Ψυχρολουσία για τις αεροπορικές στην Ευρώπη έρχεται διαμέσου των αντίστοιχων αμερικανικών εταιρειών σε μια περίοδο που παραδοσιακά παρατηρείται κορύφωση της κίνησης λόγω καλοκαιρινών διακοπών. Την Τετάρτη, η United Airlines έγινε ο τελευταίος αερομεταφορέας που προειδοποίησε για αποδυνάμωση της κερδοφορίας, μετά τις αντίστοιχες προειδοποιήσεις των Alaska Airlines και Delta Air Lines που έκαναν λόγο για συγκρατημένες προοπτικές. Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν προειδοποιήσει για την πτώση των τιμών των εισιτηρίων εν μέσω ενός «πολέμου ναύλων» που επιβαρύνει τα κέρδη τους, πλήττοντας τους αερομεταφορείς σε μια περίοδο του έτους που συνήθως σηματοδοτεί την κορύφωση του κλάδου.
Μέρος της απαισιοδοξίας που επικρατεί στις ΗΠΑ έχει ήδη μεταφερθεί στην Ευρώπη και πέραν αυτής. Την περασμένη εβδομάδα, η Deutsche Lufthansa αναθεώρησε πτωτικά τις προοπτικές για τα κέρδη της στο σύνολο του έτους, ενώ η Qatar Airways προειδοποίησε ότι η υψηλότερη χωρητικότητα στην αγορά ασκεί πίεση στους ναύλους. Πρόκειται για μια αντιστροφή σε σχέση με την εκρηκτική άνοδο μετά την πανδημία, όταν οι τιμές των εισιτηρίων εκτοξεύτηκαν στα ύψη, καθώς ο κόσμος σπαταλούσε αφειδώς ποσά για διακοπές μετά από δύο χρόνια εγκλεισμού στο σπίτι, σε μια τάση που ονομάστηκε «revenge travel» (ταξίδια εκδίκησης). Τα εταιρικά ταξίδια, τα οποία συνήθως εξισορροπούν τη ζήτηση από παραθεριστές που αναζητούν προσφορές, επίσης δεν έχουν ανακάμψει μετά την πανδημία, προσθέτοντας περισσότερη αβεβαιότητα στις προοπτικές των αεροπορικών εταιρειών.
Με τις ταξιδιωτικές τάσεις να ομαλοποιούνται, έπειτα από δύο χρόνια αύξησης του κόστους ζωής, οι καταναλωτές είναι λιγότερο πρόθυμοι να πληρώσουν αυξημένους ναύλους για να πάνε διακοπές και οι αεροπορικές εταιρείες με τη σειρά τους αναγκάζονται να κάνουν εκπτώσεις για να καλύψουν την επιπλέον χωρητικότητα θέσεων.
Στην Ευρώπη προστίθενται ζητήματα ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας και μισθολογικές διαμάχες σε αεροπορικές εταιρείες όπως η Aer Lingus, που δημιουργούν αναστάτωση στα δρομολόγια και αποτρέπουν τους ανθρώπους από το να πετάξουν. Η πλεονάζουσα χωρητικότητα αναδεικνύεται σε βασικό πρόβλημα για τις αεροπορικές εταιρείες, καθώς επαναφέρουν υπηρεσίες που είχαν σταματήσει λόγω της πανδημίας. Η Lufthansa αυξάνει τη χωρητικότητα πολύ γρήγορα, δήλωσε αυτή την εβδομάδα ο αναλυτής της Stifel Nicolaus & Co., Γιοχάνες Μπράουν μετά την προειδοποίηση της γερμανικής εταιρείας. «Το πρόβλημα είναι η τιμή», δήλωσε η Σίλα Καχιάογλου, αναλύτρια αεροπορικών μεταφορών στην Jefferies, στην τηλεόραση του Bloomberg. «Οι αεροπορικές εταιρείες κατηγορούν την πλεονάζουσα χωρητικότητα και όχι την αδυναμία των καταναλωτών. Νομίζω ότι πρόκειται μάλλον για το δεύτερο παρά για το πρώτο».
Η συγκρατημένη διάθεση είναι ορατή στις αποδόσεις των μετοχών των αεροπορικών εταιρειών. Η Lufthansa έχει χάσει περίπου 27% φέτος, γεγονός που τη θέτει σε τροχιά για τη χειρότερη ετήσια απόδοση από το 2020. Η Air France-KLM τα έχει πάει ακόμη χειρότερα, σημειώνοντας πτώση 38% μέχρι στιγμής το 2024, καθώς οι γαλλικές θυγατρικές του ομίλου αεροπορικών εταιρειών αντιμετωπίζουν την τάση των ταξιδιωτών να αποφεύγουν το Παρίσι λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων.
Αξιοσημείωτη εξαίρεση είναι η IAG, ιδιοκτήτρια των British Airways, Iberia και Aer Lingus, η μετοχή της οποίας έχει κερδίσει 12% φέτος, καθώς το υπερατλαντικό τμήμα της εταιρείας θα συνεχίσει να έχει καλές επιδόσεις, σύμφωνα με τους αναλυτές της Oddo BHF.