Σημαντική υστέρηση εμφανίζει η Ελλάδα σε ό,τι αφορά την αποτελεσματικότητα της διακυβέρνησης της χώρας, βάσει συγκεκριμένων δεικτών της Παγκόσμιας Τράπεζας, σε σύγκριση με τις χώρες υψηλού εισοδήματος – μέλη του ΟΟΣΑ, αλλά –και αυτό είναι αν μη τι άλλο εντυπωσιακό– ακόμη και σε σύγκριση με το 2013, όταν η χώρα βίωνε τη χειρότερη οικονομική κρίση.
Οι δείκτες αυτοί προέρχονται από αξιολογήσεις περισσότερων από 30 think tanks, διεθνών οργανισμών και ιδιωτικών εταιρειών –στη φετινή αξιολόγηση αξιοποιήθηκαν 35 τέτοιες πηγές– και συχνά αποτελούν «μπούσουλα» για τη λήψη επιχειρηματικών αποφάσεων, όπως για παράδειγμα η υλοποίηση επενδύσεων σε μια χώρα.
Βελτίωση, αλλά όχι σημαντική, έχει επέλθει σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση της διαφθοράς.
Εκεί προφανώς έγκειται και η ανησυχία για τις επιδόσεις της Ελλάδας που δείχνουν ότι είτε οι όποιες βελτιώσεις στη λειτουργία του κράτους γίνονται με πολύ αργούς ρυθμούς, είτε οι άλλοι προχωρούν ταχύτερα από εμάς, είτε συμβαίνουν και τα δύο μαζί.
Σύμφωνα, λοιπόν, με τους δείκτες διακυβέρνησης που δημοσίευσε η Παγκόσμια Τράπεζα, η Ελλάδα βρίσκεται κοντά στο καλύτερο 20% των χωρών μόνο σε έναν δείκτη, αυτόν που αφορά την ελευθερία έκφρασης, την ελευθερία του συνδικαλίζεσθαι και την ελευθερία του Τύπου, με το 79,41% των υπόλοιπων 214 χωρών να έχει χαμηλότερη επίδοση.
Ο μέσος όρος για τις χώρες υψηλού εισοδήματος του ΟΟΣΑ (Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης) ήταν το 2023 87,49%, δηλαδή αρκετά πάνω από την Ελλάδα.
Στο τοπ 30% των χωρών –με καλύτερη επίδοση σε σύγκριση με το 2018, αλλά χειρότερη σε σύγκριση με το 2023– βρίσκεται η Ελλάδα σε ό,τι αφορά την ποιότητα των θεσμών, δείκτης που έχει ιδιαίτερη σημασία για την οικονομική ανάπτυξη, καθώς σε αυτόν αποτυπώνονται απόψεις και αντιλήψεις σχετικά με την ικανότητα της κυβέρνησης να εφαρμόζει υγιείς πολιτικές που επιτρέπουν και προάγουν την ανάπτυξη του ιδιωτικού τομέα.
Δυστυχώς πολύ χειρότερες είναι οι επιδόσεις της χώρας στους άλλους τέσσερις δείκτες, με την Ελλάδα μετά βίας να βρίσκεται κοντά στο τοπ 40% των χωρών με τις καλύτερες επιδόσεις.
Ετσι βρίσκεται στο τοπ 43% από το τοπ 35% τo 2013 σε ό,τι αφορά την εφαρμογή των νόμων, δείκτης ο οποίος σχετίζεται με την αντίληψη που υπάρχει σχετικά με την ποιότητα εφαρμογής των συμβάσεων, των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας, τη λειτουργία της Αστυνομίας και των δικαστηρίων.
Σε δυσμενέστερη θέση σε σύγκριση με δέκα χρόνια πριν βρίσκεται η Ελλάδα και σε ό,τι αφορά τον δείκτη της κυβερνητικής αποτελεσματικότητας. Το 2013 είχε χειρότερη επίδοση από την Ελλάδα το 64,45% των χωρών, ενώ το 2023 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 57,55%.
Με άλλα λόγια ενώ το 2013 η Ελλάδα βρισκόταν στο καλύτερο 35% των χωρών, τώρα βρίσκεται στο καλύτερο 43%. Στον εν λόγω δείκτη αποτυπώνονται οι αντιλήψεις σχετικά με την ποιότητα των δημοσίων υπηρεσιών, την ποιότητα των κρατικών υπηρεσιών και τον βαθμό ανεξαρτησίας τους από πολιτικές πιέσεις, την ποιότητα διαμόρφωσης πολιτικών και εφαρμογής τους, καθώς και την αξιοπιστία της κυβερνητικής δέσμευσης σε αυτές τις πολιτικές.
Βελτίωση, αλλά όχι σημαντική, έχει επέλθει σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση της διαφθοράς, με το 58,02% των χωρών να βρίσκεται το 2023 σε χειρότερη θέση από την Ελλάδα έναντι ποσοστού 55,92% το 2013.
Ακόμη και στο πεδίο της πολιτικής αστάθειας και της αντιμετώπισης της βίας και της τρομοκρατίας η Ελλάδα βρίσκεται χαμηλά, παρά το γεγονός ότι δεν βιώνουμε καταστάσεις προηγούμενων δεκαετιών.
Ετσι μπορεί το 2013 –όταν υπήρχαν εναλλαγές στην κυβέρνηση και έντονες κοινωνικές αντιδράσεις– μόλις το 40,28% των χωρών να βρισκόταν σε χειρότερη θέση από την Ελλάδα ως προς τον δείκτη «Πολιτική σταθερότητα και απουσία βίας και τρομοκρατίας», όμως και τώρα, δέκα και πλέον χρόνια μετά, το ποσοστό έχει ανεβεί στο 54,03%, δηλαδή όχι σημαντικά.