Καθώς πλησιάζει η ψηφοφορία για τους δασμούς της Ε.Ε. στα κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά οχήματα (ΕV), το Πεκίνο χρησιμοποίησε τη γνωστή τακτική με «το καρότο και το μαστίγιο» για να αντιμετωπίσει τους «27», απειλώντας με εμπορικά αντίποινα την ίδια στιγμή που σε κατ’ ιδίαν συνομιλίες δελέαζε κράτη-μέλη με συμφωνίες και επενδύσεις.
Το πιθανό πλήγμα των αντιποίνων στα προϊόντα της Ε.Ε. θα βαρύνει κράτη όπως η Ισπανία, η Γαλλία και η Ιταλία, που έχουν εκφράσει την υποστήριξή τους στους δασμούς για τα EV, ενώ διακυβεύονται οι εξαγωγές χοιρινού κρέατος, γαλακτοκομικών προϊόντων και κονιάκ προς τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου. Χώρες, όπως η Γερμανία, η Φινλανδία και η Σουηδία, που δεν πίεσαν υπέρ των δασμών θα αισθανθούν μικρότερο αντίκτυπο, με μικρή έκθεση στα εξαγωγικά είδη που έχει στοχοποιήσει η Κίνα. Η τακτική της φαίνεται να λειτουργεί. Ο Ισπανός πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ ολοκλήρωσε την επίσκεψή του στην Κίνα αυτή την εβδομάδα μέσα σε ένα κινεζικό EV, λέγοντας μάλιστα ότι είναι «τιμή του». Στη συνέχεια κάλεσε απροσδόκητα την Ε.Ε. να επανεξετάσει τη θέση της. Σύμφωνα με πηγές της ισπανικής κυβέρνησης, η αντιπροσωπεία του Σάντσεθ έφυγε με την αίσθηση ότι «η Ισπανία είναι πιο σημαντική τώρα» και πως επίκειται συμφωνία για τους δασμούς στα προϊόντα χοιρινού κρέατος. Ως δέλεαρ, μια κινεζική εταιρεία συμφώνησε να κατασκευάσει εργοστάσιο ύψους 1 δισ. δολαρίων στην Ισπανία για την κατασκευή μηχανημάτων παραγωγής υδρογόνου, σε μια προφανή υποστήριξη των πράσινων φιλοδοξιών της Ισπανίας.
Με το χοιρινό κρέας και τα γαλακτοκομικά η Κίνα μεγιστοποιεί το «εγχώριο πολιτικό κόστος» για τις χώρες που ψηφίζουν την επιβολή δασμών στα EV, δήλωσε ο οικονομολόγος Μέι Σινιού με έδρα το Πεκίνο, καθώς ο αγροτικός τομέας παίζει συχνά ρόλο στην πολιτική της Ε.Ε. «Τα προϊόντα αυτά βασίζονται στην Κίνα ως μία από τις κορυφαίες εξαγωγικές αγορές τους», δήλωσε. Οι εξαγωγές χοιρινού κρέατος, γαλακτοκομικών προϊόντων και κονιάκ από την Ε.Ε. προς την Κίνα ανέρχονταν σε περίπου 10 δισ. δολάρια το 2023, αν και δεν θα υπόκεινται σε δασμούς όλα τα προϊόντα αυτών των κατηγοριών. Οι εξαγωγές του μπλοκ προς την Κίνα ανήλθαν πέρυσι σε πάνω από 280 δισ. δολάρια.
Με τις απειλές για τις ευρωπαϊκές εξαγωγές χοιρινού κρέατος και γαλακτοκομικών, η Κίνα μεγιστοποιεί το «εγχώριο πολιτικό κόστος» σε χώρες που τάσσονται υπέρ των δασμών.
Η Κίνα, η οποία νιώθει ακόμη την πίεση των αμερικανικών δασμών που επιβλήθηκαν επί προεδρίας Τραμπ, δεν επιθυμεί εμπορικό πόλεμο με την Ε.Ε., όμως έχει καταστήσει σαφές ότι θα αντεπιτεθεί εάν οι Βρυξέλλες επιβάλουν πρόσθετους δασμούς στα EV έως και 35,3%. Οι εξαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων κινεζικής κατασκευής στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 38% το 2023 σε 656.000 μονάδες, συμπεριλαμβανομένων των αποστολών σε χώρες εκτός Ε.Ε. Η Ευρώπη αντιπροσώπευε περισσότερο από το 40% των EV που απεστάλησαν από την Κίνα πέρυσι, σύμφωνα με υπολογισμούς του Reuters.
Μέσα σε αυτό το κλίμα, την επόμενη εβδομάδα ο Κινέζος υπουργός Εμπορίου Γουάνγκ Γουεντάο θα επισκεφθεί την Ευρώπη και θα έχει συνομιλίες με τον επίτροπο Εμπορίου της Ε.Ε. Βάλντις Ντομπρόβσκις, ενώ θα επισκεφθεί και την Ιταλία, η οποία στηρίζει μεν τους δασμούς για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, προσβλέπει δε παράλληλα σε κινεζικές επενδύσεις για τη δημιουργία παραγωγικής ικανότητας ΕV. Η Κίνα χρειάζεται τουλάχιστον 15 μέλη της Ε.Ε., που αντιπροσωπεύουν το 65% του πληθυσμού της, για να αντιταχθούν στους δασμούς στην ψηφοφορία τον Οκτώβριο. Ωστόσο, οι θέσεις εντός της Ε.Ε. παραμένουν διαφορετικές. Ορισμένα μικρότερα κράτη κρατούν χαμηλούς τόνους, ενώ άλλα δίνουν προτεραιότητα στους δεσμούς πιο κοντά στο εσωτερικό τους. «Οι εξαγωγές της Ιρλανδίας προς την Κίνα είναι λίγες, οπότε η Ιρλανδία θα δώσει προτεραιότητα στην αγορά και τη σχέση της Ε.Ε. έναντι της Κίνας», δήλωσε Ιρλανδός εμπορικός αντιπρόσωπος στην Κίνα, μιλώντας υπό τον όρο της ανωνυμίας. Η Ιρλανδία είναι ο πέμπτος πιο εκτεθειμένος παραγωγός της Ε.Ε. στην έρευνα της Κίνας για τα γαλακτοκομικά προϊόντα και ο έκτος στην έρευνα για το χοιρινό κρέας.