Προς κύρωση η νέα σύμβαση της Αττικής Οδού

Προς κύρωση η νέα σύμβαση της Αττικής Οδού

Ακόμα και εντός Σεπτεμβρίου αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή – Πρόκειται για τη μεγαλύτερη σε αξία σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογραφεί στην Ελλάδα

2' 23" χρόνος ανάγνωσης

Τις αμέσως επόμενες εβδομάδες, ενδεχομένως εντός Σεπτεμβρίου εφόσον αυτό καταστεί εφικτό, αναμένεται να εισαχθεί προς κύρωση από τη Βουλή η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, η οποία υπογράφηκε την Πέμπτη με την παραχωρησιούχο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη σε αξία σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογραφεί ποτέ στην Ελλάδα, με συνολικό τίμημα 3,270 δισ. ευρώ. Τα έσοδα από τη συναλλαγή, το οικονομικό κλείσιμο της οποίας αναμένεται πριν από τα τέλη του έτους, θα καταβληθούν για την εξυπηρέτηση του εξωτερικού χρέους της χώρας, το οποίο με αυτό το ποσό θα μειωθεί σχεδόν κατά 1,5%.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ως μοναδικός μέτοχος της εταιρείας Νέα Αττική Οδός Παραχώρηση ΜΑΕ, υπέγραψε τη σύμβαση για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού για χρονικό διάστημα 25 ετών, με αντισυμβαλλόμενους το ελληνικό Δημόσιο και το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ). Ο παραχωρησιούχος, πέραν του εφάπαξ οικονομικού ανταλλάγματος, θα αποδίδει ετησίως στο ΤΑΙΠΕΔ ποσοστό που θα ανέρχεται σε 7,5% επί των πάσης φύσεως εσόδων από την εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου –που θα αποδίδεται επίσης για την εξυπηρέτηση του χρέους–, ενώ προβλέπονται περαιτέρω επενδύσεις και δαπάνες αναβαθμίσεων και εκσυγχρονισμού ύψους 380 εκατ. στο σύνολο διάρκειας της παραχώρησης. Με τη νέα σύμβαση, το αντίτιμο των διοδίων μειώνεται σε 2,50 ευρώ από 2,80 ευρώ.

Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης τόνισε πως η σύμβαση είναι ιδιαίτερα σημαντική γιατί με τα 3,2 δισ. θα μειωθεί ισόποσα το δημόσιο χρέος, σχεδόν κατά 1,5 μονάδα του ΑΕΠ, ενώ προβλέπεται και μείωση των διοδίων προς όφελος εκατομμυρίων κατοίκων της πρωτεύουσας και όχι μόνον.

Τα επόμενα βήματα της διαδικασίας περιλαμβάνουν, εκτός από την προαναφερθείσα κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή, το χρηματοοικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής με την εφάπαξ καταβολή του τιμήματος και την εκπλήρωση όλων των συμβατικών προϋποθέσεων παράδοσης – παραλαβής. Η χρηματοδότηση του έργου θα προέλθει από συνδυασμό ιδίων κεφαλαίων του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τραπεζικού δανεισμού, όπως έχει προβλεφθεί και στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας. Ως αποκλειστικός χρηματοοικονομικός σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τη συναλλαγή ενήργησε η Mediobanca, ενώ η χρηματοδοτική υποστήριξη προήλθε από τις ελληνικές τράπεζες (Τράπεζα Πειραιώς, Εθνική Τράπεζα, Eurobank και Alpha Bank).

Το έργο βρίσκεται ήδη σε λειτουργία, ενώ η βαριά συντήρησή του θα έχει ολοκληρωθεί κατά την ημερομηνία μεταβίβασης στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Σύμφωνα με τη νέα παραχωρησιούχο, «τα δεδομένα κυκλοφορίας των τελευταίων 20 χρόνων, σε συνδυασμό με τις προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης, δείχνουν ότι το συγκεκριμένο έργο μπορεί να αντεπεξέλθει αποτελεσματικά σε δύσκολες καταστάσεις, κατατάσσοντάς το μεταξύ αυτών με το χαμηλότερο ρίσκο και με ιδιαίτερη ανθεκτικότητα, όπως απέδειξε η απόδοσή του τόσο κατά την οικονομική κρίση όσο και κατά την πρόσφατη πανδημία». Συγκεκριμένα, η μέση ημερήσια κίνηση κατά το τέλος του 2022 είχε ήδη ξεπεράσει τα προ πανδημίας επίπεδα, με τον αυτοκινητόδρομο να σημειώνει μια μέση ετήσια αύξηση κυκλοφορίας της τάξεως του 4% τα τελευταία 10 χρόνια, ενώ πλέον η μέση ημερήσια κυκλοφορία κινείται σε 270.000 οχήματα.

ΗΛΙΑΣ Γ. ΜΠΕΛΛΟΣ

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT