Νέα πλοία αξίας 1,2 δισ. για την Attica Group

Τα επενδυτικά σχέδιά της αφορούν έως και δέκα καινούργια πλοία

3' 20" χρόνος ανάγνωσης

Στο 1,2 δισ. ευρώ αυξάνει τον προϋπολογισμό για το ναυπηγικό της πρόγραμμα η Attica Group προκειμένου να προετοιμάσει τον στόλο της για τη μετάβαση στη νέα εποχή χαμηλότερων ρύπων διοξειδίου του άνθρακα σύμφωνα με τις εθνικές και ευρωπαϊκές απαιτήσεις. Το πρόγραμμα αυτό ενδέχεται να αυξηθεί περαιτέρω σε αξία εφόσον προχωρήσουν στην Ελλάδα οι απαραίτητες ενέργειες για μακροπρόθεσμες συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας που θα επιτρέψουν τη ναυπήγηση επιπλέον επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα αφορά έως και δέκα καινούργια πλοία.

Η Attica Group, που υπέγραψε πριν από μερικές ημέρες συμφωνία, η αξία της οποίας ενδέχεται να ξεπεράσει τα 800 εκατ. ευρώ, για τη ναυπήγηση δύο πολύ μεγάλων, φιλικών στο περιβάλλον, ακτοπλοϊκών πλοίων 240 μέτρων και τη δυνατότητα επέκτασης της συμφωνίας στα τέσσερα πλοία με την ακτοπλοϊκή Stena, μια από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές επιχειρήσεις και λειτουργό ακτοπλοϊκών γραμμών, και τα κινεζικά ναυπηγεία CMJL Weihai Shipyards, θα αξιολογήσει μέσα στο 2025 κατά πόσο θα προχωρήσει στην άσκηση του δικαιώματος για τα δύο επιπλέον πλοία. Ο συγκεκριμένος τύπος επιβατηγών οχηματαγωγών, τα πρώτα δύο εκ των οποίων θα παραδοθούν το 2027, έχει δυνατότητα χρήσης τετραπλού καυσίμου και ενεργειακά αποδοτικό εξοπλισμό τελευταίας γενιάς. Επιπλέον αυτών, η ελληνική ακτοπλοϊκή σκοπεύει να διευρύνει και να επιταχύνει την ανανέωση του στόλου της και στον Αργοσαρωνικό, όπου έχει ήδη δρομολογήσει από πέρυσι τρία νεότευκτα aero-catamaran, με την απόκτηση δύο ακόμη ταχυπλόων αυτού του τύπου αλλά μεγαλύτερης μεταφορικής δυναμικότητας, που προοπτικά θα αντικαταστήσουν τα «Flying Cat».

Μέσα στα επόμενα λίγα χρόνια η εταιρεία αναμένεται να μειώσει τη μέση ηλικία του στόλου της κατά τουλάχιστον πέντε έτη.

Το σύνολο των παραπάνω παραγγελιών αναμένεται να γίνει σε τέτοιο χρόνο ούτως ώστε τα πλοία αυτά να είναι δρομολογημένα έως το 2029. Παράλληλα, ανάλογα με τη διαθεσιμότητα κατάλληλων χώρων σε ναυπηγεία της Ασίας και τη δυνατότητα εξασφάλισης ανταγωνιστικής τιμολόγησης, θα προχωρήσει και στη ναυπήγηση δύο ακόμη επιβατηγών οχηματαγωγών μεσαίου μεγέθους, δηλαδή μεταξύ 140 και 170 μέτρων, κατάλληλων για την εξυπηρέτηση των γραμμών του Κεντρικού και Βόρειου Αιγαίου. Ετι περαιτέρω σκοπεύει να παραγγείλει δύο νεότευκτα μεγάλα ταχύπλοα αντίστοιχα με τα δρομολογημένα σήμερα «Highspeed 4» και «Hellenic Highspeed». Ετσι, μέσα στα επόμενα λίγα χρόνια αναμένεται να μειώσει δραστικά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, αποκτώντας νέα, φιλικότερα προς το περιβάλλον πλοία και εκσυγχρονίζοντας ριζικά τον στόλο της, μειώνοντας παράλληλα τη μέση ηλικία του κατά τουλάχιστον πέντε έτη. Τα δύο πρώτα νέα μεγάλα πλοία των 240 μέτρων θα δρομολογηθούν στις γραμμές μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας στην Αδριατική, απελευθερώνοντας άλλα πλοία μικρής ηλικίας που δραστηριοποιούνται σήμερα εκεί, τα οποία θα αναβαθμίσουν τις γραμμές Πειραιά – Κρήτης. Τα δύο επόμενα πλοία, εφόσον ασκηθεί το σχετικό δικαίωμα της Attica Group, προορίζονται επίσης για τις γραμμές της Κρήτης ή και της Αδριατικής.

Εφόσον υλοποιηθούν όλες οι παραπάνω παραγγελίες, η αξία του ναυπηγικού προγράμματος αναμένεται να αγγίξει το 1,2 δισ. ευρώ. Θα χρηματοδοτηθεί δε από ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό, ο οποίος θα εξυπηρετηθεί από τις ταμειακές ροές που παράγει. Εφόσον δε το υπουργείο Ναυτιλίας προκηρύξει διαγωνισμό για συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας, άγονων δηλαδή γραμμών, η διάρκεια και οι όροι των οποίων θα είναι τέτοιοι ώστε να επιτρέψουν τη χρηματοδότηση πλοίων, η εταιρεία θα δηλώσει το «παρών», σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες. Η διοίκηση της Attica Group διερευνά όλες τις επιλογές της για την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου και του ναυπηγικού προγράμματός της τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα. Ετσι, μετά το μνημόνιο συνεργασίας με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, που προβλέπει συντηρήσεις και επανεξοπλισμό (retrofits) του υπάρχοντος στόλου της, αναμένεται σήμερα να συναντηθεί και με τη διοίκηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά αξιολογώντας τις προοπτικές συνεργασίας.

Σημειώνεται ότι η ακτοπλοϊκή θα προμηθευτεί πλοία με μηχανές διπλού ή τριπλού καυσίμου (συμβατικά, βιοκαύσιμα, μεθανόλη ή και μπαταρίες). Από τα μέσα του 2025 αλλάζει άλλωστε το συμβατικό καύσιμο με MGO, αφού η Μεσόγειος μετατρέπεται σε SECA περιοχή ελέγχου εκπομπών θείου, με το κόστος να εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 150 ευρώ ο τόνος. Παράλληλα τίθεται σε ισχύ το FuelEU της Ευρωπαϊκής Ενωσης και από το 2030 θα ενταχθεί στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων ολόκληρο το Αιγαίο και το Ιόνιο (η Κρήτη και η Αδριατική εντάσσονται ήδη).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT