Τα πρόστιμα CO2 «αγκάθι» για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία

Τα πρόστιμα CO2 «αγκάθι» για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία

Οι εταιρείες ζητούν να μετριασθούν οι στόχοι εκπομπών άνθρακα των οχημάτων που κατασκευάζουν για το 2025

2' 0" χρόνος ανάγνωσης

Eκκληση απευθύνουν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες σχετικά με τους κανόνες της Ε.Ε. για τις εκπομπές άνθρακα, οι οποίοι συνεπάγονται υψηλά πρόστιμα από το 2025 και μετά. Από μεριάς τους οι κυβερνήσεις μπορούν να βοηθήσουν τη βιομηχανία να αποτρέψει την κρίση σχετικά εύκολα. Πάντως, το μείζον ερώτημα έχει να κάνει με το εάν οι πολιτικοί είναι πρόθυμοι να συνδράμουν στην επίτευξη φιλόδοξων μακροπρόθεσμων στόχων για τα ηλεκτρικά οχήματα. Η Ενωση Ευρωπαϊκών Αυτοκινητοβιομηχανιών ζήτησε χθες να μετριασθούν οι στόχοι εκπομπών άνθρακα για το 2025, διότι φοβάται μήπως καταλήξουν σε υπέρογκα πρόστιμα δισεκατομμυρίων ευρώ. Με μια πρώτη ματιά ακούγεται σαν ιδιαίτερη παράκληση, κυρίως επειδή οι αυτοκινητοβιομηχανίες ήταν ήδη καλά ενημερωμένες. Οι νέες προβλέψεις απαιτούν μείωση 15% σε σχέση με τα επίπεδα του 2021 στη μέση ποσότητα ρύπων ανά όχημα το χιλιόμετρο.

Ενα πρόβλημα είναι ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, αντί να αυξάνονται, ελαττώνονται. Το μερίδιο πώλησης των ηλεκτρικών αμαξιών επί των συνολικών τον Αύγουστο μειώθηκε στο 14,4%, από 21% ένα χρόνο νωρίτερα. Εν μέρει αυτό αποδίδεται στο υψηλό κόστος, που αναμφισβήτητα διογκώθηκε λόγω των περιορισμένων κρατικών επιδοτήσεων, καθώς και στις ελάχιστες επιλογές για σταθμούς φόρτισης αυτοκινήτων. Ούτε οι αυτοκινητοβιομηχανίες απέφυγαν τις επενδύσεις για τον εξηλεκτρισμό του στόλου τους, εφόσον οι κεφαλαιουχικές δαπάνες έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια από το χαμηλό κάτω των 40 δισ. ευρώ το 2020 σε περίπου 55 δισ. ευρώ το 2024. Ο Λούκα ντε Μέο, επικεφαλής της ομάδας θεσμικής πίεσης και της γαλλικής Renault, αναφέρει ότι οι κυρώσεις θα μπορούσαν να φτάσουν συνολικά τα 15 δισ. ευρώ. Ενα πρόστιμο αυτού του μεγέθους θα ανερχόταν σε σχεδόν 20% από τα κέρδη προ φόρων της Volkswagen, της Stellantis, της BMW, της Mercedes-Benz και της Renault το επόμενο έτος. Παραδόξως, τα πρόστιμα θα μπορούσαν να τις επαναφέρουν στον δρόμο προς την ηλεκτροκίνηση.

Ευτυχώς, η Ε.Ε. θα μπορούσε θεωρητικά να βοηθήσει τον κλάδο με κάποια καθυστέρηση στους στόχους του 2025. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες λανσάρουν νέα ηλεκτρικά μοντέλα, τα οποία αναμένεται να βοηθήσουν τις πωλήσεις τους. Η Volkswagen, πιθανώς η πιο έντονα πληττόμενη μεταξύ των μεγάλων ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών από τους στόχους του 2025, σχεδιάζει να λανσάρει 30 νέα αυτοκίνητα και τα μισά θα είναι ηλεκτρικά. Τέλος, το δυσκολότερο ζήτημα αφορά το τι έπεται με τη μείωση κατά 55% των εκπομπών έως το 2030 και τη συνολική σταδιακή κατάργησή τους έως το 2035. Για να φτάσουμε εκεί απαιτείται δραστική αύξηση της ζήτησης ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και να εγκαθίστανται ετησίως έως το 2030 περίπου 1,4 εκατ. σημεία φόρτισης.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT