Καλύτεροι έλεγχοι, λιγότερες προσφυγές από φορολογουμένους

Καλύτεροι έλεγχοι, λιγότερες προσφυγές από φορολογουμένους

Στο πεντάμηνο υποβλήθηκαν 2.501, έναντι 6.956 στο σύνολο του 2023

2' 18" χρόνος ανάγνωσης

Δεκαεπτά προσφυγές την ημέρα κατατίθενται στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών κατά των πράξεων της εφορίας (επιβολή φόρων και προστίμων), σύμφωνα με τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων. Βέβαια, το νούμερο αυτό είναι πολύ μικρότερο σε σύγκριση με το παρελθόν, καθώς την τελευταία δεκαετία έχουν αλλάξει πολλά. Πρώτον, οι εκθέσεις ελέγχου είναι τεκμηριωμένες και δεν αφήνουν στις περισσότερες περιπτώσεις περιθώρια παρερμηνειών και, δεύτερον, τα ηλεκτρονικά συστήματα διευκολύνουν τους φορολογουμένους αποφεύγοντας λάθη που οδηγούσαν μέχρι πρότινος στην επιβολή προστίμων. Ενας ακόμη ανασταλτικός παράγοντας για την κατάθεση προσφυγών είναι ότι η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) λειτουργεί ως ένα μικρό δικαστήριο, ακολουθώντας τις ίδιες διαδικασίες με τα διοικητικά δικαστήρια. Σύμφωνα με τα στοιχεία της φορολογικής διοίκησης, το 2015 οι φορολογούμενοι κατέθεταν 30 προσφυγές ημερησίως. Συγκεκριμένα το 2015 είχαν εξεταστεί 10.947 προσφυγές, με τις μισές από αυτές να καταλήγουν στα διοικητικά δικαστήρια. Σημειώνεται ότι η προσφυγή στη ΔΕΔ είναι απαραίτητο σκαλοπάτι πριν αυτές φθάσουν στα δικαστήρια.

Οπως προκύπτει από τα στοιχεία της φορολογικής διοίκησης, στο πρώτο πεντάμηνο του έτους προσέφυγαν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών της ΑΑΔΕ 2.501 φορολογούμενοι και επιχειρήσεις. Από τις παραπάνω προσφυγές εξετάστηκαν στο διάστημα Ιανουαρίου – Μαΐου οι 2.320. Σύμφωνα με τα στοιχεία έγιναν δεκτές 636, δηλαδή δικαιώθηκε σχεδόν ένας στους τέσσερις φορολογουμένους. Αντιθέτως απορρίφθηκαν σχεδόν 1.654 υποθέσεις. Επίσης, 4 φορολογούμενοι παραιτήθηκαν από τη διαδικασία, ενώ 23 υποθέσεις απορρίφθηκαν σιωπηρώς καθώς εξέπνευσε η προθεσμία για να εξεταστούν. Συνήθως οι υποθέσεις που κλείνουν σιωπηρώς είναι ιδιαίτερα «βαριές» και οδηγούνται στα διοικητικά δικαστήρια. Από τις υποθέσεις που απορρίφθηκαν, οι 891 έχουν οδηγηθεί στα δικαστήρια.

Σημειώνεται ότι το 2023 στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών προσέφυγαν 6.956 φορολογούμενοι και επιχειρήσεις αμφισβητώντας πράξεις της φορολογικής διοίκησης, όταν το 2020 είχαν προσφύγει 10.028.

Στο διάστημα Ιανουαρίου – Μαΐου η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών έχει απορρίψει το 75% των προσφυγών που εξέτασε.

Το περασμένο έτος εξετάστηκαν 6.527 υποθέσεις (από τις 6.956) φορολογουμένων και επιχειρήσεων, από τις οποίες έγιναν δεκτές εν μέρει ή εν όλω οι 1.946 ή το 29,8%. Αυτό σημαίνει ότι 3 στους 10 δικαιώθηκαν εν μέρει ή συνολικά. Απορρίφθηκαν άμεσα οι 4.268 προσφυγές, ενώ 278 απορρίφθηκαν σιωπηρώς επειδή δεν εξετάστηκαν εντός της προθεσμίας των 120 ημερών. Για 35 προσφυγές οι φορολογούμενοι δήλωσαν στη συνέχεια παραίτηση και οι υποθέσεις μπήκαν στο αρχείο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, από το 2013 που ξεκίνησε η λειτουργία της Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, κατόπιν εισήγησης και επιμονής της τρόικας, έχουν υποβληθεί μέχρι και σήμερα 91.139 προσφυγές, εκ των οποίων οι 34.937 οδηγήθηκαν στα δικαστήρια. Κάποιοι από τους προσφυγόντες και συγκεκριμένα περίπου 6.000 εγκατέλειψαν τα δικαστήρια και συμβιβάσθηκαν εξωδικαστικά με το Δημόσιο, με το καταλογισθέν ποσό από τις εφορίες να περιορίζεται από το 1 δισ. ευρώ σε 650 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι οι φορολογούμενοι έχουν πλέον τη δυνατότητα να υποβάλλουν ηλεκτρονικά τις προσφυγές τους προς την εφορία για λάθη και παραλείψεις στους ελέγχους.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT