Εξι δεκαετίες αφότου το bullet train μετέφερε για πρώτη φορά επιβάτες μεταξύ Τόκιο και Οσάκα, οι Αρχές της Ιαπωνίας σχεδιάζουν να κάνουν το ίδιο και για τα εμπορεύματα, με την κατασκευή ενός «δρόμου με ιμάντα μεταφοράς». Ο αυτοματοποιημένος διάδρομος μεταφοράς εμπορευμάτων, ο οποίος θα συνδέει την πρωτεύουσα με την Οσάκα, σε απόσταση 515 χιλιομέτρων, θεωρείται μέρος της λύσης μετά την αυξανόμενη ζήτηση υπηρεσιών παράδοσης στην τέταρτη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου. Το σύστημα μεταφορών θα λειτουργεί όλο το 24ωρο και δεν θα είναι επανδρωμένο.
Οι σχεδιαστές ελπίζουν επίσης ότι ο δρόμος θα μειώσει την πίεση στους οδηγούς διανομής εν μέσω μιας χρόνιας έλλειψης εργατικού δυναμικού, που επηρεάζει από την εστίαση και το λιανικό εμπόριο μέχρι τις μεταφορές και τις δημόσιες συγκοινωνίες.
Ο δρόμος θα συμβάλει επίσης στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, σύμφωνα με τον Γιούρι Εντο, ανώτερο υπάλληλο του υπουργείου Μεταφορών που επιβλέπει το έργο, όπως σημειώνει ο Guardian.
Βίντεο με ηλεκτρονικά γραφικά που κυκλοφόρησε από την κυβέρνηση τον περασμένο μήνα δείχνει μεγάλα εμπορευματοκιβώτια σε παλέτες –το καθένα ικανό να μεταφέρει έως και έναν τόνο προϊόντων– να κινούνται τρία μαζί κατά μήκος ενός «δρόμου αυτόματης ροής» στη μέση ενός αυτοκινητόδρομου, με τα οχήματα σε αντίθετες κατευθύνσεις στην κάθε πλευρά.
Τα δοκιμαστικά δρομολόγια αναμένεται να ξεκινήσουν το 2027 ή στις αρχές του 2028 και το έργο θα κοστίσει περίπου 224 εκατ. ευρώ.
Αυτοματοποιημένα ανυψωτικά μηχανήματα θα φορτώνουν αντικείμενα στα εμπορευματοκιβώτια ως μέρος ενός δικτύου που συνδέει αεροδρόμια, σιδηροδρόμους και λιμάνια.
Τα δοκιμαστικά δρομολόγια αναμένεται να ξεκινήσουν το 2027 ή στις αρχές του 2028, ενώ ο δρόμος θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία στα μέσα της επόμενης δεκαετίας. Αν και δεν έχουν δημοσιευθεί επίσημες εκτιμήσεις, η εφημερίδα Yomiuri Shimbun δήλωσε ότι ένας δρόμος που θα συνδέει το Τόκιο με την Οσάκα θα μπορούσε να κοστίσει έως και 3,7 δισ. γιεν (περίπου 224 εκατ. ευρώ) δεδομένου του μεγάλου αριθμού σηράγγων που θα απαιτούνταν. Εάν το έργο είναι επιτυχές, θα μπορούσε να επεκταθεί και σε άλλα μέρη της Ιαπωνίας. Το υπουργείο εκτιμά ότι οι «αυτοκινητόδρομοι logistics» θα μπορούσαν να κάνουν τη δουλειά 25.000 οδηγών φορτηγών την ημέρα, αλλά το ανθρώπινο δυναμικό «δεν θα βγει εντελώς από το κάδρο», καθώς θα πρέπει να γίνονται παραδόσεις από πόρτα σε πόρτα μέχρι την πιθανή εισαγωγή οχημάτων χωρίς οδηγό.
Η έλλειψη οδηγών φορτηγών, οι οποίοι μεταφέρουν περίπου το 90% του φορτίου της Ιαπωνίας, αναμένεται να αυξηθεί μετά την εισαγωγή φέτος ενός νόμου που περιορίζει τις υπερωρίες τους, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί η υπερκόπωση και να μειωθεί ο αριθμός των ατυχημάτων.
Αν και ορισμένοι χαιρέτισαν την αλλαγή σε έναν τομέα γνωστό για τις πολλές ώρες εργασίας και τις δύσκολες συνθήκες του, το «πρόβλημα του 2024» θα αφήσει ένα τεράστιο κενό στο εργατικό δυναμικό των logistics. Οπως προβλέπεται, εάν η τάση αυτή συνεχιστεί, η μεταφορική ικανότητα της χώρας θα μειωθεί κατά 34% μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Την ίδια ώρα η ζήτηση για παραδόσεις προϊόντων αυξάνεται στη χώρα. Ενδεικτικά η ζήτηση εκτοξεύθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19 από το 40% των νοικοκυριών στο 60%.