Την αναζωπύρωση των πληθωριστικών πιέσεων στην Ευρώπη, και στην Ελλάδα ειδικότερα, φοβούνται οι οικονομολόγοι εξαιτίας της νέας εκτόξευσης του κόστους των θαλάσσιων μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία προς την Ευρώπη. Καθώς η Ελλάδα εισάγει ένα πολύ μεγάλο ποσοστό πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται στην εγχώρια μεταποίηση αλλά και μεταποιημένων προϊόντων προστιθέμενης αξίας –από ηλεκτρονικές συσκευές έως και αυτοκίνητα από την Ασία–, η πληθωριστική επίπτωση αναμένεται να είναι άμεση εφόσον αυτοί οι αυξημένοι ναύλοι διατηρηθούν σε αυτά τα επίπεδα άνω των τριών – έξι μηνών.
Ο δείκτης Drewry’s World Container Index (WCI) που αποτυπώνει ακριβώς το κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διά θαλάσσης αυξήθηκε κατά 10% στα 5.868 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών (feu) την προηγουμένη εβδομάδα και ακόμη περισσότερο σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες. Το κόστος μεταφοράς ενός εμπορευματοκιβωτίου 40 ποδιών από την Απω Ανατολή προς τη Βόρεια Ευρώπη έχει αυξηθεί έτι περαιτέρω στα 7.897 δολάρια, προσεγγίζοντας το 50% του ιστορικού υψηλού των 14.783 δολαρίων του Ιανουαρίου του 2022, όταν η πανδημία είχε διαταράξει την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα εκτοξεύοντας σε αστρονομικά ύψη τα κόστη μεταφοράς. Ακόμη όμως και σε αυτό το επίπεδο, των 7.897 δολαρίων, οι ναύλοι στη συγκεκριμένη διαδρομή εμφανίζονται υπερδιπλάσιοι από ό,τι προ εξαμήνου, δηλαδή στα μέσα Δεκεμβρίου 2023, σύμφωνα με τον Drewry. Κοντύτερα στα ιστορικά υψηλά τους βρίσκονται οι ναύλοι για διαδρομές από την Ασία προς τη Βόρεια Αμερική. Αν και η νευρικότητα είναι εμφανής στην ευρωπαϊκή αλλά και στην ελληνική αγορά και ήδη εισαγωγείς μιλούν για σημαντική πίεση στα κόστη τους, μερίδα αναλυτών εκτιμά πως θα είναι δύσκολο να δούμε σημαντικές περαιτέρω αυξήσεις και ενδεχομένως να έχουμε μεσοπρόθεσμα και διόρθωση προς χαμηλότερα επίπεδα. «Σε αυτό το σημείο δεν είναι πιθανό να δούμε τους ναύλους να προσεγγίζουν τα υψηλά της πανδημίας, αλλά ένα τέτοιο ενδεχόμενο δεν μπορεί να αποκλειστεί εντελώς», εκτιμά ο Peter Sand, αναλυτής της Xeneta, οίκου αναλύσεων, ο οποίος ειδικεύεται στον συγκεκριμένο κλάδο.
Κοντά στα ιστορικά υψηλά τους βρίσκονται οι ναύλοι για διαδρομές από την Ασία προς τη Βόρεια Αμερική.
Σε αυτή τη φάση, για την άνοδο των ναύλων ενοχοποιείται η αυξημένη συμφόρηση που επικράτησε σε πολλά από τα ασιατικά λιμάνια, με συνέπεια να καθυστερούν οι φορτοεκφορτώσεις και να περιορίζεται η διαθεσιμότητα μεταφορικής δυναμικότητας. Η Σιγκαπούρη, ο μεγαλύτερος κόμβος μεταφόρτωσης στον κόσμο, έχει γίνει επίκεντρο της σχετικής αναταραχής στην Απω Ανατολή. Επιπλέον, η συμφόρηση τέτοιων μεγάλων λιμανιών λειτουργεί σαν ντόμινο που έχει πλέον εξαπλωθεί σε γειτονικούς κόμβους, όπως η Μαλαισία. Η κατάσταση αυτή έχει οδηγήσει υψηλότερα και τις τιμές των καυσίμων. Οταν αυτές μετρηθούν σε κόστος καυσίμου ανά εμπορευματοκιβώτιο δείχνουν αυξημένες κατά 17% μόνο κατά την τελευταία εβδομάδα.
Η Drewry, από τους πλέον έγκυρους οίκους ανάλυσης του συγκεκριμένου κλάδου, δεν αποκλείει μικρή περαιτέρω αύξηση των ναύλων από την Κίνα προς την Ευρώπη ακριβώς λόγω των προβλημάτων συμφόρησης στα ασιατικά λιμάνια.
Η συμφόρηση των λιμένων βρίσκεται σε υψηλά 18 μηνών, σύμφωνα με την DHL Global Forwarding. Το στοίχημα της διάχυσης των αυξήσεων αυτών στον δείκτη τιμών παραγωγού και εντέλει στον δείκτη τιμών καταναλωτή θα κριθεί από τη διάρκεια κατά την οποία οι τιμές θα παραμείνουν στα αυξημένα αυτά επίπεδα, σημειώνουν οι οικονομολόγοι.