Τουρκία: Παγκόσμια δύναμη στις εξαγωγές τηλεοπτικών σίριαλ

Τουρκία: Παγκόσμια δύναμη στις εξαγωγές τηλεοπτικών σίριαλ

Στο 1 δισ. δολ. τα έσοδα πέρυσι, σημαντικός ο αντίκτυπος και στον τουρισμό

2' 24" χρόνος ανάγνωσης

Κάτω από τον εκτυφλωτικό ήλιο της Τουρκίας οι τουρίστες περιπλανώνται σε σκηνικά, που αναπαριστούν κάστρα της Οθωμανικής και της Βυζαντινής περιόδου, βγάζουν σέλφις με ηθοποιούς και παρακολουθούν επιδείξεις κασκαντέρ με άλογα. Ανάμεσά τους η 22χρονη Ρία Τοϊβάνεν, μια πιστή τηλεθεάτρια τουρκικών σειρών, που αφίχθη με τη μητέρα της στην Κωνσταντινούπολη από τη Φινλανδία για να τις ζήσει από κοντά. Η Τουρκία έχει αναδειχθεί σε υπολογίσιμη δύναμη στο πεδίο των τηλεοπτικών σειρών, τις οποίες παράγει και εξάγει παντού, προσελκύοντας τουρισμό και αναπτύσσοντας μια βιομηχανία δισεκατομμυρίων δολαρίων, η οποία εισδύει διαδοχικά σε νέες αγορές, όπως αναφέρει σχετικό ρεπορτάζ του Associated Press.

Μεταξύ 2020 και 2023 παρατηρήθηκε διόγκωση της παγκόσμιας ζήτησης κατά 184% αναφορικά με τις τουρκικές τηλεοπτικές σειρές.

Μεταξύ 2020 και 2023 παρατηρήθηκε διόγκωση της παγκόσμιας ζήτησης κατά 184% αναφορικά με τις τουρκικές τηλεοπτικές σειρές, αναδεικνύοντας τη χώρα σε μια από τις μεγαλύτερες εξαγωγείς σε όλο τον κόσμο, σύμφωνα με την Parrot Analytics, εταιρεία ερευνών αγοράς. «Φτάνουμε σε πάνω από 400 εκατομμύρια θεατές κάθε βράδυ σε όλο τον κόσμο», δήλωσε ο Ιζέτ Πίντο, διευθύνων σύμβουλος της Global Agency, η οποία εξάγει τουρκικά σίριαλ. «Η ήπια δύναμη που δημιουργούμε με το περιεχόμενο αυτό, ούτε καν μπορεί να συγκριθεί με το τι θα μπορούσε να συμβεί σε επίπεδο πολιτικής». Η πρώτη εξαχθείσα σειρά ήταν το «Ντελί Γιουρέκ» στο Καζακστάν το 2001, αλλά η δημοφιλία ήρθε με το «Γκούμους» το 2005, που αφορούσε το πώς μια γυναίκα από παραδοσιακό περιβάλλον προσαρμόζεται στην αστική ζωή. Είχε τεράστια απήχηση στη Μέση Ανατολή. Το «Χίλιες και μια νύχτες» του 2006, με πηγή έμπνευσης την ομώνυμη συλλογή παραμυθιών, που διαδραματίζεται στη σύγχρονη Κωνσταντινούπολη, μαγνήτισε το κοινό στα Βαλκάνια. Ο πρόεδρος της Βενεζουέλας Νικολάς Μαδούρο επισκέφτηκε το σκηνικό της ιστορικής δραματικής σειράς «Ανάσταση: Ερτουγρούλ» το 2018, τονίζοντας την απήχηση των σίριαλ στη χώρα του. Η Χάλεϊ Ουγκανάντι, ιδρύτρια της πλατφόρμας θαυμαστών της τηλεοπτικής σειράς «Ντιζιλάχ», λέει ότι η δημοτικότητα οφείλεται στα θέματα που πραγματεύονται τα σίριαλ, εστιαζόμενα στην οικογένεια, στη φιλία και την αγάπη, ενώ συνήθως διαδραματίζονται με φόντο τον πολυτελή τρόπο ζωής στην Κωνσταντινούπολη ή την πλούσια ιστορία της Τουρκίας. «Προσφέρουν κάτι σε όλους, ανεξάρτητα από την προέλευσή μας. Βλέποντας τουρκικά δράματα, βλέπω την απεικόνιση της μαμάς μου, του εαυτού μου και των αδερφών μου», τόνισε η Ουγκανάντι. Η πλατφόρμα της δέχεται περίπου 1,5 εκατ. θεατές μηνιαίως από τις Ηνωμένες Πολιτείες, τον Καναδά, την Ελλάδα, την Ινδία, το Πακιστάν κ.ά. Ο Πίντο επισημαίνει τον οικογενειακό χαρακτήρα των τουρκικών δραμάτων. «Δεν υπάρχει γυμνό ούτε κατάρες ή βωμολοχίες, ούτε πολύ μίσος», εξηγεί. Οσο η βιομηχανία αναπτύσσεται, εμπλουτίζει τη θεματολογία της και διαφοροποιείται, όπως το σίριαλ «Κόκκινα τριαντάφυλλα», το οποίο διερευνά τη δυναμική μεταξύ μιας αυστηρά κοσμικής οικογένειας με δυτικό προσανατολισμό και μιας φανταστικής ισλαμικής αδελφότητας.

Ο δρ Ντενίζ Γκουργκέν Αταλάι, επίκουρος καθηγητής κινηματογράφου και τηλεόρασης στο Πανεπιστήμιο Μπαχτσεσεχίρ στην Κωνσταντινούπολη, τονίζει ότι η βιομηχανία των σίριαλ απέφερε πέρυσι 1 δισ. δολάρια από εξαγωγές και έχει σημαντικό αντίκτυπο στον τουρισμό, ειδικά στην Κωνσταντινούπολη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT