Δυσμενείς επιπτώσεις στο οικονομικό κλίμα προκαλούν οι νέες γεωπολιτικές αναταράξεις στην περιοχή της Μέσης Ανατολής, με την ανησυχία να εκδηλώνεται κατ’ αρχάς στη βιομηχανία, η οποία επηρεάζεται ποικιλοτρόπως από τις διεθνείς εξελίξεις. Αν και ο τουρισμός λειτούργησε σαν μηχανισμός απορρόφησης των κραδασμών σε ό,τι αφορά τα εισοδήματα, βελτιώνοντας την καταναλωτική εμπιστοσύνη αλλά και τις προσδοκίες στο εμπόριο, στις υπηρεσίες και στις κατασκευές το κλίμα παραμένει εξαιρετικά ευμετάβλητο. «Οι γενικές τάσεις αυτές αναμένεται να διατηρηθούν μεσοπρόθεσμα, ωστόσο οι εξελίξεις στο διεθνές περιβάλλον ενδεχομένως να επηρεάσουν καταλυτικά και τις εγχώριες προσδοκίες προσεχώς», επισημαίνει χαρακτηριστικά το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών στην έρευνα οικονομικής συγκυρίας για τον μήνα Οκτώβριο.
Ειδικότερα, τον Οκτώβριο ο δείκτης οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα υποχώρησε στις 107 μονάδες από 110,2 μονάδες τον Σεπτέμβριο, με την εξασθένηση αυτή να προέρχεται αποκλειστικά από τη βιομηχανία. Οι γεωπολιτικές αναταράξεις που εντείνονται, και οι οποίες θα μπορούσαν να έχουν έντονα αρνητικές επιδράσεις στο παγκόσμιο εμπόριο και στις διεθνείς αγορές κεφαλαίου, φαίνεται να επηρεάζουν το εξωστρεφές τμήμα της εγχώριας βιομηχανίας και να προκαλούν αβεβαιότητες, παρά την έως τώρα γενικά θετική πορεία των εξαγωγών προϊόντων.
Πιο συγκεκριμένα, ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στη βιομηχανία έπεσε στις 103,5 μονάδες τον Οκτώβριο από 110,6 μονάδες τον Σεπτέμβριο, με μία στις τέσσερις επιχειρήσεις να δηλώνει ότι έχει λάβει χαμηλές παραγγελίες για την εποχή και να παραμένουν ισχυρές οι αρνητικές εκτιμήσεις για τις παραγγελίες και τη ζήτηση από το εξωτερικό.
Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στις κατασκευές διαμορφώθηκε στις 145,9 μονάδες τον Οκτώβριο, από 143,6 μονάδες τον Σεπτέμβριο, σε επίπεδο χαμηλότερο πάντως από το αντίστοιχο περυσινό (151,5 μονάδες). Η μεταβολή αυτή ήταν αποτέλεσμα της έντονης βελτίωσης των προσδοκιών στα δημόσια έργα, με τις ιδιωτικές κατασκευές να εξασθενούν.
Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στο λιανεμπόριο ενισχύθηκε ήπια τον Οκτώβριο και διαμορφώθηκε στις 98,3 μονάδες, από 97,5 μονάδες τον Σεπτέμβριο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχουν δύο υποκλάδοι του λιανεμπορίου όπου οι προσδοκίες υποχώρησαν, των πολυκαταστημάτων και των ειδών οικιακού εξοπλισμού, κάτι που πιθανόν συνδέεται και με το γεγονός ότι αυξάνονται οι καταναλωτές που δεν σχεδιάζουν να προβούν σε μείζονες αγορές το προσεχές δωδεκάμηνο. Ηπια ενίσχυση καταγράφηκε και στον δείκτη επιχειρηματικών προσδοκιών στις υπηρεσίες, ο οποίος διαμορφώθηκε σε 112,2 μονάδες από 111,3 μονάδες τον Σεπτέμβριο.
Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης βελτιώθηκε ήπια τον Οκτώβριο και διαμορφώθηκε στις -50,3 μονάδες έναντι -51,3 μονάδων τον Σεπτέμβριο. «Η θερινή περίοδος ολοκληρώθηκε ικανοποιητικά στον τουρισμό, γεγονός που επηρεάζει αρκετά νοικοκυριά πανελλαδικά. Ωστόσο, ο πληθωρισμός εμμένει και εξακολουθεί να επηρεάζει αρνητικά την καταναλωτική εμπιστοσύνη, με το ζήτημα της ακρίβειας να ανησυχεί έντονα τους πολίτες», τονίζει το ΙΟΒΕ.