Ο ιδρυτής της πλατφόρμας Temu έγινε ο πλουσιότερος Κινέζος

Ο ιδρυτής της πλατφόρμας Temu έγινε ο πλουσιότερος Κινέζος

Η ιστορία του πρώην μηχανικού της Google που κυριαρχεί στο e-εμπόριο

3' 4" χρόνος ανάγνωσης

Είναι ο αντίποδας των Αμερικανών μεγιστάνων, του αυτάρεσκου Ελον Μασκ ή ακόμη και του θορυβώδους τέως και πιθανώς μέλλοντος προέδρου των ΗΠΑ, του Ντόναλντ Τραμπ. Είναι αθόρυβος και ίσως περνάει απαρατήρητος. Ο λόγος για τον Κόλιν Χουάνγκ, ιδρυτή της πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου Pinduoduo, που προ ολίγων ημερών αναδείχθηκε πλουσιότερος άνθρωπος στην Κίνα με περιουσία που υπολογίζεται στα 52,6 δισ. δολ. και, όπως σχολιάζει σε σχετικό δημοσίευμά του το περιοδικό Economist, δεν έκανε ούτε μια δήλωση. Παρέμεινε σιωπηλός και αθόρυβος, ακολουθώντας τη γραμμή του Πεκίνου.

Ανήκει στη γενιά που έζησε το άνοιγμα της κινεζικής οικονομίας, καθώς γεννήθηκε το 1980. Είναι παιδί βιομηχανικών εργατών, αλλά είχε ταλέντο στα μαθηματικά, ήταν μελετηρός και ταλαντούχος και σπούδασε στη σχολή ξένων γλωσσών της Χανγκτζού, ένα προοδευτικό πανεπιστήμιο με δυτικές επιρροές, ενώ στη συνέχεια έκανε μεταπτυχιακές σπουδές σε υπολογιστές στο Πανεπιστήμιο του Ουισκόνσιν στις ΗΠΑ. Αμέσως μετά την αποφοίτησή του το 2004 προσελήφθη στην Google ως μηχανολόγος λογισμικού, στη συνέχεια έφυγε και εργάστηκε σε μια μικρή νεοφυή της Σίλικον Βάλεϊ, για να επιστρέψει τελικά στην Κίνα, όπου ξεκίνησε τη δική του επιχείρηση.

Μέχρι το 2015 είχε ήδη τρεις επιχειρήσεις σχετικά επιτυχημένες και έψαχνε για κάτι καινούργιο. Τότε κυριαρχούσαν στην επιχειρηματική σκηνή της Κίνας οι τεχνολογικοί κολοσσοί, όπως οι Alibaba και Tencent. O Χουάνγκ παρατήρησε πως οι κινεζικοί κολοσσοί ήταν απρόθυμοι να επεκταθούν σε άλλους τομείς πέραν των όσων είχαν κατακτήσει. Παρατήρησε επίσης πως οι άνθρωποι στο οικογενειακό του περιβάλλον και στον ευρύτερο κοινωνικό του περίγυρο κοίταζαν προσεκτικά τις τιμές στα καταστήματα τροφίμων και ψώνιζαν πολλοί μαζί επειδή με τον τρόπο αυτό τα καταστήματα τους έκαναν έκπτωση.

Ο Κόλιν Χουάνγκ, παιδί βιομηχανικών εργατών, από το 2021 δεν έχει μιλήσει σχεδόν ποτέ δημοσίως.

Ετσι αποφάσισε να ιδρύσει την Pinduoduo, που σημαίνει «ψωνίζουμε περισσότερο μαζί». Η εταιρεία του, που αξιοποίησε τέτοιου είδους κοινωνικές πρακτικές της Κίνας, όπως τα ομαδικά ψώνια, κυριάρχησε σύντομα σε τομείς που δεν είχαν προσελκύσει το ενδιαφέρον των κολοσσών του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Αρχικά έδωσε στους αγρότες τη δυνατότητα να πουλούν τα προϊόντα τους χωρίς μεσάζοντες, ενώ δεν ενδιαφέρθηκε να πουλήσει είδη πολυτελείας στους πλούσιους. Συνήθιζε να λέει πως σκοπός της εταιρείας του «δεν είναι να κάνει τους κατοίκους της Σαγκάης να αισθάνονται σαν να ζουν τη ζωή των Παριζιάνων, αλλά να διασφαλίσει πως ο κόσμος στην Ανούι έχει χαρτί κουζίνας και φρέσκα φρούτα». Στη συνέχεια επεκτάθηκε από τις αγροτικές περιοχές στις πόλεις, αλλά το χαμηλό κόστος παρέμεινε στο επίκεντρο της στρατηγικής του. Κάποιες άλλες εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου επεκτείνονταν σε πολλές κατηγορίες προϊόντων. Ο κ. Χουάνγκ, όμως, τόνιζε πως δεν τον ενδιέφερε η κινεζική ελίτ, αλλά «η μεγάλη πλειονότητα του κινεζικού λαού».

Στην πορεία άλλαξε. Τον Σεπτέμβριο του 2022 η μητρική εταιρεία της Pinduoduo ίδρυσε την Temu, μια online αγορά στην Αμερική με σκοπό να συνδέσει τις κινεζικές εταιρείες πωλήσεων με τους Αμερικανούς καταναλωτές, που αναζητούσαν χαμηλές τιμές εν μέσω επιταχυνόμενου πληθωρισμού. Και πέτυχε. Σύμφωνα με την Omnisend, εταιρεία ερευνών για θέματα ηλεκτρονικού εμπορίου, το ένα τρίτο των Αμερικανών καταναλωτών ψωνίζουν τουλάχιστον μια φορά τον μήνα από την Temu. Αποφάσισε έτσι να προωθήσει το σύνθημα «ψωνίστε σαν δισεκατομμυριούχος» έχοντας επεκταθεί σε περισσότερες από 60 χώρες.

Ωστόσο ο Χουάνγκ, αν και σαραντάρης, έχει παραιτηθεί από τις προβεβλημένες θέσεις, αρχικά από διευθύνων σύμβουλος της Pinduoduo και στη συνέχεια από πρόεδρος του Δ.Σ. το 2021 προφασιζόμενος ότι «δίνει τόπο στη νέα γενιά ηγετικών στελεχών». Στο μεταξύ, έχει δωρίσει 100 εκατ. δολ. στο Πανεπιστήμιο Ζεγιάνγκ για έρευνα στον αγροτικό τομέα. Ολα αυτά όμως τα κάνει κατά το δυνατόν αθόρυβα. Ισως επειδή έχει αντλήσει σημαντικά μαθήματα από την κακή τύχη του κ. Μα, ιδρυτή της Alibaba, που όταν έκανε κριτική στην κινεζική ηγεσία βρέθηκε στο στόχαστρο του Πεκίνου. Ξέρει εν ολίγοις πως τον συμφέρει να κρατήσει χαμηλό προφίλ. Από το 2021 δεν έχει μιλήσει σχεδόν ποτέ δημοσίως.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT