Εκτόξευση του κόστους μεταφοράς κοντέινερ

Εκτόξευση του κόστους μεταφοράς κοντέινερ

Το μέσο κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ 40 ποδών από τη Σαγκάη στη Γένοβα ήταν 2.200 δολάρια, τώρα είναι 7.700 δολάρια

2' 25" χρόνος ανάγνωσης

Σε μόνιμη εξελίσσεται πλέον η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, η οποία ξεκίνησε στα τέλη του περασμένου έτους, αποτελώντας νέα εστία διαταραχής της εφοδιαστικής αλυσίδας και κατά συνέπεια νέα εστία πληθωριστικών πιέσεων που απειλεί τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς αλλά και τα κέρδη των επιχειρήσεων. Οι ναύλοι για τη μεταφορά των κοντέινερ έχουν σχεδόν τετραπλασιασθεί σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ ταυτόχρονα ο διπλασιασμός του χρόνου παράδοσης των εμπορευμάτων δημιουργεί προβλήματα στον εφοδιασμό της αγοράς με πρώτες και δεύτερες ύλες, αλλά και τελικά προϊόντα.

Ο σύνθετος δείκτης Drewry, στον οποίο αποτυπώνονται οι ναύλοι όλων των βασικών διαδρομών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, είναι αυξημένος κατά 210% σε σύγκριση με τις αρχές του περυσινού Αυγούστου, ενώ το κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 40 ποδιών από τη Σαγκάη στο λιμάνι της Γένοβας είναι υψηλότερο κατά 253% σε σύγκριση με πέρυσι. Με άλλα λόγια, ενώ πέρυσι τον Αύγουστο το μέσο κόστος για τη μεταφορά ενός κοντέινερ 40 ποδών από τη Σαγκάη ήταν 2.200 δολάρια, τώρα είναι 7.700 δολάρια.

«Η ένταση στη Μέση Ανατολή σε συνδυασμό με την κορύφωση των καθυστερήσεων στις παραδόσεις εμπορευμάτων κατά το κρίσιμο δεύτερο εξάμηνο του έτους έχουν δημιουργήσει νέα, ασύμμετρα προβλήματα στην τροφοδοτική αλυσίδα. Ο χρόνος παράδοσης των εμπορευμάτων έχει διπλασιαστεί και το κόστος έχει εκτοξευθεί, καθιστώντας αδύνατο τον προγραμματισμό και την ομαλή εξυπηρέτηση της αγοράς», ανέφερε την προηγούμενη εβδομάδα σε ανακοίνωσή του ο όμιλος Jumbo, ο οποίος εισάγει το μεγαλύτερο μέρος των εμπορευμάτων του από τη νοτιοανατολική Ασία. «Ενώ αρχικά, το κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ είχε προσωρινό χαρακτήρα, τώρα πια φαίνεται να επηρεάζει ολόκληρο το 2024 αφού –προς το παρόν– δεν διακρίνονται σημάδια προόδου. (…) Χωρίς αμφιβολία, η αδυναμία παράδοσης των προϊόντων εντός των συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων επηρεάζει αρνητικά τα επίπεδα των αποθεμάτων για το 2024», επισημαίνεται στην ίδια ανακοίνωση. Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί ότι η Jumbo, λόγω των παραπάνω εξελίξεων, προχώρησε σε αναθεώρηση προς τα κάτω των προβλέψεών της για τις πωλήσεις και τα κέρδη του 2024, εκτιμώντας ότι οι πωλήσεις της θα είναι αυξημένες σε σύγκριση με το 2023 κατά 4%, αντί για 8% και τα κέρδη θα διατηρηθούν στα ίδια επίπεδα με το 2023 αντί για αύξηση κατά 8%.

Ανάλογα συμπεράσματα προκύπτουν και από τα στοιχεία του δείκτη PMI στη μεταποίηση. Σύμφωνα με τη σχετική ανάλυση της S & P Global που καταρτίζει τον δείκτη, οι διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού συνεχίστηκαν κατά τη διάρκεια του Ιουλίου, με τις καθυστερήσεις στις ναυτιλιακές μεταφορές να οδηγούν σε υψηλότερο κόστος μεταφοράς για τις ελληνικές μεταποιητικές επιχειρήσεις, που σε συνδυασμό με τις υψηλότερες τιμές πρώτων υλών προκάλεσε άνοδο του πληθωρισμού. Μάλιστα, ο ρυθμός αύξησης της επιβάρυνσης κόστους ήταν ο δριμύτερος που έχει καταγραφεί από τον Νοέμβριο του 2022 και ήταν αυξημένος με βάση τα ιστορικά δεδομένα.

Εντονος προβληματισμός επικρατεί και στις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις, οι οποίες μετά τις απώλειες που υφίστανται από τη μειωμένη ζήτηση στην Ευρώπη, συνεπεία της επιβράδυνσης της ανάπτυξης, το υψηλό κόστος δεν τους επιτρέπει να είναι όσο ανταγωνιστικές θα ήθελαν να είναι στις διεθνείς αγορές.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT