Αυξήθηκαν το 2023 οι απάτες από eshops

H πιο συνηθισμένη είναι η είσπραξη των χρημάτων χωρίς όμως την παράδοση της παραγγελίας στον πελάτη

2' 13" χρόνος ανάγνωσης

Εκρηξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, αλλά και των απατών από ηλεκτρονικά καταστήματα παρατηρείται στη μετά COVID-19 εποχή, καθώς το τελευταίο διάστημα αυξήθηκαν τα φαινόμενα eshops, κυρίως πώλησης προϊόντων τεχνολογίας, τα οποία ενώ εισέπραξαν χρήματα από τους καταναλωτές δεν παρέδωσαν ποτέ τα προϊόντα.

Τα παραπάνω έρχονται να επιβεβαιώσουν και τα στοιχεία της τελευταίας ετήσιας έκθεσης του Συνηγόρου του Καταναλωτή, σύμφωνα με την οποία οι καταγγελίες – αναφορές για τα καταναλωτικά αγαθά όχι μόνο είναι οι περισσότερες επί του συνόλου, αλλά σχεδόν διπλασιάστηκαν το 2022 σε σύγκριση με το 2023, ακριβώς λόγω των εκτεταμένων φαινομένων απάτης.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την έκθεση του ΣτΚ οι αναφορές που δέχθηκε το 2023 η ανεξάρτητη αρχή σχετικά με καταναλωτικά αγαθά ανήλθαν σε 5.791 ή 36,20% επί του συνόλου, αριθμός αυξημένος κατά 92,8% σε σύγκριση με το 2022 (3.004).

Οπως αναφέρεται στην έκθεση του ΣτΚ, «η αύξηση σε ό,τι αφορά τον κλάδο των καταναλωτικών αγαθών οφείλεται, κατά μείζονα λόγο, σε σοβαρές δυσλειτουργίες του ηλεκτρονικού εμπορίου (κυρίως, αναστολή εκτέλεσης παραγγελιών λόγω της αιφνίδιας και απροειδοποίητης παύσης λειτουργίας δημοφιλών e-shops)».

Υπενθυμίζεται ότι, όπως είχε αποκαλύψει η «Κ», από τον Σεπτέμβριο του 2023 έως τον φετινό Ιούλιο περισσότερες από 50 ιστοσελίδες ηλεκτρονικών καταστημάτων έχουν απενεργοποιηθεί, ύστερα από ενέργειες της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Πρόκειται κυρίως για καταστήματα που διαφήμιζαν προϊόντα σε πολύ ελκυστικές τιμές, κυρίως κινητά τηλέφωνα, και στη συνέχεια δεν εξυπηρετούσαν τις παραγγελίες. Πέρα από τις ενέργειες που έχουν γίνει από το υπουργείο Ανάπτυξης και ο ΣτΚ ομαδοποίησε τις αναφορές των καταναλωτών και, όπου διαπιστώθηκε υπεξαίρεση χρηματικών ποσών, συνέταξε και απέστειλε μηνυτήριες αναφορές, προκειμένου να επιληφθεί αρμοδίως η Δικαιοσύνη.

Από τις καταγγελίες που έγιναν το 2023 για την κατηγορία των καταναλωτικών αγαθών το 22,3% αφορά είδη ένδυσης και υπόδησης και το 18,3% είδη τεχνολογίας και επικοινωνιών.

Το 41% των καταγγελιών για την κατηγορία των καταναλωτικών αγαθών αφορούν την ποιότητα των αγαθών και των υπηρεσιών και το 24,8% την παράδοση αγαθών και παροχή υπηρεσιών. Υπέρ του καταναλωτή επιλύθηκαν 2 στις 3 καταγγελίες για αυτή την κατηγορία προϊόντων.

Μετά τα καταναλωτικά αγαθά η κατηγορία που συγκέντρωσε τις περισσότερες καταγγελίες ήταν αυτή των ηλεκτρονικών επικοινωνιών και ταχυδρομικών υπηρεσιών (3.136 καταγγελίες ή 19,60% επί του συνόλου).

Μάλιστα, στην κατηγορία αυτή καταγράφηκε αύξηση των καταγγελιών κατά 79,6%, η οποία σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στην κατάργηση εκπτώσεων που σχετίζονται με την έκδοση ηλεκτρονικών λογαριασμών.

Στην τρίτη θέση βρίσκονται οι καταγγελίες για την ενέργεια και την ύδρευση, οι οποίες όμως υποχώρησαν σε σύγκριση με το 2022 κατά 48,6%, εξέλιξη που αποδίδεται στην ομαλοποίηση της αγοράς ενέργειας μετά τα προβλήματα που υπήρξαν το 2022.

Υπενθυμίζεται, άλλωστε, ότι ο ΣτΚ είχε διαδραματίσει σημαντικό ρόλο σε ό,τι αφορά την αναστολή εφαρμογής της ρήτρας αναπροσαρμογής στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT