των προϊόντων είναι σαφώς αλληλένδετες με τη βιωσιμότητά μας και τη διασφάλιση της επιχειρησιακής μας λειτουργίας, αλλά και την απρόσκοπτη υλοποίηση του επενδυτικού μας πλάνου, προς όφελος της κατηγορίας μας, της αγοράς, της κοινωνίας ευρύτερα. Η περασμένη χρονιά ήταν αρκετά ιδιαίτερη και με αρκετές προκλήσεις, γι’ αυτό και προχωρήσαμε στις αναγκαίες ανατιμήσεις με στόχο την κάλυψη των πρόσθετων λειτουργικών εξόδων μας.

Αλληλένδετες με τη βιωσιμότητα της εταιρείας οι ανατιμήσεις.

Φέτος, συντασσόμενοι με την κυβέρνηση στο πλαίσιο της «εθνικής» προσπάθειας συγκράτησης της ακρίβειας, και έχοντας στο επίκεντρο το όφελος των καταναλωτών και της αγοράς, επιδείξαμε ευελιξία και εγρήγορση, διατηρώντας τις τιμές των προϊόντων μας σε σταθερά επίπεδα στο κανάλι του σούπερ μάρκετ, προβαίνοντας σε εντελώς απαραίτητες και με μικρό μονοψήφιο ποσοστό ανατιμήσεις που αφορούσαν το χονδρεμπόριο και συγκεκριμένες συσκευασίες προϊόντων μας.

– Ποια θεωρείτε ότι είναι τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα της ελληνικής αγοράς;

– Το μικροοικονομικό περιβάλλον της χώρας μας είναι γενικότερα θετικό για τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Συγκεκριμένα, το κομμάτι της HORECA είναι ιδιαίτερα ενεργό και έχει επομένως τη δυνατότητα να κινεί την κατηγορία μας με μια σημαντική δυναμική. Ωστόσο αξίζει να σημειωθεί ότι εμφανίζεται κατακερματισμένο, καθώς υπάρχει υπερπληθώρα σημείων, δημιουργώντας έτσι ένα δύσκολο προς διαχείριση πεδίο, με δεδομένη και την πολυπλοκότητα διαχείρισης των σχετικών logistics λόγω και της ιδιαίτερης γεωγραφικής μας μορφολογίας.

Ακόμη, η χώρα μας σίγουρα αποτελεί –κυρίως τα τελευταία χρόνια– έναν εξαιρετικά δημοφιλή τουριστικό προορισμό για επισκέπτες από όλο τον κόσμο, που σε συνδυασμό με τις ευνοϊκές καιρικές συνθήκες και το έμφυτο στοιχείο των Ελλήνων για κοινωνική συναναστροφή και έξοδο αποτελούν κινητήριο δύναμη για την ενεργοποίηση τόσο της ελληνικής αγοράς όσο και του κλάδου μας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT