Αττική Οδός: Μέρισμα μισό δισ. για την περίοδο 2019-2023

Αττική Οδός: Μέρισμα μισό δισ. για την περίοδο 2019-2023

Με την παράδοσή της στο Δημόσιο οι νυν μέτοχοι θα λάβουν επιπλέον 200 εκατ.

2' 33" χρόνος ανάγνωσης

Μερίσματα συνολικού ύψους 516 εκατ. ευρώ εισέπραξαν κατά την περίοδο από το 2019 έως και τη χρήση του 2023 οι μέτοχοι της Αττικής Οδού (Ελλάκτωρ 65,7%, Αβαξ 34,2%), αποδεικνύοντας την πολύ σημαντική συμβολή που μπορούν να έχουν τα έργα παραχώρησης στους ισολογισμούς των κατασκευαστικών ομίλων, ειδικά όταν ωριμάσουν οι σχετικές συμβάσεις και αποπληρωθεί και ο δανεισμός, όπως έχει συμβεί τα τελευταία χρόνια με την περίπτωση της Αττικής Οδού.

Με βάση τα σχετικά στοιχεία, για τη χρήση του 2023 το συνολικό μέρισμα (μαζί με το προμέρισμα που καταβλήθηκε) θα ανέλθει σε 82 εκατ. ευρώ, που κινείται στο ίδιο επίπεδο με τις προηγούμενες χρήσεις. Υπενθυμίζεται ότι οι μέτοχοι είχαν συμφωνήσει και σε μερική επιστροφή κεφαλαίου ύψους 82,8 εκατ. ευρώ το 2021, ενώ το 2019 το συνολικό μέρισμα είχε διαμορφωθεί σε 100,3 εκατ. ευρώ.

Το 2023 τα έσοδα από την εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου ανήλθαν σε 215 εκατ. ευρώ, από 197 εκατ. ευρώ που ήταν το 2022, αύξηση που οφείλεται στην άνοδο της κυκλοφορίας των οχημάτων κατά 9,5% σε ετήσια βάση. Αντιστοίχως, τα αποτελέσματα εκμετάλλευσης ανήλθαν σε 110 εκατ. ευρώ, από 87,5 εκατ. ευρώ, ενώ οι αποσβέσεις διαμορφώθηκαν σε 40,5 εκατ. ευρώ. Στο πλαίσιο αυτό, τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους αυξήθηκαν κατά 24,6%, σε 83,4 εκατ. ευρώ. Σημαντικό κρίνεται και το γεγονός ότι τα ίδια κεφάλαια της εταιρείας εκμετάλλευσης στο τέλος του 2023 είχαν διαμορφωθεί σε 170 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών, 157,7 εκατ. ευρώ αφορούν προθεσμιακές καταθέσεις, που αποφέρουν και σημαντική απόδοση με τη μορφή τόκων, ύψους 5,2 εκατ. ευρώ μόνο από την περυσινή χρήση.

Η νέα σύμβαση παραχώρησης με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εκτιμάται ότι θα υπογραφεί μέσα στο α΄ τρίμηνο 2025.

Στο πλαίσιο αυτό, εκτιμάται ότι η Αττική Οδός θα συνεχίσει να αποδίδει σημαντικά κεφάλαια στους νυν μετόχους και μετά τη λήξη της σύμβασης παραχώρησης τον προσεχή Οκτώβριο. Αρχικά θα εισπράξουν το μέρισμα από την τελευταία χρήση λειτουργίας, δηλαδή το 2024. Παράλληλα όμως, μετά την παράδοση στο Δημόσιο, θα ξεκινήσει και μια διαδικασία επιστροφής κεφαλαίου, αφού αφαιρεθούν δαπάνες, όπως οι τελευταίες αποσβέσεις (28 εκατ. ευρώ), αλλά και αποζημιώσεις για το προσωπικό. Υπολογίζεται ότι τα παραπάνω θα αποφέρουν τουλάχιστον άλλα 200 εκατ. ευρώ συνολικά στα ταμεία των νυν μετόχων.

Οσον αφορά τη νέα σύμβαση, με βάση τα όσα ανέφερε πριν από μερικές ημέρες ο επικεφαλής της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Γιώργος Περιστέρης, εκτιμάται ότι θα υπογραφεί προς το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2025. Αυτήν την περίοδο η νέα σύμβαση βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Ως εκ τούτου, το Δημόσιο θα αναλάβει για μια μεταβατική ολιγόμηνη περίοδο τη διαχείριση της Αττικής Οδού και ασφαλώς θα εισπράττει και τα αντίστοιχα έσοδα. Για να γίνει αυτό, εκτιμάται ότι θα γίνει ανάθεση της λειτουργίας του άξονα, και έναντι συγκεκριμένου τιμήματος, στον υφιστάμενο παραχωρησιούχο, που έχει και την εμπειρία αλλά και το προσωπικό για να αντεπεξέλθει στο έργο αυτό χωρίς να δημιουργηθούν προβλήματα στη λειτουργία του άξονα.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει προσφέρει 3,27 δισ. ευρώ για την εκμετάλλευση της Αττικής Οδού για τα επόμενα 25 χρόνια. Η εταιρεία υπολογίζεται ότι από τη σύμβαση αυτή θα εξασφαλίσει 300 εκατ. ευρώ λειτουργικής κερδοφορίας EBITDA σε ετήσια βάση για τα επόμενα 25 χρόνια.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT