Την αλλαγή παρόχου ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου από το gov.gr με ένα κλικ προωθεί το ΥΠΕΝ, σε μια προσπάθεια να ενισχύσει τους καταναλωτές στην αναζήτηση του φθηνότερου παρόχου και να διευκολύνει τη μετακίνησή τους. Η αλλαγή παρόχου είναι η μόνιμη σύσταση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θόδωρου Σκυλακάκη προς τους καταναλωτές, ειδικά σε περιόδους υψηλής διακύμανσης των τιμών όπως η τρέχουσα. Εχοντας ήδη θεσμοθετήσει το δικαίωμα των καταναλωτών με κυμαινόμενα τιμολόγια (πράσινα και κίτρινα) να αλλάζουν πάροχο ανά μήνα, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ προχωράει και σε μέτρα για τη διευκόλυνση αυτής της γραφειοκρατικής και αποτρεπτικής σε μεγάλο βαθμό διαδικασίας. Η «χαρτούρα» που καλούνται να υπογράψουν σήμερα οι καταναλωτές όταν συνάπτουν σύμβαση με έναν προμηθευτή, όπως εξουσιοδοτήσεις, υπεύθυνες δηλώσεις κ.λπ., θα αντικατασταθεί με κάποια κλικ στην πλατφόρμα του gov.gr.
Παράλληλα θα τεθούν σε εφαρμογή μέτρα περιορισμού της μετακίνησης «στρατηγικών κακοπληρωτών».
To YΠEN, σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ολοκληρώνει αυτό το διάστημα τη σχετική υπηρεσία και αναμένεται να την παρουσιάσει και να τη θέσει στη διάθεση των καταναλωτών μέσα στον Αύγουστο. «Στόχος είναι να έχουμε μια πλατφόρμα που να αυτοματοποιεί τα στοιχεία του καταναλωτή ώστε η αλλαγή παρόχου να γίνεται χωρίς την ανταλλαγή φυσικών ή ψηφιακών εγγράφων», τονίζει στην «Κ» αρμόδιο στέλεχος του ΥΠΕΝ.
Ο καταναλωτής που θα θελήσει να αλλάξει πάροχο θα υποβάλλει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα μια αίτηση. Στη συνέχεια ο πάροχος με μια ηλεκτρονική ειδοποίηση θα τον ενημερώνει για τα στοιχεία που χρειάζεται να αντλήσει προκειμένου να προχωρήσει το συμβόλαιο, ζητώντας τη συναίνεσή του για την ολοκλήρωση της διαδικασίας.
Ο απλοποιημένος αυτός τρόπος αλλαγής προμηθευτή θα τεθεί σε εφαρμογή σχεδόν ταυτόχρονα με τα μέτρα περιορισμού της μετακίνησης «στρατηγικών κακοπληρωτών» που το ΥΠΕΝ έχει εξαγγείλει από τον Οκτώβριο πέρυσι.
Στο πλαίσιο της υλοποίησής τους η ΡΑΑΕΥ ολοκλήρωσε στα τέλη Απριλίου τη σχετική διαβούλευση (τροποποίηση του άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας), χωρίς ωστόσο να έχει προχωρήσει μέχρι σήμερα σε απόφαση. Το δικαίωμα μετακίνησης των καταναλωτών ανά μήνα έχει ενισχύσει το φαινόμενο του «ενεργειακού τουρισμού», όπως αποκαλούν στην αγορά την καταχρηστική αξιοποίησή του από καταναλωτές που μετακινούνται από προμηθευτή σε προμηθευτή, αφήνοντας πίσω τους χρέη. Οι προμηθευτές υπολογίζουν τα ανεξόφλητα αυτά χρέη σε πάνω από 500 εκατ. ευρώ. Το ΥΠΕΝ, στο πλαίσιο των προτεινόμενων μέτρων, επιχειρεί να βάλει φρένο στις μετακινήσεις «στρατηγικών κακοπληρωτών». Στην κατηγορία αυτή εμπίπτουν οικιακοί καταναλωτές με ανεξόφλητες οφειλές σε δύο προηγούμενους παρόχους και στον τρέχοντα προμηθευτή τους. Αυτοί δεν θα μπορούν να αλλάξουν για τέταρτη φορά πάροχο και θα βρίσκονται αντιμέτωποι με διακοπή της ηλεκτροδότησής τους εάν δεν εξοφλήσουν ή δεν ρυθμίσουν τα χρέη τους. Για την εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου θα αναπτυχθούν συστήματα «σήμανσης χρεών» (Debt Flagging) από τους διαχειριστές των δικτύων ρεύματος (ΔΕΔΔΗΕ) και φυσικού αερίου (Enaon eda).
Οι προμηθευτές πάντως στη διαβούλευση της ΡΑΑΕΥ εξέφρασαν τη διαφωνία τους με τα προτεινόμενα μέτρα, τα οποία χαρακτήρισαν ατελέσφορα. Διά του Συνδέσμου τους (ΕΣΠΕΝ) οι προμηθευτές επισημαίνουν μεταξύ άλλων ότι τα μέτρα καθιστούν επί της ουσίας θεμιτή για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές την αλλαγή τριών προμηθευτών χωρίς να μεριμνήσουν για την κάλυψη ή τον διακανονισμό των οφειλών τους.