Αυξήθηκε το κόστος για τα 100 νέα λεωφορεία φυσικού αερίου

Αυξήθηκε το κόστος για τα 100 νέα λεωφορεία φυσικού αερίου

Η σύμβαση αγοράς αναπροσαρμόστηκε στα 52 εκατ. ευρώ από 47,7 εκατ. ευρώ

2' 45" χρόνος ανάγνωσης

Πιο ακριβά αναμένεται να κοστίσουν στο ελληνικό Δημόσιο τα 100 καινούργια 18μετρα λεωφορεία (αρθρωτά) συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG), που το υπουργείο Μεταφορών –μαζί με άλλα 200 τα οποία προέρχονται από άλλη σύμβαση– έχει ανακοινώσει πως θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας «έως το τέλος του 2025». Η προμήθεια αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο ανανέωσης του γηρασμένου στόλου των λεωφορείων των ΟΣΥ (εκτελεί το συγκοινωνιακό έργο της Αθήνας), πολλά εκ των οποίων έχουν κλείσει 20ετία και παρουσιάζουν συχνές βλάβες ταλαιπωρώντας καθημερινά τους επιβάτες.

Εάν τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα, τα 18μετρα αρθρωτά λεωφορεία θα κυκλοφορήσουν στην Αθήνα έως το τέλος του 2025.

Το υπουργείο Μεταφορών ενέκρινε το αίτημα της ιταλογαλλικής Iveco, εταιρείας που έχει αναλάβει την προμήθεια των 100 λεωφορείων φυσικού αερίου, για αναπροσαρμογή του τιμήματος της αξίας της αρχικής σύμβασης κατά 9%, δηλαδή κατά 3,46 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ) ή περίπου 4,3 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Το αρχικό τίμημα της σύμβασης που υπογράφηκε με την Iveco τον Φεβρουάριο του 2024 ανερχόταν στα 47,7 εκατ. ευρώ (μαζί με ΦΠΑ) και με την αναπροσαρμογή του τιμήματος το κόστος πλέον ξεπερνάει τα 52 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Υπενθυμίζεται πως η προμήθεια των 100 λεωφορείων αποτελεί τμήμα του «πολύπαθου» πρώτου διαγωνισμού για την παραλαβή νέων λεωφορείων, ο οποίος προκηρύχθηκε το 2021, με τον προϋπολογισμό του συγκεκριμένου τιμήματος να διαμορφώνεται τότε στα 53,3 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ). Το υπουργείο Μεταφορών αποδίδει την αναπροσαρμογή αυτή στην επικαιροποίηση κάποιων τεχνικών προδιαγραφών του διαγωνισμού καθώς, όπως υποστηρίζει, έχουν αλλάξει τα δεδομένα από τη στιγμή της προκήρυξης του διαγωνισμού μέχρι την κατακύρωση και εν τέλει την υπογραφή της σύμβασης, κυρίως σε ό,τι αφορά το κόστος των υλικών αλλά και της κρίσης που διήλθε η αυτοκινητοβιομηχανία κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Το «σίριαλ» με την προμήθεια των καινούργιων λεωφορείων βέβαια δεν σταματάει εδώ. Η τροποποιημένη σύμβαση με την αναπροσαρμογή του τιμήματος πρέπει να λάβει το πράσινο φως του Ελεγκτικού Συνεδρίου, γεγονός που ενδέχεται να επιφέρει καθυστερήσεις στην προμήθεια των 100 λεωφορείων φυσικού αερίου. Κι αυτό, την ώρα που στελέχη του υπουργείου εκτιμούσαν πως τα 300 λεωφορεία φυσικού αερίου «θα ξεκινήσουν να έρχονται από τον Σεπτέμβριο και η προμήθειά τους θα ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2025». Πάντως, το υπουργείο Μεταφορών έχει επισημάνει πως η προμήθεια των 300 λεωφορείων φυσικού αερίου «αποτελεί μια πάρα πολύ δύσκολη άσκηση», φιλοδοξώντας πως οι ανάδοχοι θα μείνουν συνεπείς στα χρονοδιαγράμματα.

Εκτός από την εκκρεμότητα που παρουσιάζεται με την προμήθεια των 100 λεωφορείων φυσικού αερίου, αυτή την περίοδο σε μεταβατικό στάδιο βρίσκεται και η Industria Italiana Autobus, ο προμηθευτής των υπόλοιπων 200 λεωφορείων συμπιεσμένου φυσικού αερίου. Ο λόγος; Η εταιρεία, μεγάλο ποσοστό της οποίας κατείχε μέχρι πρότινος το ιταλικό δημόσιο μέσω των εταιρειών Invitalia και Leonardo εξαγοράστηκε στα τέλη Ιουνίου από τη Seri Industrial. Ωστόσο, δημοσιεύματα του ιταλικού και του διεθνούς τύπου στέκονται στα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει καθώς και στις προειδοποίησεις των εργαζομένων για ανάγκη χορήγησης κεφαλαίων. Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, το προηγούμενο διάστημα οι υφιστάμενοι μέτοχοι είχαν προχωρήσει σε ανακεφαλαιοποίησή της προκειμένου να ανακάμψει. Παραμένει ωστόσο άγνωστο εάν τυχόν αυτές οι εξελίξεις θα επηρεάσουν τις διαδικασίες προμήθειας των καινούργιων λεωφορείων για την ανανέωση του στόλου της ΟΣΥ. Κατά τα λοιπά, ήδη κυκλοφορούν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη 250 καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία ενώ σε δημόσια διαβούλευση έως και τις 4 Αυγούστου βρίσκεται ο νέος διαγωνισμός για την προμήθεια επιπλέον 700 καινούργιων ηλεκτρικών λεωφορείων και τρόλει σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT