Εντός Νοεμβρίου αναμένεται να παραληφθούν τα πρώτα 25 από τα συνολικά 100 καινούργια αρθρωτά 18μετρα λεωφορεία φυσικού αερίου (CNG) που προορίζονται να ανανεώσουν και αυτά, με τη σειρά τους, τον γηρασμένο στόλο των αστικών λεωφορείων της Αθήνας. Η παράδοση του συνόλου των 100 λεωφορείων θα γίνει τμηματικά μέχρι τον Απρίλιο του 2025, ενώ το κόστος των λεωφορείων για το ελληνικό Δημόσιο αυξάνεται κατά 9%, σύμφωνα και με την τροποποιημένη σύμβαση προμήθειας που υπέγραψε χθες ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας.
Οπως έχει ήδη γράψει η «Κ», το υπουργείο Μεταφορών είχε εγκρίνει το αίτημα της ιταλογαλλικής εταιρείας Iveco, υπεύθυνης για την προμήθεια των 100 λεωφορείων φυσικού αερίου, για αναπροσαρμογή του τιμήματος της αξίας της αρχικής σύμβασης κατά 9%, δηλαδή κατά 3,46 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ) ή περίπου 4,3 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Το αρχικό τίμημα της σύμβασης που υπογράφηκε με την Iveco τον Φεβρουάριο του 2024 ανερχόταν στα 47,74 εκατ. ευρώ (μαζί με ΦΠΑ) και με την αναπροσαρμογή του τιμήματος το κόστος έφτασε περίπου στα 52 εκατ. ευρώ. Η συγκεκριμένη προμήθεια αποτελεί τμήμα του «πολύπαθου» πρώτου διαγωνισμού για την παραλαβή νέων λεωφορείων, ο οποίος προκηρύχθηκε το 2021 αλλά πολλά τμήματά του τελεσφόρησαν έπειτα από μεγάλο χρονικό διάστημα. Οι βασικοί λόγοι που επικαλέστηκαν για αύξηση του τιμήματος της σύμβασης, ήταν η απρόβλεπτη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του εν λόγω διαγωνισμού αλλά και η «απρόβλεπτης έντασης» αύξηση του κόστους παραγωγής, του ενεργειακού κόστους και των τιμών σε πρώτες ύλες το διάστημα που μεσολάβησε μέχρι την υπογραφή της αρχικής σύμβασης, εξαιτίας γεγονότων όπως η πανδημία αλλά και ο πόλεμος στην Ουκρανία. Η αναπροσαρμογή αυτή αφορούσε την επικαιροποίηση κάποιων τεχνικών χαρακτηριστικών των λεωφορείων (π.χ. το πρόσθετο κόστος ενσωμάτωσης συστημάτων ασφαλείας ADAS). Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», κατά τον προσυμβατικό έλεγχο, το ΣΤ΄ κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου δεν είχε δώσει αρχικά το πράσινο φως για την υπογραφή της τροποποιημένης σύμβασης εκφράζοντας ενστάσεις, οι οποίες στη συνέχεια κάμφθηκαν. Ετσι, χθες υπογράφηκε η τροποποιημένη σύμβαση προμήθειας, ενώ σύντομα αναμένεται να υπογραφεί και η έτερη –επίσης για τους ίδιους λόγους τροποποιημένη– σύμβαση για την προμήθεια επιπλέον 200 λεωφορείων συμπιεσμένου φυσικού αερίου της Industria Italiana Autobus. «Στην αρχή της θητείας μας είχαμε δεσμευτεί ότι 950 νέα λεωφορεία θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αττικής έως το καλοκαίρι του 2025. Ο στόχος θα επιτευχθεί!», δήλωσε ο κ. Σταϊκούρας.