Μειώνονται σε 2,5 ευρώ τα διόδια στην Αττική Οδό από 6 Οκτωβρίου

Μειώνονται σε 2,5 ευρώ τα διόδια στην Αττική Οδό από 6 Οκτωβρίου

Προς υπογραφή και κατόπιν προς κύρωση από τη Βουλή οδεύει η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού μετά τη σχετική εξουσιοδότηση που έδωσε το υπουργικό συμβούλιο την Τετάρτη στους αρμόδιους υπουργούς

2' 37" χρόνος ανάγνωσης

Προς υπογραφή και κατόπιν προς κύρωση από τη Βουλή οδεύει η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού μετά τη σχετική εξουσιοδότηση που έδωσε το υπουργικό συμβούλιο την Τετάρτη στους αρμόδιους υπουργούς.

Η προηγούμενη σύμβαση παραχώρησης ολοκληρώνεται στις αρχές Οκτωβρίου και, όπως γνωστοποίησε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, από τις 6 Οκτωβρίου τα διόδια στην Αττική Οδό για τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης θα μειωθούν από 2,8 ευρώ στα 2,5 ευρώ. Ειδικότερα, το τίμημα ανά διέλευση θα είναι 2,02 ευρώ πλέον ΦΠΑ 24%, που διαμορφώνει την τελική τιμή στα 2,5 ευρώ.

Η μείωση αυτή των διοδίων για τα Ι.Χ. είχε συμφωνηθεί ήδη με τους υποψήφιους επενδυτές από το 2023 και εδράζεται στο γεγονός ότι το κόστος κατασκευής του αυτοκινητoδρόμου έχει πλέον αποσβεστεί και η προσαρμογή σε χαμηλότερα επίπεδα είναι δίκαιη. Ωστόσο, άλλοι παράμετροι όπως ο πληθωρισμός και ειδικά οι αυξήσεις τιμών στα κόστη συντήρησης, αλλά και τα καθημερινά λειτουργικά έξοδα, έχουν αναπροσαρμόσει υψηλότερα το κοστολόγιο του άξονα. Σε κάθε περίπτωση, όμως, δεν είναι δυνατή η αύξηση των διοδίων πάνω από τα επίπεδα των 2,5 ευρώ. Μπορεί όμως να διαφοροποιηθεί μετά την πρώτη πενταετία ανάλογα με τις ώρες διέλευσης, υπό προϋποθέσεις και κατόπιν σχετικής αιτιολογημένης αίτησης και σύμφωνης γνώμης του αρμόδιου υπουργείου.

Σήμερα το κόστος διέλευσης ανέρχεται σε 2,8 ευρώ – Τι προβλέπει η νέα σύμβαση παραχώρησης.

Με βάση λοιπόν τη νέα σύμβαση παραχώρησης, που αναμένεται να υπογραφεί εντός του επόμενου μήνα και να κυρωθεί από τη Βουλή αμέσως μετά, ώστε να γίνει η μεταβίβαση μέχρι τα τέλη του έτους, δίνεται η δυνατότητα μετά την πάροδο της πενταετίας διαφορετικής χρέωσης εντός της ημέρας, με αύξηση του διοδίου κατά 30% στα 3,25 ευρώ τις ώρες αιχμής (από τις 7 έως τις 9 το πρωί και από τις 4 έως τις 6 το απόγευμα) υπό τον όρο πως στις υπόλοιπες ώρες (μη αιχμής) θα υπάρχει αισθητή μείωση της τιμής, ώστε ο μέσος όρος του διοδίου όλης της μέρας να μην ξεπερνά τα 2,5 ευρώ.

Αλλά και για την αύξηση αυτή κατά τις ώρες αιχμής θα πρέπει να τεκμηριώνεται ότι η μέση ωριαία αύξηση της οδικής κυκλοφορίας κατά τις δύο περιόδους αιχμής (πρωί – απόγευμα) και τουλάχιστον για 2 ώρες της ημέρας οδηγεί σε ταχύτητα διέλευσης χαμηλότερη των 45 χιλιομέτρων την ώρα. Η προϋπόθεση αυτή εκπληρώνεται όταν η μείωση της ταχύτητας κυκλοφορίας που προαναφέρθηκε καταγράφεται επί σειρά ημερών και σε συγκεκριμένα τμήματα του οδικού άξονα.

Η νέα σύμβαση προβλέπει επίσης τη δυνατότητα αύξησης των διοδίων μετά την πάροδο του πρώτου έτους για φορτηγά παλαιότερης τεχνολογίας με αυξημένες εκπομπές ρύπων και φθηνότερα για τη νεότερη γενιά Euro6, σε συμφωνία με τις σχετικές ευρωπαϊκές οδηγίες.

Η τρέχουσα παραχώρηση την οποία ελέγχει η κοινοπραξία Ελλάκτωρ – Αβαξ – Egis εκπνέει τον Οκτώβριο και οι σημερινοί παραχωρησιούχοι θα πρέπει να μεταβιβάσουν τη λειτουργία της σε σχήμα συμφερόντων του Δημοσίου και αυτό με τη σειρά του στον νέο λειτουργό του αυτοκινητοδρόμου. Ο φορέας αυτός θα είναι κατά πάσα βεβαιότητα το ίδιο το ΤΑΙΠΕΔ, παραλαμβάνοντας και παραδίδοντας τον άξονα. Νέος παραχωρησιούχος για χρονικό διάστημα 25 ετών είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με εφάπαξ καταβολή τιμήματος 3,27 δισ. ευρώ. Το ποσοστό των μεικτών εσόδων της Αττικής Οδού που θα καταβάλλεται στο Δημόσιο ανέρχεται στο 7,5%.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT