Καθρέφτης της αμερικανικής κρίσης στη μεταποίηση οι Boeing και Intel

Καθρέφτης της αμερικανικής κρίσης στη μεταποίηση οι Boeing και Intel

Η Αμερική σχεδιάζει τα πιο καινοτόμα προϊόντα, αλλά δεν τα κατασκευάζει

3' 9" χρόνος ανάγνωσης

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν η Βoeing και η Intel, δύο εταιρείες που αποτέλεσαν παγκόσμιο σημείο αναφοράς, συμβολίζουν τη μακροχρόνια κρίση της μεταποίησης στις ΗΠΑ. Τα δεινά τους, γράφει η Wall Street Journal, αποδυναμώνουν την Αμερική και προκαλούν εθνικό συναγερμό, δύο μόλις εβδομάδες πριν από τις προεδρικές εκλογές.

Η Intel ανακοίνωσε ότι θα περικόψει το 15% του εργατικού της δυναμικού και θα αναστείλει το μέρισμά της, καθώς η εταιρεία παραγωγής τσιπ που αποτελεί πλέον στόχο εξαγοράς, επιδιώκει μια ανάκαμψη που επικεντρώνεται στις ζημιογόνες μεταποιητικές της δραστηριότητες. Την ίδια στιγμή, η Boeing έχει ταλαιπωρηθεί από έρευνες για κενά ασφαλείας και ατυχήματα εν πτήσει, καθυστερήσεις παραγωγής και μία συνεχιζόμενη απεργία που μπαίνει στην πιο κρίσιμη εβδομάδα της. Τα τελευταία πέντε χρόνια η συνδυασμένη αγοραία αξία των δύο κολοσσών μειώθηκε στο μισό, γεγονός που δεν αποτελεί σημαντική δοκιμασία μόνο για τους μετόχους, αλλά έχει παρενέργειες και στη χώρα, την ώρα που βρίσκεται σε γεωπολιτική διαμάχη με την Κίνα.

Οι δύο κολοσσοί έδωσαν προτεραιότητα στις οικονομικές επιδόσεις έναντι της μηχανικής αριστείας.

Οι ηγέτες και των δύο πολιτικών κομμάτων στις ΗΠΑ λένε ότι ασχολούνται εντατικά με το πρόβλημα, πιέζοντας για δασμούς και επιδοτήσεις. Οποια και αν είναι τα πλεονεκτήματά τους ωστόσο, αυτά τα μέτρα δεν αντιμετωπίζουν το θεμελιώδες πρόβλημα που είναι ότι οι ΗΠΑ εξακολουθούν να σχεδιάζουν τα πιο καινοτόμα προϊόντα στον κόσμο, χάνουν όμως την ικανότητα να τα κατασκευάζουν.

Στο τέλος του 1999, 4 από τις 10 πιο πολύτιμες εταιρείες των ΗΠΑ ήταν κατασκευαστικές. Σήμερα, δεν είναι καμία στη λίστα, πέρα από την αυτοκινητοβιομηχανία Tesla, που κατέλαβε την 11η θέση. Η Intel και η Boeing, πρότυπο στην κατασκευή πρωτοποριακών προϊόντων με αυστηρές προδιαγραφές και σταθερά υψηλή ποιότητα, δεν έπεσαν θύματα του φτηνού ξένου ανταγωνισμού, αλλά των δικών τους λαθών. Και αυτό γιατί έδωσαν προτεραιότητα στις οικονομικές επιδόσεις έναντι της μηχανικής αριστείας. Η Intel μεταβίβασε την κατασκευή τσιπ για το πρώτο iPhone της Apple, πιστεύοντας ότι δεν θα ήταν αρκετά κερδοφόρα, άργησε να υιοθετήσει την πιο πρόσφατη τεχνολογία και έχασε την έκρηξη της τεχνητής νοημοσύνης. Σήμερα αξίζει λιγότερο από 100 δισ. δολάρια, ενώ η Microsoft, η Apple και η Nvidia μαζί έχουν αξία 10 τρισ. δολαρίων. Η Boeing σκέφτηκε ότι θα ήταν φθηνότερο και ταχύτερο να προσθέσει πιο αποδοτικούς κινητήρες στο «μπεστ σέλερ» μοντέλο της 737, με τη βοήθεια λογισμικού αντί να επανασχεδιάσει ή να αντικαταστήσει πλήρως το αεροπλάνο. Αυτό συνέβαλε σε δύο θανατηφόρα δυστυχήματα. Η εξωτερική ανάθεση της αλυσίδας εφοδιασμού της και η φυγή έμπειρων μηχανικών κατά τη διάρκεια της πανδημίας επιδείνωσαν τα προβλήματα ποιότητας και τις καθυστερήσεις.Μία ενδεχόμενη κατάρρευση της Boeing και της Intel θα είχε επιπτώσεις σε ολόκληρο τον κλάδο. Κάθε μία υποστηρίζει ένα πολυεπίπεδο οικοσύστημα μηχανικών, εργαζομένων, διευθυντών και προμηθευτών. Ετσι, όσο κι αν οι πολιτικοί θα ήθελαν να αγνοήσουν τα δεινά τους, δεν μπορούν. Η εθνική ασφάλεια υπαγορεύει στις ΗΠΑ να διατηρήσουν κάποια τεχνογνωσία στην κατασκευή αεροσκαφών και ημιαγωγών. Κάποια από τα προβλήματα είναι κοινά και εκτός ΗΠΑ, οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις επιδότησαν σε μεγάλο βαθμό την Airbus, ενώ η βοήθεια του Πεκίνου προς την κρατική κατασκευάστρια αεροδιαστημικής Comac έφτασε τα 72 δισ. δολάρια το 2020, σύμφωνα με το Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Μελετών.

Οταν η Boeing είπε την περασμένη εβδομάδα ότι θα πουλήσει νέες μετοχές για να στηρίξει τα οικονομικά της, η μετοχή σημείωσε ράλι – σημάδι ότι οι επενδυτές κατανοούν ότι διακυβεύεται το μέλλον της. Περίπου 33.000 εργαζόμενοι θα ψηφίσουν αύριο Τετάρτη (23/10) την πρόταση για τη νέα σύμβαση εργασίας που πρόσφερε η εταιρεία στους απεργούς και περιλαμβάνει αύξηση μισθών 35% σε διάστημα τεσσάρων ετών, μπόνους επικύρωσης 7.000 δολαρίων, επαναφορά προγράμματος κινήτρων και ενισχυμένες συνεισφορές στα συνταξιοδοτικά προγράμματα. Ακόμα κι αν η συμφωνία επικυρωθεί και τα μέλη του συνδικάτου επιστρέψουν στη δουλειά, η εταιρεία παραμένει σε επικίνδυνη οικονομική κατάσταση. Η διάσπαση ή ακόμη και η χρεοκοπία δεν είναι πλέον αδιανόητες για τον γίγαντα της αερο-ναυπηγικής με τα πήλινα πόδια.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT