Ομοβροντία νέων δασμών σε προϊόντα κινεζικών βιομηχανιών

Ομοβροντία νέων δασμών σε προϊόντα κινεζικών βιομηχανιών

Τουρκία, Ινδία και Βραζιλία προστίθενται στο μέτωπο κατά της Κίνας

2' 33" χρόνος ανάγνωσης

Ο εμπορικός πόλεμος μοιάζει να έχει διευρυνθεί πολύ πέραν της διελκυστίνδας ανάμεσα στην Ουάσιγκτον και το Πεκίνο ή ανάμεσα στις Βρυξέλλες και το Πεκίνο και να προσλαμβάνει διαστάσεις παγκόσμιου οικονομικού πολέμου, αλλά ουσιαστικά με τον ίδιο αντίπαλο. Τις τελευταίες εβδομάδες έχουν επιβάλει ομοβροντία δασμών σε προϊόντα κινεζικών βιομηχανιών όχι πλέον μόνον οι ΗΠΑ και η Ε.Ε., αλλά και η Τουρκία, η Βραζιλία και η Ινδία και πολλές άλλες χώρες. Και ο λόγος είναι ότι η Κίνα έχει κατατρομάξει τις χώρες ανά τον κόσμο με την πλημμύρα των εξαγωγών της από αυτοκίνητα, ηλεκτρικές συσκευές, παιχνίδια, ρούχα, κυριολεκτικώς τα πάντα, όσα μπορεί να αγοράσει ο καταναλωτής.

Η Αγκυρα ανακοίνωσε ότι επιβάλλει δασμούς ύψους 40% σε όλα τα κινεζικά οχήματα.

Πολυπληθείς στόλοι από ηλεκτροκίνητα οχήματα, τεράστιοι όγκοι από οικιακές συσκευές και ένας ατελείωτος κόσμος από παιχνίδια, είδη ένδυσης και κάθε καταναλωτικό προϊόν. Και πάντα με το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της χαμηλής τιμής. Οι εξαγωγές της Κίνας εξακολουθούν να αυξάνονται και μαζί τους αυξάνεται και το εμπορικό πλεόνασμα της δεύτερης οικονομίας του πλανήτη. Οι κινεζικές εξαγωγές αυξήθηκαν για ακόμη μία φορά τον Ιούνιο, ενώ οι εισαγωγές της μειώθηκαν καθώς νοικοκυριά και επιχειρήσεις στην Κίνα επιδεικνύουν κάποια διστακτικότητα και αποφεύγουν τις δαπάνες εξαιτίας των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η κινεζική οικονομία. Συγκεκριμένα, οι εξαγωγές σημείωσαν άλμα 8,6%, φτάνοντας στα 308 δισ. δολ., ενώ στο ίδιο διάστημα οι εισαγωγές μειώθηκαν κατά 2,3%, στα 209 δισ. δολ. Και το αποτέλεσμα ήταν ένα ακόμη μεγαλύτερο εμπορικό πλεόνασμα. Ετσι τον περασμένο μήνα το εμπορικό πλεόνασμα της Κίνας έσπασε το ρεκόρ που είχε σημειώσει πριν από δύο χρόνια, τον Ιούλιο του 2022, όταν τα κινεζικά εργοστάσια και τα κινεζικά λιμάνια δούλευαν πυρετωδώς για να ανταποκριθούν στην ιλιγγιώδη ζήτηση.

Για την ηγεσία της Κίνας η διαρκής διεύρυνση του εμπορικού πλεονάσματος αποτελεί ευχάριστη είδηση. Οι καταναλωτές πολλών μακρινών χωρών αγοράζουν πολλά από τα είδη που δεν αγοράζουν πια οι Κινέζοι. Αυτό βοηθάει τα εργοστάσια της Κίνας να παραμείνουν ανοικτά και διασφαλίζει ζήτηση και για τις νέες μονάδες παραγωγής που βρίσκονται στο στάδιο της κατασκευής και αποτελούν τμήμα της εθνικής στρατηγικής της Κίνας για αύξηση της βιομηχανικής παραγωγής. Την ίδια στιγμή, όμως, ανησυχούν οι Αρχές ανά τον κόσμο καθώς όλοι βλέπουν τις φθηνές εξαγωγές της Κίνας να υποκαθιστούν τα δικά τους βιομηχανικά προϊόντα, αναγκάζοντας τα εργοστάσιά τους να κλείσουν και πλήττοντας την οικονομική ανάπτυξη. Ετσι στα τέλη Ιουνίου η Τουρκία ανακοίνωσε ότι επιβάλλει δασμούς ύψους 40% σε όλα τα κινεζικά οχήματα. Δεδομένου, όμως, ότι είναι το δεύτερο κύμα δασμών, με το πρώτο να έχει επιβληθεί από το 2023, από την περασμένη Δευτέρα θα επιβάλλεται συνολικός δασμός 50% σε όσα κινεζικά οχήματα εισάγονται στην Τουρκία. Λίγες ημέρες αργότερα η Ινδία, που είχε από την αρχή του έτους επιβάλει δασμούς αντιντάμπινγκ στις κινεζικές εισαγωγές εξαρτημάτων αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των υδραυλικών φρένων, επέβαλε νέα σειρά δασμών που κυμαίνονται από 4,55% μέχρι το ιλιγγιώδες 162,5%. Μερικές εβδομάδες νωρίτερα είχε προηγηθεί η απόφαση της Βραζιλίας να αυξήσει τους δασμούς σε όσα ηλεκτροκίνητα οχήματα εισάγονται από την Κίνα και από 10% που ήταν τον Ιανουάριο να φτάσουν στο 18% τον Ιούλιο, με την προοπτική να εκτοξευθούν στο 35% τον Ιούλιο του 2026.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT