Φάγαμε 22.000 τόνους λιγότερο ψωμί το 2022 σε σχέση με το 2019

Φάγαμε 22.000 τόνους λιγότερο ψωμί το 2022 σε σχέση με το 2019

2' 21" χρόνος ανάγνωσης

Πάνω από 22.000 τόνους λιγότερο ψωμί καταναλώσαμε το 2022 σε σύγκριση με το 2019, κάτι που σε μεγάλο βαθμό σχετίζεται με την οικονομική κρίση, ειδικά μάλιστα καθώς η τιμή του βασικού αυτού είδους διατροφής έχει αυξηθεί σχεδόν κατά 40% τα τελευταία χρόνια. Τα στοιχεία άλλωστε δείχνουν ότι μειώθηκαν κυρίως οι αγορές μαύρου ψωμιού, που είναι ακριβότερο από το άσπρο ψωμί, ενώ πολύ λιγότερο αγοράζονται τα άλλα αρτοσκευάσματα.

Ο περιορισμός της κατανάλωσης σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση την προηγούμενη δεκαετία, αλλά και τις νομοθετικές αλλαγές που επήλθαν όσον αφορά την απελευθέρωση της διάθεσης ψωμιού και από τα σούπερ μάρκετ, οδήγησαν σε μείωση των αρτοποιείων, αλλά και των καθαρά εμπορικών επιχειρήσεων άρτου, με τη μείωση να είναι μεγαλύτερη στις μικρές επιχειρήσεις του κλάδου. Μεγαλύτερος ανταγωνιστής, ωστόσο, της βιοτεχνικής αρτοποιίας, των παραδοσιακών φούρνων δηλαδή, είναι στην πραγματικότητα η μεγάλη αρτοβιομηχανία που παράγει τυποποιημένο ψωμί και μάλιστα όχι μόνο του τοστ, αλλά και διάφορα προϊόντα που χρησιμοποιούν πλέον οι νεότεροι στη διατροφή τους (πίτες, τορτίγιες κ.λπ.), τα οποία τείνουν να υποκαταστήσουν το ψωμί.

Σύμφωνα με μελέτη που πραγματοποίησε η εταιρεία Netrino για λογαριασμό της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδας και παρουσιάστηκε στο Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Αθηνών στο πλαίσιο του πρώτου κύκλου συνεχούς κατάρτισης των βιοτεχνών αρτοποιών, η πορεία της κατανάλωσης του ψωμιού στην Ελλάδα παρουσιάζει μια σταδιακή μείωση από το 2019 μέχρι το 2022. Η κατανάλωση ψωμιού έχει μειωθεί κατά 22.164 τόνους από το 2019 μέχρι το 2022. Με άλλα λόγια, το 2022 οι ποσότητες ψωμιού που καταναλώθηκαν ήταν κατά 5,05% λιγότερες σε σύγκριση με το 2019.

Σωρευτικά κατά την τελευταία δεκαετία (2014-2024) στον κλάδο της αρτοποιίας έχουν συσταθεί 2.662 παραγωγικές επιχειρήσεις, ενώ έχουν διαγραφεί 352 επιχειρήσεις. Το ίδιο διάστημα στον κλάδο των εμπορικών επιχειρήσεων ψωμιού, αρτοσκευασμάτων και λοιπών ειδών αρτοποιίας έχουν συσταθεί σωρευτικά 2.622 επιχειρήσεις, ενώ έχουν διαγραφεί 429 επιχειρήσεις.

Παρά το θετικό ισοζύγιο, αυτό που παρατηρείται είναι ότι κλείνουν κυρίως πολύ μικρές επιχειρήσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία για την περίοδο 2011-2020, ενώ στην Ευρωπαϊκή Ενωση παρατηρήθηκε μείωση 3% του συνόλου των επιχειρήσεων του κλάδου και στην Ελλάδα μείωση 2%, ειδικά όσον αφορά τις μικρές επιχειρήσεις η μείωση στην Ελλάδα ήταν 11% έναντι μόλις 6% στην Ε.Ε.

Αντίστροφη πορεία από αυτή των επιχειρήσεων ακολούθησε τα τελευταία χρόνια η τιμή του ψωμιού, επηρεασμένη σε μεγάλο βαθμό από την αύξηση όλων των συντελεστών του κόστους παραγωγής.

Σύμφωνα με τη μελέτη, η τιμή του ψωμιού στην Ελλάδα είναι η δεύτερη χαμηλότερη στην Ευρωζώνη, μετά την Εσθονία, και είναι κατά 48% χαμηλότερη από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Ωστόσο, αυξήθηκε με ταχύτερο ρυθμό από ό,τι στην Ευρωζώνη την περίοδο 2020-2024 και συγκεκριμένα κατά 39,08% έναντι αύξησης 34,62% στην Ευρωζώνη.

Από τον κλάδο οι ανατιμήσεις αποδίδονται στην αύξηση της τιμής της πρώτης ύλης (διπλασιασμός το 2022 σε σύγκριση με το 2021, αλλά στη συνέχεια αποκλιμακώθηκε), στην υψηλή τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος, καθώς και στο μισθολογικό κόστος.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT