Μετρώντας τη βιωσιμότητα του τουρισμού

Μετρώντας τη βιωσιμότητα του τουρισμού

Σε πρώτη φάση, η πρωτοβουλία του ΣΕΤΕ καλύπτει καταλύματα, εναέριες μεταφορές, θαλάσσιες και χερσαίες μεταφορές και τουριστικά γραφεία.

3' 32" χρόνος ανάγνωσης

Την πρώτη ευρεία, συγκροτημένη, αξιόπιστη και μετρήσιμη πρωτοβουλία αυτορρύθμισης και αυτοελέγχου σε θέματα περιβαλλοντικής και κοινωνικής βιωσιμότητας στον ιδιωτικό τομέα λανσάρει ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων.

Η πρωτοβουλία, που βαφτίστηκε Metron Sustainable Tourism αξιοποιεί την τεχνογνωσία και την εμπειρία του ΣΕΤΕ, του ΙΝΣΕΤΕ και της Marketing Greece και στην πρώτη πιλοτική βάση εφαρμογής της περιλαμβάνει 50 μεγάλες επιχειρήσεις του τουριστικού κλάδου. Με απλά λόγια, οι επιχειρήσεις αυτές θα μετρήσουν κρίσιμες παραμέτρους της λειτουργίας τους, όπως η κατανάλωση και η διαχείριση νερού, η παραγωγή και διαχείριση απορριμμάτων, η κατανάλωση ενέργειας και η κοινωνική και εργασιακή τους συνεισφορά, θα θέσουν στόχους για τη βελτίωση των επιδόσεών τους στον τομέα αυτό και ανάλογα με τις επιδόσεις τους θα λαμβάνουν και σχετική πιστοποίηση.

«Πρόκειται για μια πρωτοβουλία αυτορρύθμισης και μετάβασης των τουριστικών επιχειρήσεων στην αειφορία, με γνώμονα την κοινωνικά και περιβαλλοντικά βιώσιμη ανάπτυξη», υπογραμμίζει ο ΣΕΤΕ.

«Η ονομασία της προέρχεται από τη λέξη μέτρον, που σημαίνει μέτρηση, αναλογία, αλλά και κανόνας», σημείωσε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Γιάννης Παράσχης ο οποίος την Πέμπτη παρουσίασε την πλατφόρμα Metron Sustainable Tourism μαζί με την αντιπρόεδρο του συνδέσμου Αγάπη Σμπώκου, τον εντεταλμένο σύμβουλο Αλέξανδρο Θάνο και τη γενική διευθύντρια Μαρία Γάτσου. Σε αυτό το πρώτο στάδιο που αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τα τέλη του έτους, η ψηφιακή πλατφόρμα θα λειτουργήσει πιλοτικά με τις 50 πρώτες εταιρείες που έχουν προσκληθεί και αποδεχθεί να λάβουν μέρος στη διαδικασία. Η αξιολόγηση των επιχειρήσεων μέσω της πλατφόρμας θα γίνεται βάσει 5 δεικτών: κατανάλωση ενέργειας, κατανάλωση νερού, παραγωγή και διαχείριση αποβλήτων, εργασιακά θέματα και κοινωνικά θέματα. Σε πρώτη φάση η πρωτοβουλία απευθύνεται σε πέντε τουριστικούς κλάδους και συγκεκριμένα σε καταλύματα, εναέριες μεταφορές, θαλάσσιες μεταφορές, χερσαίες μεταφορές και τουριστικά γραφεία.

«Ο τουρισμός είναι και πρέπει να παραμείνει πρωτοπόρος και αφοσιωμένος σύμμαχος στην υιοθέτηση βιώσιμων πολιτικών, αναγνωρίζοντας την ευθύνη του και τον καθοριστικό του ρόλο. Η στρατηγική μας βασίζεται στην τουριστική ανάπτυξη με σεβασμό, με μέτρο, με κανόνες», ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, προσθέτοντας πως «προσβλέπουμε αυτή η πρωτοβουλία να αποτελέσει εφαλτήριο για τη συμμετοχή ολόκληρου του τομέα, προωθώντας ένα βιώσιμο και ανταγωνιστικό τουριστικό μέλλον».

Μεταξύ άλλων, οι επιχειρήσεις θα έχουν τη δυνατότητα να επωφεληθούν από την ψηφιακή πλατφόρμα αυτοαξιολόγησης επιχειρήσεων, το Advisory Board (Think Tank) που θα καθορίζει τη στρατηγική και το Steering Committee που θα μεθοδεύει τα τεχνικά εργαλεία. Ταυτόχρονα, θα έχουν πρόσβαση στα Webinars, στην εργαλειοθήκη μελετών και καλών πρακτικών και στις ενέργειες προώθησης και προβολής που υλοποιούνται σε συνεργασία με το ΙΝΣΕΤΕ και τη Marketing Greece. Επιπλέον, στρατηγικά επιλεγμένοι Ambassadors θα επικοινωνούν στοχευμένα μηνύματα σχετικά με τη βιώσιμη ανάπτυξη των επιχειρήσεων.

Σκοπός του ΣΕΤΕ είναι η δημιουργία ενός «ολοκληρωμένου προγράμματος αυτοδέσμευσης, αυτοελέγχου, αυτοστοχοθέτησης, αυτοβελτίωσης και επαλήθευσης των επιχειρήσεων, προσφέροντάς τους το πλαίσιο και τα εφόδια για τον σταδιακό, ομαλό και συνεχή μετασχηματισμό τους».

Η Metron Sustainable Tourism έρχεται έναν χρόνο μετά την έρευνα της Deloitte που έγινε σε συνεργασία με το Ινστιτούτο του ΣΕΤΕ με την οποία διαπιστώθηκε ότι ο βασικός περιορισμός που αναγνωρίζουν οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις αναφορικά με την υλοποίηση περισσότερων επενδύσεων και δράσεων βιωσιμότητας είναι το υψηλό κόστος (62%), ενώ ένα ικανό ποσοστό αναφέρει ότι δεν βρίσκει επαρκείς βιώσιμες λύσεις (28%), δεν μπορεί να τεκμηριώσει την απόδοση των σχετικών επενδύσεων (20%) και δεν γνωρίζει τι είδους βιώσιμες πρακτικές και επενδύσεις θα πρέπει να υλοποιήσει (19%).

Η πρωτοβουλία θα έχει ετήσιο χαρακτήρα, έτσι ώστε οι επιχειρήσεις να συμβαδίζουν τόσο με τις εκάστοτε νομοθεσίες όσο και με τις επιταγές της κοινωνίας. Παράλληλα, θα επιτυγχάνουν πιστοποιημένη βιώσιμη ανάπτυξη ενισχύοντας τη φήμη και την εμπιστοσύνη από τους ενδιαφερόμενους φορείς, μεταξύ των οποίων κοινωνικοί φορείς, ενώσεις κατοίκων τοπικών κοινωνιών, εργαζόμενοι, μέτοχοι, όπως και χρηματοδοτικοί φορείς και ιδρύματα. H αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ, Αγάπη Σμπώκου, επεσήμανε πως «ο ΣΕΤΕ οραματικά, με σοβαρότητα απέναντι στο μέλλον του χώρου και υπευθυνότητα απέναντι στην κοινωνία, παίρνει σήμερα το νήμα και δίνει με την πρωτοβουλία Metron τα εφόδια και το πλαίσιο, δηλαδή τον τρόπο ώστε ο κλάδος του τουρισμού συνολικά, συγκροτημένα και συντονισμένα, αλλά και κάθε επιχείρηση ξεχωριστά να σχεδιάσει τη διαδρομή που ταιριάζει προς την αειφορία».

Ο εντεταλμένος σύμβουλος του ΣΕΤΕ, Αλέξανδρος Θάνος, σχετικά με την ψηφιακή πλατφόρμα εξήγησε ότι «δεν είναι ένα στατικό σύστημα καταγραφής, αλλά ένα δυναμικό σχήμα που αξιολογεί, στοχοθετεί, επαληθεύει, επιμορφώνει και συνεχώς εξελίσσεται, σύμφωνα με τη δυναμική που θέτουν οι όροι της βιώσιμης λειτουργίας των επιχειρήσεων».

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT