Amazon: Η «εταιρεία για τα πάντα» έκλεισε 30 χρόνια εκρηκτικής ανάπτυξης

Amazon: Η «εταιρεία για τα πάντα» έκλεισε 30 χρόνια εκρηκτικής ανάπτυξης

Οι νέες προκλήσεις για την Amazon καθώς μπαίνει στην τέταρτη δεκαετία της

2' 59" χρόνος ανάγνωσης

Τρεις δεκαετίες από την ημέρα που ιδρύθηκε, στις 5 Ιουλίου του 1994, παραμένει δύσκολο να ξεπεράσει κανείς την κλίμακα της Amazon. Η μεγαλύτερη ψηφιακή αγορά στον κόσμο, η εταιρεία που άλλαξε τον τρόπο που ψωνίζουμε στο Διαδίκτυο, είναι πολύ μεγάλη για συγκρίσεις. Σκεφτείτε την τεράστια αποθήκη της στο Ντάρτφορντ, στα περίχωρα του Λονδίνου. Εχει εκατομμύρια αποθέματα, με εκατοντάδες χιλιάδες από αυτά να αγοράζονται καθημερινά – ενώ χρειάζονται δύο ώρες από τη στιγμή που παραγγέλνεται κάτι για να παραληφθεί, να συσκευαστεί και να σταλεί. Τώρα, φανταστείτε αυτή τη σκηνή και πολλαπλασιάστε την επί 175. Αυτός είναι ο αριθμός των «κέντρων εκπλήρωσης» που διατηρεί η Amazon σε όλο τον κόσμο. Ακόμη κι αν μπορείτε να οραματιστείτε αυτή την ατελείωτη σειρά δεμάτων, πρέπει να έχετε κατά νου ότι αυτό είναι μόνο ένα κλάσμα του κολοσσού.

Η Amazon είναι επίσης μια μεγάλη εταιρεία ροής και πολυμέσων (Amazon Prime Video), ηγέτις στην αγορά σε συστήματα οικιακής κάμερας (Ring) και έξυπνων ηχείων (Alexa), όπως επίσης τάμπλετ και ηλεκτρονικών αναγνωστών (Kindle), ενώ φιλοξενεί και υποστηρίζει τεράστια τμήματα του Διαδικτύου (Amazon Web Services). Και η λίστα συνεχίζεται. Για πολύ καιρό είχε το προσωνύμιο «το κατάστημα για τα πάντα», αλλά είναι μάλλον πιο σωστό να λέγεται «η εταιρεία για τα πάντα», όπως επισημαίνει η Αμάντα Μαλ του Bloomberg. «Είναι τόσο μεγάλη και τόσο πανταχού παρούσα και αγγίζει τόσο πολλά διαφορετικά μέρη της ζωής, που οι άνθρωποι θεωρούν την ύπαρξη της Amazon στην καθημερινότητά τους δεδομένη», λέει. Ή, όπως αστειεύτηκε κάποτε η ίδια η εταιρεία, ο μόνος τρόπος που θα μπορούσε να περάσει κανείς μια μέρα χωρίς να πλουτίσει με κάποιον τρόπο την Amazon θα ήταν «ζώντας σε μια σπηλιά».

Η ιστορία της Amazon άλλωστε είναι μια ιστορία εκρηκτικής ανάπτυξης και συνεχούς επανεφεύρεσης από το 1994, όταν ο λεγόμενος «βασιλιάς του ηλεκτρονικού εμπορίου» Τζεφ Μπέζος παράτησε την ασφάλεια της δουλειάς του για να ασχοληθεί με τις διαδικτυακές πωλήσεις. «Μπορεί να είναι τρελό, αλλά θα το τολμήσω. Θα ανοίξω μια εταιρεία που θα πουλάει βιβλία μέσω του Διαδικτύου», είπε τότε, και κάπως έτσι γεννήθηκε η Αmazon.

Προτεραιότητα τα επόμενα χρόνια είναι η αποτροπή του ανταγωνισμού από Κινέζους αντιπάλους, όπως οι Temu και Shein.

Το κύριο ερώτημα όμως καθώς μπαίνει στην τέταρτη δεκαετία της φαίνεται να είναι το εξής: όταν γίνεις «η εταιρεία για τα πάντα», τι κάνεις μετά; Με άλλα λόγια, όπως λέει η Σουσαρίτα Κοντάλι, η οποία αναλύει την Amazon για την ερευνητική εταιρεία Forrester, «μόλις φτάσεις στα έσοδα μισού τρισ. δολαρίων, πώς θα συνεχίσεις να αναπτύσσεσαι με διψήφια ποσοστά από έτος σε έτος;». Μια επιλογή είναι να προσπαθήσεις να συνδέσεις τα νήματα μεταξύ των υπαρχουσών επιχειρήσεων: οι τεράστιες ποσότητες δεδομένων αγορών που έχει η Amazon για τα Prime μέλη της μπορεί να τη βοηθήσουν να πουλάει διαφημίσεις στην υπηρεσία ροής της, η οποία –όπως και οι ανταγωνιστές της– στρέφεται όλο και περισσότερο σε διαφημίσεις για έσοδα. Μια άλλη επιλογή είναι το άνοιγμα σε νέα επιχειρηματικά εγχειρήματα. Η Amazon πρέπει όμως να επικεντρωθεί και σε κάτι άλλο: την αυξανόμενη προσοχή των ρυθμιστικών αρχών, που θέτουν δύσκολες ερωτήσεις, όπως τι κάνει με τα δεδομένα μας και ποιο είναι το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα.

Μια άλλη προτεραιότητα για την Amazon τα επόμενα χρόνια είναι η αποτροπή του ανταγωνισμού από Κινέζους αντιπάλους, όπως οι Temu και Shein. Πριν από τριάντα χρόνια, μια πρωτοεμφανιζόμενη εταιρεία εντόπισε τις αναδυόμενες τάσεις σχετικά με τη χρήση του Διαδικτύου. Για να συμβεί ξανά κάτι παρόμοιο θα χρειαστεί ένα παρόμοιο άλμα φαντασίας, ίσως με επίκεντρο την AI, τονίζει ο Γιόζας Καζιούκενας, ιδρυτής της εταιρείας πληροφοριών ηλεκτρονικού εμπορίου Marketplace Pulse. «Η μόνη απειλή για την Amazon είναι κάτι που δεν μοιάζει με την Amazon», καταλήγει.

ΒΒC

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT