Οι Ελληνες επιμένουν στην επώνυμη φέτα παρά τις ανατιμήσεις

Οι Ελληνες επιμένουν στην επώνυμη φέτα παρά τις ανατιμήσεις

Το 90,3% των πωλήσεων φέτας την περίοδο Φεβρουαρίου 2023 – Ιουνίου 2024 πραγματοποιήθηκε εκτός «καλαθιού»

2' 24" χρόνος ανάγνωσης

Την πλάτη στο «καλάθι του νοικοκυριού» σε ό,τι αφορά το τυρί φέτα, καθώς και στη φέτα ιδιωτικής ετικέτας, γύρισαν οι καταναλωτές στην Ελλάδα, επιλέγοντας στη συντριπτική τους πλειονότητα, παρά τις μεγάλες ανατιμήσεις, επώνυμη φέτα που πωλείτο εκτός του «καλαθιού». Στο συμπέρασμα αυτό, το οποίο προέκυψε μεταξύ άλλων από τη χαρτογράφηση της αγοράς φέτας που πραγματοποίησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, αποτυπώνεται και μία από τις αιτίες της ακρίβειας στην Ελλάδα, δηλαδή η «αφοσίωση» των καταναλωτών στην Ελλάδα στα επώνυμα προϊόντα, γεγονός που συμβάλλει στη διατήρηση των τιμών σε υψηλά επίπεδα.

Ειδικότερα, από την έρευνα που πραγματοποίησε η ΕΠΑΝΤ, το 56,6% των πωλήσεων (σε αξία) φέτας που πραγματοποιήθηκε την περίοδο Φεβρουαρίου 2023 – Ιουνίου 2024 σε 11 αλυσίδες σούπερ μάρκετ αφορούσε επώνυμη, ζυγιζόμενη (μη συσκευασμένη) φέτα που διατέθηκε εκτός του «καλαθιού του νοικοκυριού». Δεύτερο υψηλότερο μερίδιο, 18,6%, κατέλαβαν οι πωλήσεις επώνυμης συσκευασμένης φέτας, επίσης εκτός «καλαθιού του νοικοκυριού», ενώ σε μεγάλη απόσταση βρίσκονται οι πωλήσεις της φέτας ιδιωτικής ετικέτας: 8,3% ήταν το μερίδιο των συσκευασμένων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας εκτός «καλαθιού» και 6,8% το μερίδιο των χύμα ιδιωτικής ετικέτας εκτός «καλαθιού», ενώ το μερίδιο των συσκευασμένων ιδιωτικής ετικέτας εντός «καλαθιού» ήταν μόλις 1,1%. Τα συσκευασμένα επώνυμα προϊόντα εντός «καλαθιού» αντιπροσωπεύουν επίσης μικρό ποσοστό των συνολικών πωλήσεων την εξεταζόμενη περίοδο, 5,8%. Με άλλα λόγια, αν και καθόλη τη διάρκεια της έρευνας βρισκόταν σε ισχύ το «καλάθι του νοικοκυριού» με τη φέτα να περιλαμβάνεται εξαρχής σε αυτό, το 90,3% των πωλήσεων φέτας έγινε εκτός «Καλαθιού». Αυτό το 9,7% εντός «καλαθιού» αντιστοιχεί σε 3,6 εκατ. κιλά φέτας, με την αξία να διαμορφώνεται σε 31 εκατ. ευρώ.

Για να αντιληφθεί ίσως καλύτερα κάποιος το «παράδοξο» της καταναλωτικής συμπεριφοράς, αρκεί να δει τις διαφορές τιμών μεταξύ των παραπάνω κατηγοριών προϊόντων φέτας, διαφορές που θα ανέμενε κανείς ότι θα διαδραμάτιζαν μεγαλύτερο ρόλο σε ένα γενικευμένο περιβάλλον ακρίβειας. Πρόκειται για διαφορές που μπορεί να πλησιάζουν ακόμη και τα έξι ευρώ ανά κιλό, καθώς μια συσκευασμένη, εκτός «καλαθιού» επώνυμη φέτα έφτασε και τα 14,7 ευρώ/κιλό (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) ενώ την ίδια στιγμή μία χύμα, ιδιωτικής ετικέτας, που βρισκόταν στο «καλάθι» πωλείτο προς 9-10,2 ευρώ/κιλό. Επιπλέον, τα προϊόντα που βρίσκονταν εντός «καλαθιού» παρουσιάζουν χαμηλότερη τιμή 2-3 ευρώ σε σύγκριση με τα προϊόντα εκτός «καλαθιού», ενώ διαφορές 1-2 ευρώ υπάρχουν και μεταξύ των επώνυμων και των ιδιωτικής ετικέτας προϊόντων, που είναι όλα χύμα ή όλα συσκευασμένα κ.ο.κ.

Αν και οι καταναλωτές έδειξαν τη σταθερή προτίμησή τους στα επώνυμα προϊόντα φέτας, στη διάρκεια της εξεταζόμενης περιόδου παρατηρήθηκε μια μετατόπιση της ζήτησης προς τη φέτα ιδιωτικής ετικέτας. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έρευνα της ΕΠΑΝΤ, ο όγκος των πωλήσεων επώνυμων προϊόντων μειώθηκε από περίπου 85% στην αρχή της υπό εξέταση περιόδου, στο 79% στο τέλος της και αντίστοιχα ο όγκος πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκε από 15% σε περίπου 21%.

Σε ό,τι αφορά τη διάρθρωση της αγοράς, η χαρτογράφηση έδειξε ότι αυτή είναι κατακερματισμένη, με το 70% των πωλήσεων να γίνεται από 13 προμηθευτές.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT