Η μεγάλη κρίση της Fiat οδηγεί σε παρακμή το Τορίνο

Η μεγάλη κρίση της Fiat οδηγεί σε παρακμή το Τορίνο

Η πόλη έπαψε να είναι κόμβος για τη μηχανική και την ανάπτυξη προϊόντων

2' 57" χρόνος ανάγνωσης

«Πατρίδα» της Fiat, του παλαιότερου εργοστασίου αυτοκινήτων της Ευρώπης, το Τορίνο αντιμετωπίζει σήμερα την παρακμή που βιώνουν πολλές βιομηχανικές πόλεις της Γηραιάς Ηπείρου, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες της δοκιμάζονται από το κόστος της ηλεκτροκίνησης, τη χαμηλή ζήτηση και τον ανταγωνισμό από την Κίνα. Στους πρόποδες των Αλπεων, στη βορειοδυτική Ιταλία, το Τορίνο είναι το μέρος όπου η Fiat –που ανήκει σήμερα στην πολυεθνική Stellantis– συνιδρύθηκε από την οικογένεια Aνιέλι πριν από 125 χρόνια. Σήμερα παλεύει με την κρίση της κυρίαρχης βιομηχανίας της που είναι εμφανής στο ιστορικό εργοστάσιο Μirafiori, το οποίο είναι σχεδόν πάντα κλειστό και άδειο. Κατασκευάζει το ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης Fiat 500 και δύο σπορ αυτοκίνητα Maserati, λόγω της χαμηλής ζήτησης όμως, η παραγωγή έχει ανασταλεί και οι 2.800 εργαζόμενοι βρίσκονται σε άδεια με μειωμένες αποδοχές.

Η «πόλη της Fiat» προσπαθεί να επανεφεύρει τον εαυτό της ως τουριστικό προορισμό, ενώ παράλληλα έγινε πύλη γνώσης.

Προκειμένου να επιβιώσει, η Fiat αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την ιταλική της ταυτότητα, καθώς εξαγόρασε και στη συνέχεια συγχωνεύτηκε με την Chrysler το 2014, δημιουργώντας τη Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Στη συνέχεια ενώθηκε με την Peugeot για να σχηματίσει τη Stellantis το 2021. Εν τω μεταξύ, το Τορίνο έχασε τέσσερα από τα εργοστάσιά του τα τελευταία 40 χρόνια, ξεκινώντας από το Lingotto το 1982, διάσημο για την πίστα δοκιμών στην οροφή του, η οποία εμφανίζεται στην κλασική ταινία της δεκαετίας του 1960 «Ληστεία α λα ιταλικά». Πέρυσι έχασε το Grugliasco. Και το Mirafiori, σύμβολο κάποτε της δύναμης της Fiat, καθώς απασχολούσε περίπου 60.000 άτομα και παρήγε έως και 1 εκατ. αυτοκίνητα ετησίως, είναι πλέον η «σκιά» του εαυτού του. Περίπου 2,2 εκατ. άνθρωποι ζουν στο Τορίνο και στα προάστιά του, όπου είναι «κοινό μυστικό» ότι η πόλη αντιμετωπίζει την παρακμή και αναζητεί νέους τρόπους να τονώσει την οικονομία της. Η «πόλη της Fiat» προσπάθησε να επανεφεύρει τον εαυτό της ως τουριστικό προορισμό, διαφημίζοντας το κομψό της κέντρο, τα κορυφαία μουσεία και την κουζίνα της, καθώς και την εγγύτητά της με τις Αλπεις, ενώ παράλληλα έγινε κόμβος γνώσης, με περισσότερα από δώδεκα πανεπιστήμια και ακαδημίες. Φιλοξενεί επίσης μια ακμάζουσα αεροδιαστημική βιομηχανία, αλλά και τη Γιουβέντους, την πιο επιτυχημένη ποδοσφαιρική ομάδα της Ιταλίας. Ωστόσο, καθώς 50.000 έως 60.000 θέσεις εργασίας στην περιοχή εξακολουθούν να συνδέονται με την αυτοκινητοβιομηχανία, το κλίμα είναι άσχημο με τους εργαζομένους του κλάδου να προετοιμάζονται για απεργία και πορεία στη Ρώμη αύριο (18/10) σε μια προσπάθεια να πιέσουν την κυβέρνηση και την εταιρεία να διαφυλάξουν τις θέσεις εργασίας τους. Αντανακλώντας τις προκλήσεις σε ολόκληρο τον κλάδο που επηρεάζουν και την ηγέτιδα της ευρωπαϊκής αγοράς, Volkswagen, η ιταλική παραγωγή της Stellantis αναμένεται να πέσει κάτω από τα 500.000 οχήματα φέτος, στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1958.

Η μετατόπιση από τη Fiat στη Stellantis σημαίνει ότι το Τορίνο δεν είναι πια ο βασικός κόμβος για τη μηχανική και την ανάπτυξη προϊόντων. Τα πιο πρόσφατα Fiat, Alfa Romeo και Lancia είναι σχεδιασμένα στην Ιταλία, αλλά χρησιμοποιούν ως επί το πλείστον κινητήρες και σασί γαλλικής προέλευσης, καθώς η παραγωγή στο εξωτερικό είναι πιο οικονομική. Ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Κάρλος Ταβάρες, λέει ότι η κατασκευή της Alfa Romeo Junior λόγου χάρη στην Ιταλία και όχι στην Πολωνία θα προσέθετε 10.000 ευρώ στη λιανική τιμή της. Η Stellantis επιμένει ότι το Mirafiori έχει μέλλον. Το εργοστάσιο κατασκευάζει κιβώτια ταχυτήτων για ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα, φιλοξενεί κέντρο ανακύκλωσης ανταλλακτικών και ένα εργαστήριο τεχνολογίας μπαταριών, ενώ θα ξεκινήσει την παραγωγή μιας νέας υβριδικής έκδοσης του Fiat 500 στο τέλος του 2025. Πολλοί γονείς στην περιοχή, πάντως, προβλέπουν ότι το μέλλον των παιδιών τους δεν θα είναι στο Τορίνο, ούτε καν στην Ιταλία.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT