Μειώσεις σε διόδια φέρνει η αναχρηματοδότηση της «Αιγαίου»

Μειώσεις σε διόδια φέρνει η αναχρηματοδότηση της «Αιγαίου»

Από την αλλαγή των δανειακών όρων το Δημόσιο θα κερδίσει 14 εκατ. ευρώ.

2' 9" χρόνος ανάγνωσης

Την αναχρηματοδότηση της εταιρείας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», παραχωρησιούχο στο τμήμα Μαλιακός – Κλειδί της ΠΑΘΕ, προβλέπει σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών που παρουσιάστηκε χθες στην Ολομέλεια της Βουλής. Επιτρέποντας τη βελτίωση των δανειακών όρων του παραχωρησιούχου, το Δημόσιο θα αποκομίσει κέρδος 14 εκατ. ευρώ, το οποίο θα διατεθεί για οριζόντια μείωση των διοδίων… μέχρι εξαντλήσεως των αποθεμάτων ή στοχευμένη μείωση σε ευπαθείς ομάδες πληθυσμού.

Το σχέδιο νόμου τροποποιεί τη συμφωνία παραχώρησης του 2007 και τη «συμφωνία επανεκκίνησης» του 2013, δίνοντας κατ’ αρχάς στον παραχωρησιούχο τη δυνατότητα να επιδιώξει τη βελτίωση των όρων δανεισμού του. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, κατά τη διάρκεια κατασκευής ενός τέτοιου έργου οι όροι δανεισμού είναι πιο «σκληροί», καθώς το έργο δεν έχει εξασφαλισμένες πηγές εσόδων. Μετά την ολοκλήρωση της κατασκευαστικής περιόδου και την έναρξη λειτουργίας, το έργο έχει πλέον εξασφαλισμένα έσοδα και συνεπώς ο παραχωρησιούχος μπορεί να διεκδικήσει ευνοϊκότερους όρους δανεισμού (και αν δεν του δοθούν από τους δανειστές του, να αναζητήσει άλλους).

Οπως σε όλες τις οδικές παραχωρήσεις, οι ξένες τράπεζες που συμμετείχαν στην κατασκευή των έργων αποχώρησαν μετά την κατάρρευση των παραχωρήσεων το 2011-2013 και με τις συμφωνίες επανεκκίνησης του 2013 απέμειναν μόνο οι ελληνικές τράπεζες. Στην περίπτωση της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», επικεφαλής των δανειστών είναι η Εθνική Τράπεζα, ενώ συμμετέχουν και οι υπόλοιπες τρεις (Alpha, Eurobank, Πειραιώς). Πετυχαίνοντας συμφωνία για ευνοϊκότερους όρους δανεισμού, η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» θα αποκομίσει όφελος περί τα 28 εκατ. ευρώ, θα επιτύχει καλύτερη απόδοση (IRR) για τους μετόχους, ενώ θα μπορεί να τους καταβάλει μερίσματα, καθώς μέχρι σήμερα δεν μπορούσε λόγω της ανάγκης κάλυψης των δανείων.

Στην τροποποίηση της συμφωνίας το Δημόσιο δέχεται να επιτρέψει στην εταιρεία να αναχρηματοδοτηθεί. Προβλέπεται όμως ρητά ότι το Δημόσιο δεν μπορεί να ζημιωθεί από την αναχρηματοδότηση και θα πρέπει να αποδοθεί το ήμισυ του οφέλους για την εταιρεία. Οπως ανέφερε χθες στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας, το ποσό αυτό υπολογίζεται σε 14 εκατ. ευρώ. «Καταλήξαμε ύστερα από συνεννόηση με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, όπως με νομοθετική ρύθμιση που άμεσα θα εισαχθεί προς ψήφιση να προβλεφθεί ότι το ανωτέρω ποσό, αφού εγγραφεί ως δημόσιο έσοδο στον κρατικό προϋπολογισμό, θα χρησιμοποιηθεί με επιχορήγηση και εγγραφή ισόποσης πίστωσης στον προϋπολογισμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με σκοπό να διατεθεί – αξιοποιηθεί είτε για οριζόντια μείωση του αντιτίμου διέλευσης διοδίων μέχρι εξάντλησής του, είτε για στοχευμένη μείωση του αντιτίμου διέλευσης διοδίων μέχρι απολογιστικής εξάντλησής του σε συγκεκριμένες κατηγορίες συμπολιτών μας (π.χ. ΑμεΑ, πολύτεκνοι), στο συγκεκριμένο τμήμα των αυτοκινητοδρόμων», ανέφερε.

Υπενθυμίζεται ότι και η «Ολυμπία Οδός» έχει προχωρήσει σε αναχρηματοδότηση των δανείων της, με την κύρωση της σύμβασης για την κατασκευή του τμήματος Πάτρας – Πύργου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT