Καθώς αυξάνονται οι ξένοι αλλά και οι Ελληνες ταξιδιώτες, στο αεροδρόμιο της Αθήνας και στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια οι ιδιωτικές εταιρείες διαχείρισής τους προχωρούν σε νέο γύρο αναβάθμισης της δυναμικότητάς τους, ενώ παράλληλα επιταχύνονται οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης άλλων αεροδρομίων που παραμένουν υπό τον έλεγχο του Δημοσίου. Επίσης, προχωρούν οι εργασίες για το κομβικής σημασίας νέο αεροδρόμιο στο Ηράκλειο της Κρήτης. Με βάση τα χρονοδιαγράμματα των επενδύσεων αυτών, έως το 2027 η χώρα θα έχει αναβαθμίσει σημαντικά τις υποδομές της αυτές. Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, Fraport Greece και κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την ινδική GRM επενδύουν σχεδόν δύο δισ. ευρώ. Την ίδια ώρα, το Υπερταμείο προσδιόρισε την 15η Οκτωβρίου ως προθεσμία για την υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών για την παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας. Διαγωνισμός στον οποίο έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον σημαντικοί Ελληνες και ξένοι επενδυτικοί όμιλοι, διαβλέποντας ισχυρές προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης της Πελοποννήσου ως τουριστικού προορισμού.
Προχωρούν οι εργασίες για το κομβικής σημασίας νέο αεροδρόμιο στο Ηράκλειο της Κρήτης.
Στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια η Fraport Greece, φορέας διαχείρισης και λειτουργίας τους, τον Ιανουάριο του 2025 θα προχωρήσει στην τρίτη φάση εργασιών αναμόρφωσης και ανακατασκευής διαδρόμων στα αεροδρόμια Ζακύνθου, Καβάλας, Κεφαλληνίας, Κέρκυρας, Μυκόνου, Σαντορίνης, Σάμου, Ρόδου και Μυτιλήνης. Η Fraport επενδύει περίπου 40 εκατ. ευρώ τον χρόνο για περαιτέρω ανάπτυξη υποδομών πέραν των αρχικών υποχρεωτικών επενδύσεων ύψους 400 εκατ. που ολοκλήρωσε μετά την ανάληψη της διαχείρισής τους. Επιπλέον, από τον Απρίλιο του 2022 και μέχρι τα τέλη του 2025 αναμένεται να ολοκληρωθούν όλα τα έργα που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, ο προϋπολογισμός των οποίων ανέρχεται σε άλλα 134 εκατ.
Ακόμα μεγαλύτερες επενδύσεις όμως έχει δρομολογήσει ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών για την αύξηση της χωρητικότητάς του και την περαιτέρω αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Ειδικότερα, δρομολόγησε ήδη, σύμφωνα με όσα γνωστοποίησε στο πλαίσιο της εισαγωγής του στο Χρηματιστήριο νωρίτερα φέτος, επενδύσεις 650 εκατ. έως το 2028 για να αυξήσει τη χωρητικότητά του σε περισσότερους από 33 εκατ. επιβάτες, περίπου πέντε εκατομμύρια περισσότερους απ’ όσους εξυπηρέτησε το 2023. Πρόκειται για την πρώτη από τις τρεις φάσεις αναβάθμισης που προβλέπεται στο μακροπρόθεσμο επιχειρηματικό του σχέδιο, το οποίο ενεργοποιήθηκε τον Απρίλιο του 2023 με βάση σχετική συμβατική υποχρέωση λόγω της μεγάλης ανάπτυξης της επιβατικής κίνησης. Πρόκειται για το σχέδιο «50 Master Plan» (50MAP) του ΔΑΑ. Στόχος του είναι ανάλογα και με την εξέλιξη των μεγεθών του να αποκτήσει τη δυνατότητα εξυπηρέτησης 50 εκατ. ανθρώπων ετησίως.
Η γενικευμένη αύξηση της επιβατικής κίνησης έχει κινητοποιήσει και το Υπερταμείο που επικαιροποιεί τα σχέδια για την αξιοποίηση των περισσότερων από 20 μικρών περιφερειακών αεροδρομίων τα οποία παραμένουν υπό τον έλεγχό του και την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την Καλαμάτα. Σε δύο μήνες από σήμερα αναμένεται να κατατεθούν οι προσφορές για την ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου στην Πελοπόννησο. Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε νωρίς το 2022 και στα τέλη εκείνου του έτους εκδήλωσαν επισήμως ενδιαφέρον κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την ινδική GMR Airports (σχήμα που αναπτύσσει και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι του Ηρακλείου), κοινοπραξία της γαλλικής Egis Airport Operation με την Ακτωρ Παραχωρήσεις και την Aéroports de la Cote d’Azur, άλλη κοινοπραξία, της Fraport AG με την Delta Airport Investments (συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου) και την Pileas (συμφερόντων του ομίλου Κωνσταντακόπουλου), και, τέλος, κοινοπραξία της Mytilineos με την Corporation America Airports.
Ετοιμο στις αρχές του 2027 το αεροδρόμιο στο Καστέλλι
Τον Φεβρουάριο του 2027 θα ανοίξει τις πύλες του το νέο αεροδρόμιο της Κρήτης, προσφέροντας σημαντική αναβάθμιση των ταξιδιωτικών υποδομών της. Η συνολική αξία του έργου υπολογίζεται πως θα αγγίζει το 1 δισ. ξεπερνώντας κατά πολύ τον αρχικό σχεδιασμό. Το αεροδρόμιο στο Καστέλλι, που αναπτύσσεται από την κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την ινδική GRM, θα μπορεί να δέχεται και υπερατλαντικές πτήσεις καθώς θα εκτείνεται σε 6.030 στρέμματα με το μήκος του διαδρόμου προσαπογείωσης στα 3.200 μέτρα και το πλάτος διαδρόμου 45 μέτρα. Σύμφωνα με την επικαιροποιημένη σύμβαση παραχώρησης, o τερματικός σταθμός του θα είναι 93.572 τ.μ., σχεδόν 32% πιο μεγάλος από ό,τι αρχικά είχε σχεδιαστεί. Εκτιμάται πως έως το 2030 θα μπορεί να εξυπηρετεί ετησίως 10 εκατ. επιβάτες και προοπτικά να φτάσει τα 14 εκατ. τις επόμενες δεκαετίες.
Μέχρι και σήμερα έχει υλοποιηθεί περίπου το 40% των προβλεπόμενων εργασιών με βάση τον νέο σχεδιασμό του, εξηγούν πηγές της κοινοπραξίας στην «Καθημερινή». Εχουν ολοκληρωθεί τα χωματουργικά και είναι σε εξέλιξη η κατασκευή των τελικών επιφανειών τόσο σε τροχόδρομο και διάδρομο όσο και στον χώρο στάθμευσης των αεροσκαφών (apron). Είναι υπό κατασκευήν το δίκτυο διανομής καυσίμων (FHS) καθώς και η διαμόρφωση του χώρου αποθήκευσης καυσίμων (fuel farm).
Οσον αφορά τις εργασίες σε κτίρια, σύμφωνα με την κοινοπραξία, η ανέγερση του φέροντος οργανισμού του κεντρικού κτιρίου του αεροσταθμού (Terminal) έχει ξεπεράσει το 90%, ενώ το κτίριο αστυνομίας έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Επιπλέον, έχει ολοκληρωθεί η θεμελίωση και είναι σε εξέλιξη η κατασκευή του πύργου ελέγχου και η κατασκευή του καταστρώματος της γέφυρας αναχωρήσεων. Επίσης, σε εξέλιξη βρίσκεται το κτίριο του υποσταθμού καθώς και οι εγκαταστάσεις του βιολογικού καθαρισμού, ενώ προχωρούν και οι οικοδομικές και ηλεκτρομηχανολογικές εργασίες στο υπόγειο του κεντρικού κτιρίου του αεροσταθμού.