«Κύμα» κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων made in Europe

«Κύμα» κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων made in Europe

Εταιρείες από την Κίνα αναπτύσσουν εργοστάσια από την Ισπανία έως την Πολωνία

2' 47" χρόνος ανάγνωσης

H νέα μεγάλη απειλή για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα (EV) «made in Europe». Kαθώς η Ε.Ε. αυξάνει τους δασμούς έως και 48%, η νέα γενιά κατασκευαστών «πράσινων» αυτοκινήτων της Κίνας συνεργάζεται με την τοπική βιομηχανία της Γηραιάς Ηπείρου, που μοιάζει πλέον αντιμέτωπη με έναν φαύλο κύκλο.

Το Omoda E5, το νέο αμιγώς ηλεκτρικό SUV μοντέλο της κινεζικής Chery, η οποία συνεργάζεται με την ισπανική Ebro-EV Motors, άρχισε να διατίθεται στην Ισπανία. Στην Πολωνία, τα αυτοκίνητα πόλης T03 της κινεζικής εταιρείας Leapmotor «βγαίνουν» από μια γραμμή συναρμολόγησης που ανήκει στην κατασκευάστρια Jeep και Fiat Stellantis NV. Ο κινεζικός κολοσσός BYD ανακοίνωσε σχέδια για δικό τoυ εργοστάσιο στην Ουγγαρία και εν συνεχεία και στην Τουρκία. Φέτος το καλοκαίρι, η Leapmotor ξεκίνησε τη συναρμολόγηση του πλήρως ηλεκτρικού T03 σε εργοστάσιο της Stellantis στην Πολωνία, μόλις έξι μήνες μετά την ανακοίνωση της συνεργασίας τους.

Μέχρι το τέλος του έτους, η Chery ελπίζει να ξεκινήσει την παραγωγή στο πρώην εργοστάσιο της Nissan κοντά στο λιμάνι της Βαρκελώνης, με στόχο την παραγωγή 150.000 αυτοκινήτων έως το 2029. Επιπλέον, αναζητάει μια δεύτερη ευρωπαϊκή τοποθεσία. «Είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε τη λειτουργία μας στην Ευρώπη βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα», δήλωσε ο Τσάρλι Ζανγκ, πρόεδρος της Chery Europe, προσθέτοντας ότι στόχος είναι να ενισχυθεί η τοπική έρευνα, κατασκευή και διανομή «ώστε να γίνουμε μια πραγματικά ευρωπαϊκή εταιρεία».

Η μαζική άφιξη των Κινέζων κατασκευαστών αποτελεί κίνδυνο για τους ευρωπαϊκούς «γίγαντες» αυτοκινήτων, οι οποίοι ωστόσο συχνά δεν έχουν άλλη επιλογή από το να συνεργαστούν με τους αντιπάλους τους, την ώρα που βάζουν λουκέτο σε δικές τους εγκαταστάσεις για να προσαρμοστούν στην πτώση των παγκόσμιων πωλήσεων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξακολουθεί να διερευνά την εφαρμογή δασμών ανάλογα με τις κρατικές επιδοτήσεις από το Πεκίνο, την ώρα που η Κίνα έχει ήδη ξεκινήσει μια έρευνα αντιποίνων για υποτιθέμενη πρακτική ντάμπινγκ προϊόντων χοιρινού κρέατος από την Ε.Ε. Κι αυτό είναι μόνο ένα σκέλος μιας παγκόσμιας εμπορικής διαμάχης, καθώς οι δύο μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου ερίζουν για έναν κλάδο που αναπτύσσεται γρήγορα, εν μέρει χάρη και στις επιδοτήσεις του Πεκίνου.

Στόχος, να αποφύγουν τους νέους δασμούς εισαγωγής που έχει επιβάλει η Ε.Ε.

Η Ε.Ε. χρειάζεται φθηνά ηλεκτρικά οχήματα για να επιτύχει τον στόχο του 2035 να καταργήσει σταδιακά τις πωλήσεις αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης, ενώ οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, που έχουν κατακτήσει λιγότερο από το 10% της ευρωπαϊκής αγοράς μέχρι στιγμής, επενδύουν στην περιοχή καθώς πολλοί έχουν περάσει από την ταχεία επέκταση στις τοπικές αγορές τους σε πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα.

Πολλές κυβερνήσεις των «27», πάντως, παρακολουθούν στενά τις προσπάθειες κατασκευής κινεζικών οχημάτων στην Ε.Ε. Τον Ιούνιο, η αντιμονοπωλιακή αρχή της Ιταλίας επέβαλε στην DR Automobiles πρόστιμο ύψους 6 εκατ. ευρώ, αφού διαπίστωσε ότι είχε βαφτίσει παράνομα ως ιταλικά, οχήματα από Κινέζους κατασκευαστές. Η DR σχεδιάζει να ασκήσει έφεση, σημειώνοντας ότι τα οχήματα είναι κατά 60%-70% προσυναρμολογημένα στην Κίνα.

«Είναι λογικό χώρες όπως η Ιταλία να ανησυχούν για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας και να παρακολουθούν στενά τι συμβαίνει στην αγορά τους», τονίζει ο Αλεξάντρ Μαριάν, συνεργάτης και διευθύνων σύμβουλος της AlixPartners. Ο ίδιος είναι πεπεισμένος, ωστόσο, ότι οι κινεζικές εταιρείες θα συνεχίσουν να επεκτείνονται στην Ευρώπη, ενδεχομένως με την απόκτηση εργοστασίων που οι τοπικοί κατασκευαστές θέλουν να κλείσουν ή να πουλήσουν. «Οι Κινέζοι κατασκευαστές είναι εξαιρετικά αποφασισμένοι. Βρίσκουν πάντα έναν τρόπο να παρακάμψουν ένα πρόβλημα και μόλις θέσουν ένα στόχο, βρίσκουν τρόπο να τον πραγματοποιήσουν», καταλήγει.

Βloomberg

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT