Ζημίες 17 εκατ. ευρώ στα μέσα σταθερής τροχιάς το 2023

Ζημίες 17 εκατ. ευρώ στα μέσα σταθερής τροχιάς το 2023

Αυξημένα κατά 44,6%, στα 2,42 εκατ. από 1,67 εκατ. το 2022, ήταν και τα έσοδα από τα πρόστιμα

2' 34" χρόνος ανάγνωσης

Στροφή στα μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό, τραμ, ΗΣΑΠ) κάνουν σταδιακά οι επιβάτες κατά τη μετα-COVID εποχή, μολονότι ακόμη η επιβατική κίνηση δεν έχει αγγίξει τα επίπεδα του 2019. Την ίδια στιγμή, μαζί με τους επιβάτες επέστρεψαν και οι ζημίες, που ξεπέρασαν τα 17 εκατ. έναντι κερδών 1,4 εκατ. το 2022, ενώ στο μέτωπο της εισιτηριοδιαφυγής γίνονται κινήσεις για να ενισχυθεί το σώμα των ελεγκτών που ήταν σε αδράνεια τα προηγούμενα χρόνια. Αυτή, αν και ακόμη δεν έχει ποσοτικοποιηθεί επίσημα από τους αρμόδιους συγκοινωνιακούς φορείς, εξακολουθεί να αποτελεί, σύμφωνα με τους ίδιους, μια χαίνουσα πληγή για τα έσοδα των εταιρειών, εν προκειμένω των Σταθερών Συγκοινωνιών (ΣΤΑΣΥ) –λειτουργεί μετρό, τραμ, ΗΣΑΠ–, θυγατρικής του ΟΑΣΑ.

Ετσι, πέρυσι ο κύκλος εργασιών των ΣΤΑΣΥ (πρωτογενή έσοδα) ανήλθε στα 129,44 εκατ. ευρώ από 110,39 εκατ. ευρώ το 2022 (+17,26%). Από το σύνολο των εσόδων, 80,08 εκατ. ευρώ προέρχονται από εισιτήρια και ετήσιες κάρτες έναντι 65,9 εκατ. ευρώ τη χρονιά που προηγήθηκε. Πρόκειται δηλαδή για αύξηση 21,6% σε σύγκριση με το 2022. Σύμφωνα με στοιχεία των ΣΤΑΣΥ που διαθέτει η «Κ», το 8μηνο του 2024 οι εισπράξεις από τις πωλήσεις κομίστρου εξακολούθησαν να κινούνται ανοδικά σημειώνοντας αύξηση 12,3% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.

Αυξημένα επίσης κατά 44,6% στα 2,42 εκατ. ευρώ από 1,67 εκατ. ευρώ το 2022 ήταν και τα έσοδα από τα πρόστιμα, εξαιτίας και της εντατικοποίησης των ελέγχων. Το πολύπαθο σώμα ελεγκτών κομίστρου των ΣΤΑΣΥ βρίσκεται σε φάση ανασυγκρότησης το τελευταίο διάστημα, δεδομένου πως αυτό ήταν σε αδράνεια κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, αλλά και της πανδημίας. Ετσι, από 45 ελεγκτές το 2022, αυτή την περίοδο στο σώμα των ελεγκτών επιχειρούν 117, εκ των οποίων 44 είναι υπάλληλοι των ΣΤΑΣΥ και 73 έχουν προσληφθεί μέσω προγραμμάτων της ΔΥΠΑ για διετή απασχόληση. Παράλληλα εκπαιδεύονται τώρα επιπλέον 20, ενώ 7 υπάλληλοι έχουν ενταχθεί στην ομάδα αποτροπής παράνομης διέλευσης επιβατών από τις πύλες.

Το 2023 οι έλεγχοι αυξήθηκαν κατά 173% και οι παραβάσεις που βεβαιώθηκαν κατά 36%. Σε ό,τι αφορά το 8μηνο του 2024, οι έλεγχοι αυξήθηκαν κατά 56,3% και οι βεβαιωμένες παραβάσεις ενισχύθηκαν κατά 80,6%. Ωστόσο, ακόμη δεν λειτουργούν οι πύλες εισόδου των επιβατών στους 6 σταθμούς επέκτασης προς Πειραιά. Σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ που «έτρεξε» τον σχετικό διαγωνισμό, βασική εκκρεμότητα είναι η εγκατάσταση του συστήματος EMV που θα επιτρέπει και την πληρωμή με ανέπαφες συναλλαγές. Αυτό εκτιμάται να ολοκληρωθεί μέσα στον Οκτώβριο.

Παράλληλα, οι επιβιβάσεις πέρυσι αυξήθηκαν μεν στα 236,2 εκατ. από 202,7 εκατ. το 2022, ωστόσο ακόμη δεν έχουν φτάσει στα προ πανδημίας επίπεδα. Το 2019 οι επιβιβάσεις ανέρχονταν σε 267,1 εκατ. και το 2018 ακόμη υψηλότερα, σε 272,8 εκατ.

Το 2023 έκλεισε για την εταιρεία ΣΤΑΣΥ με ζημίες ύψους 17,6 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 1,4 εκατ. ευρώ, ζημίες τις οποίες η εταιρεία αποδίδει στη μείωση των κρατικών επιχορηγήσεων.

Ειδικότερα, το 2023 οι επιχορηγήσεις μειώθηκαν κατά 35,58 εκατ. ευρώ ή 45,86% σε σύγκριση με το 2022 (μείωση επιδότησης ενεργειακού κόστους, COVID, κ.λπ.), ωστόσο, όπως σημειώνει, με τις μικρότερες επιχορηγήσεις δεν μπόρεσε να καλύψει τις αποσβέσεις της ύψους 25,2 εκατ. ευρώ. Κάλυψε όμως όλα τα λειτουργικά κόστη, με αποτέλεσμα να κλείσει με θετικά EBITDA ύψους 7,09 εκατ.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT