Με αργούς ρυθμούς προχωρούν οι μεγάλες επενδύσεις σε logistics

Με αργούς ρυθμούς προχωρούν οι μεγάλες επενδύσεις σε logistics

Μόνο στο «Θριάσιο Ι» αναμένεται να ξεκινήσουν κατασκευαστικές εργασίες φέτος

2' 43" χρόνος ανάγνωσης

Με αργή πρόοδο προχωρούν οι μεγάλες επενδύσεις σε εγκαταστάσεις αποθήκευσης και διανομής προϊόντων (logistics), τομέα στον οποίο η Ελλάδα λόγω της τοποθεσίας της διεκδικεί πρωταγωνιστική θέση. Το πολυετές επενδυτικό κενό στον συγκεκριμένο τομέα, σε συνδυασμό με τις υψηλές αποδόσεις που σχετίζονται με τη σημαντική ενίσχυση της ζήτησης για αποθήκες λόγω της εκτόξευσης των ηλεκτρονικών πωλήσεων, έχουν εντείνει τις επενδύσεις. Ωστόσο, σε αντίθεση με τη σύντομη ολοκλήρωση εξαγορών μικρότερων παικτών του κλάδου από μεγαλύτερους, η ανάπτυξη εγκαταστάσεων σε αναξιοποίητες εκτάσεις (greenfield) καθυστερεί.

Είναι ενδεικτικό ότι φέτος αναμένεται να ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες για τη δημιουργία του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο –γνωστό και ως «Θριάσιο Ι»– από την Goldair με επικεφαλής τον Καλλίνικο Καλλίνικο και την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ. Οι δύο εταιρείες, σε κοινό σχήμα, είχαν επικρατήσει πριν από οκτώ χρόνια στον τότε διεθνή διαγωνισμό για την υλοποίηση του έργου, το οποίο, σύμφωνα με ειδικούς, θα μπορούσε να συμβάλει στην ισχυροποίηση του ρόλου της Ελλάδας στην παροχή υπηρεσιών μεταποίησης, ελαφράς συναρμολόγησης και ετικετοποίησης των προϊόντων που σήμερα απλώς διαμετακινούνται μέσω των ελληνικών λιμανιών. Τη σύμβαση παραχώρησης στην κοινοπραξία Goldair – ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ κύρωσε η Βουλή τον Νοέμβριο του 2018. Το 2021 το κείμενο αναπροσαρμόστηκε βάσει αλλαγών που είχε ζητήσει η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp). Η υπογραφή της τροποποιημένης σύμβασης έλαβε χώρα τον Μάρτιο του 2022 (μεταξύ ελληνικής πολιτείας και επενδυτών) και πλέον επιδιώκεται η έναρξη των εργασιών τους προσεχείς μήνες, αφότου ολοκληρωθεί και η επιλογή αναδόχου.

Κι αν το «Θριάσιο Ι», έστω κατόπιν μακράς καθυστέρησης, βρίσκεται λίγο πριν από τη γραμμή εκκίνησης, δεν ισχύει το ίδιο με το «Θριάσιο ΙΙ». Την παραχώρηση δηλαδή της έκτασης εμβαδού 1.450 στρεμμάτων στον Ασπρόπυργο όπου έχουν αναπτυχθεί στο παρελθόν εμπορευματικός σιδηροδρομικός σταθμός και σταθμός διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ). Ανάδοχος του έργου αποτελεί το κοινοπρακτικό σχήμα Hellenic Train – Damco του ομίλου Κοπελούζου, το οποίο έχει τη δυνατότητα μέχρι τις 31 Οκτωβρίου να οριστικοποιήσει τα απαιτούμενα νομιμοποιητικά έγγραφα. Ωστόσο, τα δεδομένα της επένδυσης ενδέχεται να αλλάξουν σε συνάρτηση με το περιεχόμενο του πορίσματος της Επιτροπής Ανταγωνισμού που διερευνά εάν υφίσταται συγκέντρωση από τις εταιρείες Hellenic Train και Damco Energy. Θα πρέπει δηλαδή να αποδειχθεί εάν η Ηellenic Τrain έχει πολύ υψηλό μερίδιο στην αγορά παροχής υπηρεσιών σιδηροδρομικής μεταφοράς εμπορευμάτων και στην αγορά συντήρησης σιδηροδρομικού υλικού. Σε αυτή την περίπτωση, η εταιρεία δεν θα ήταν σε θέση να συμμετάσχει στη διαγωνιστική διαδικασία.

Ενα ακόμη έργο που δρομολογείται αφορά την 35ετή παραχώρηση έκτασης 412 στρεμμάτων με στόχο την κατασκευή επιχειρηματικού πάρκου στον Δήμο Φυλής. Πρόσφατα ολοκληρώθηκε το στάδιο της εκδήλωσης ενδιαφέροντος από πέντε σχήματα. Θα πρέπει να ακολουθήσει η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου ώστε να προσδιοριστούν οι ακριβείς προδιαγραφές της ανάπτυξης και να κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές. Πρόκειται για τα πρώτα βήματα προς την υλοποίηση του σύνθετου αυτού έργου, ενώ μένει να φανεί πότε θα ολοκληρωθούν τα υπόλοιπα προαπαιτούμενα ωσότου ο δυνάμει ανάδοχος εξασφαλίσει την άδεια δόμησης. Το μόνο βέβαιο είναι ότι η ολοκλήρωση του έργου, σε έκταση 450 στρεμμάτων, θα οδηγήσει στη μετεγκατάσταση από τον Ελαιώνα περίπου 400 μεταφορικών επιχειρήσεων, γεγονός που θα αποσυμφορήσει την κίνηση στη λεωφόρο Κηφισού.

Σχέδια υφίστανται και για την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου στη Θεσσαλονίκη στην έκταση 670 στρεμμάτων του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, εγχείρημα που είχε επιδιωχθεί να γίνει πράξη και κατά την περίοδο 2018-2019. Τότε η ΓΑΙΑΟΣΕ είχε προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό, ο οποίος παραπέμφθηκε στις ελληνικές καλένδες.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT