Η στρατηγικήτου CVC για τον όμιλο της Vivartia

Η στρατηγικήτου CVC για τον όμιλο της Vivartia

Γιατί πούλησε την «Μπάρμπα Στάθης» και εξαγόρασε την αλυσίδα Jackaroo

6' 21" χρόνος ανάγνωσης

Δεκαοκτώ χρόνια μετά την ίδρυσή της το 2006, όταν οι πανίσχυροι τότε Δημήτρης Δασκαλόπουλος και Σπύρος Θεοδωρόπουλος ένωσαν τις εταιρείες τους ΔΕΛΤΑ και Chipita και τις δυνάμεις τους, η Vivartia, το παιδί αυτού του «γάμου», βρίσκεται ενώπιον νέας αναδιάρθρωσης και αναδιοργάνωσης της δομής της. Στην πραγματικότητα δεν πρόκειται για μια αιφνιδιαστική εξέλιξη, δεδομένου ότι από την πρώτη στιγμή που η Vivartia πέρασε στον έλεγχο του CVC, ενός fund δηλαδή, ήταν γνωστό ότι αυτό, μεσοπρόθεσμα, αφού θα επιτύχει τις υπεραποδόσεις που θέλει από την επένδυσή του, θα αποχωρήσει πουλώντας τις εταιρείες του ομίλου. Αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη έντονες διεργασίες και στους τρεις κλάδους του ομίλου –γαλακτοκομικά, εστίαση και κατεψυγμένα– με αλλαγές στη δομή και στα πρόσωπα, καθώς και στο προϊοντικό χαρτοφυλάκιό του, ενώ όλους τους προηγούμενους μήνες έγιναν κινήσεις νέας αναδιάρθρωσης του δανεισμού.

Στο πλαίσιο αυτό, δρομολογείται η πώληση της «Μπάρμπα Στάθης», της πλέον επιτυχημένης εταιρείας στην κατηγορία των κατεψυγμένων λαχανικών, έτσι ώστε εκτός απροόπτου να κλείσει μέχρι το τέλος του έτους η σχετική συμφωνία με την Ideal Holdings, με την οποία υπάρχει ήδη κατ’ αρχήν συμφωνία. Η «Μπάρμπα Στάθης», λόγω της ηγετικής θέσης της στην κατηγορία των κατεψυγμένων και των σταθερά καλών επιδόσεών της, αλλά και εξαιτίας των περαιτέρω προοπτικών ανάπτυξης που σχεδιάζονται με προσανατολισμό κυρίως τις ξένες αγορές, εκτιμάται ότι θα αποτιμηθεί με βάση 10-12 φορές τα EBITDA της. Τα ΕΒITDA της εταιρείας διαμορφώθηκαν σε 12,2 εκατ. ευρώ το 2023, εξαιτίας της απόφασης της εταιρείας να απορροφήσει σημαντικό μέρος των ανατιμήσεων στο κόστος παραγωγής και να χρηματοδοτήσει προσφορές στη λιανική. Φέτος εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα επίπεδα των 15,5 εκατ. ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι η αποτίμηση ενδέχεται να διαμορφωθεί μεταξύ 155 και 186 εκατ. ευρώ. Ο δανεισμός της εταιρείας στις 31 Δεκεμβρίου 2023 ανερχόταν σε 124,8 εκατ. ευρώ, ο οποίος μέσω της συνολικής αναδιάρθρωσης δανεισμού που βρίσκεται εκ νέου σε εξέλιξη τους τελευταίους μήνες στη Vivartia εκτιμάται ότι μπορεί να πέσει κάτω από τα 40 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι πριν από την πώληση της Vivartia στo CVC, η «Μπάρμπα Στάθης», λόγω της υγιούς οικονομικής της βάσης, λειτουργούσε ως «τροφοδότης» ρευστότητας για άλλες θυγατρικές του ομίλου Vivartia, ενώ και μετά την πώληση, όταν έγινε εκ νέου αναδιάρθρωση του δανεισμού, επωμίστηκε υποχρεώσεις που ουσιαστικά δεν της αναλογούν.

Ταυτόχρονα, μετά και την απόκτηση του συνόλου της «Δωδώνης» και τις κινήσεις που έχουν γίνει από τη ΔΕΛΤΑ για ενίσχυση της ρευστότητας, αλλά και για διεύρυνση του χαρτοφυλακίου της, αναζητείται η βέλτιστη λύση για την τύχη του κλάδου γαλακτοκομικών.

Στον κλάδο γαλακτοκομικών – τυροκομικών έχει δημιουργηθεί ένα ισχυρό χαρτοφυλάκιο εταιρειών που φαντάζει ελκυστικό σε επενδυτές.

Το 2021 η Vivartia αποεπένδυσε από τη ΜΕΒΓΑΛ, πουλώντας το 43,2% που κατείχε, στην οικογένεια Χατζάκου και στον Σπύρο Θεοδωρόπουλο, για να ακολουθήσει το 2022 η πώληση της θυγατρικής της στη Βουλγαρία και μάλιστα στον «άσπονδο εχθρό» της, την «Ελληνικά Γαλακτοκομεία» (των αδελφών Σαράντη). Την ίδια ώρα επένδυσε σε τρεις τυροκομικές εταιρείες, μπαίνοντας ξανά στην κατηγορία που ουσιαστικά είχε εγκαταλείψει το 2019, όταν πούλησε τη μονάδα στην Ελασσόνα: την «Κουρέλλας», την «Γκατένιο» και τη «Δωδώνη», που έχει το πλέον ισχυρό σήμα στην κατηγορία της φέτας. Στον κλάδο των γαλακτοκομικών, ως εταιρεία της ΔΕΛΤΑ, έχει προστεθεί και η εταιρεία παγωτού Cold Sin. Με άλλα λόγια, έχει δημιουργηθεί και πάλι ένα ολοκληρωμένο πακέτο γαλακτοκομικών – τυροκομικών προϊόντων με ισχυρά σήματα και μερίδια αγοράς –κυρίως στο γάλα και στη φέτα– ελκυστικό στους επενδυτές.

Δεν είναι τυχαίο ότι τον Ιούλιο 2024 η Vivartia προέβη σε αναδιάρθρωση της ομιλικής δομής, με αύξηση μετοχικού κεφαλαίου προς τη θυγατρική NUTRICO (πρόκειται για τη θυγατρική κάτω από την ομπρέλα της οποίας βρίσκονται οι δραστηριότητες των γαλακτοκομικών). Οπως επίσης δεν είναι τυχαία η αποχώρηση του Χρήστου Τσόλκα από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου τόσο της ΔΕΛΤΑ όσο και της NUTRICO και η τοποθέτηση ως μεταβατικού CEO του Κων. Βαλιάδη, διευθύνοντος συμβούλου της «Δωδώνης Κύπρου».

Αλλαγές αναμένονται και στον κλάδο εστίασης του ομίλου, ο οποίος επί σειρά ετών ήταν ο «μεγάλος ασθενής», χτυπημένος από την οικονομική κρίση και κατόπιν από την πανδημία, αλλά και από λανθασμένους χειρισμούς (όπως, για παράδειγμα, η επένδυση στη Forky). Στο πλαίσιο επίσης της ενίσχυσης του κλάδου, μέχρι τα τέλη του έτους αναμένεται να έχει κλείσει η συμφωνία εξαγοράς πλειοψηφικού πακέτου της αλυσίδας street food Jackaroo, η οποία έχει ιδιαίτερη απήχηση στο νεανικό κοινό.

Κρίσιμο στοιχείο, βεβαίως, για όλες τις κινήσεις που ακολούθησαν ήταν η συμφωνία αναδιάρθρωσης του τραπεζικού δανεισμού των θυγατρικών της Vivartia που συμφωνήθηκε μέσα στο καλοκαίρι, ύψους περίπου 350 εκατ. ευρώ.

O γάμος ΔΕΛΤΑ – Chipita, η είσοδος της MIG, τα δύσκολα χρόνια της κρίσης

Ηταν το 2005 όταν σε ένα χώρο εκδηλώσεων κάπου στο Γουδί ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος, ιδιοκτήτης τότε της ΔΕΛΤΑ, και ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, επικεφαλής της Chipita, παρουσίαζαν την… BrandCo, την εταιρεία που δημιούργησαν από τη συγχώνευση των δύο παραπάνω, μια εταιρεία-κολοσσό, όπως ανέφεραν τα δημοσιεύματα της εποχής, και η οποία προσωρινά έφερε την ονομασία αυτή. Η εταιρεία, η οποία θα έμπαινε και στο Χρηματιστήριο Αθηνών, έγινε δεκτή με ενθουσιασμό, με τραπεζίτες μάλιστα, όπως ο Τάκης Αράπογλου της Εθνικής και ο Νίκος Νανόπουλος της Eurobank, να χαιρετίζουν το νέο εγχείρημα στην εκδήλωση παρουσίασης. Λίγους μήνες μετά και ενώ είχε μπει το 2006, οπότε έγινε και τυπικά η συγχώνευση των εταιρειών, ανακοινωνόταν το όνομα του νέου ομίλου τροφίμων, που εφεξής θα λεγόταν Vivartia.

Η στρατηγικήτου CVC για τον όμιλο της Vivartia-1
To 2005 ο Δημ. Δασκαλόπουλος (δεξιά), ιδιοκτήτης τότε της ΔΕΛΤΑ, και ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, επικεφαλής της Chipita, παρουσίαζαν την… BrandCo, η οποία αποτέλεσε τον πρόδρομο της Vivartia. (Φωτογραφία: ΑΠΕ)

Μόλις ένα χρόνο μετά, η Vivartia έμελλε να βρεθεί στην πραγματικότητα αντιμέτωπη με ένα ακόμη καθοριστικό για το μέλλον της γεγονός: την απόφαση του Δημήτρη Δασκαλόπουλου να πουλήσει τη συμμετοχή του στη Marfin Investment Group. Η απόφαση αυτή σήμανε στην ουσία την έναρξη της διαταραχής της σχέσης ανάμεσα στη MIG και στον Σπύρο Θεοδωρόπουλο. Ετσι, αφού με τον ίδιο ως διευθύνοντα σύμβουλο της Vivartia αποφασίστηκε η απόσχιση των κλάδων και η δημιουργία αντίστοιχων θυγατρικών, το 2010 εξαγόρασε πίσω την Chipita και ακολούθησε πλέον τη γνωστή πορεία.

Από τα λάθη με το εργοστάσιο στο Αμπου Νταμπι, την εξαγορά της Forky, την αύξηση του δανεισμού, στο restart με το CVC.

Με την κρίση να βρίσκεται ήδη στο κατώφλι της Ελλάδας, η ΔΕΛΤΑ ξεκινάει έναν ανηλεή πόλεμο τιμών ρίχνοντας δραστικά την τιμή του φρέσκου γάλακτος, κίνηση όμως η οποία δεν φαίνεται να είχε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Τα επόμενα χρόνια, λόγω και της κρίσης, πλήττονται και άλλοι κλάδοι της Vivartia και κυρίως αυτός της εστίασης, ενώ δεν λείπουν και οι άστοχοι χειρισμοί και μάλιστα ενώ είχε εκδηλωθεί η οικονομική κρίση (η υπογραφή, για παράδειγμα, το 2012 συμφωνίας με την Exeed Industries για την κατασκευή εργοστασίου παραγωγής γάλακτος, χυμών και τσαγιού στο Αμπου Ντάμπι ή η απόκτηση το 2017 της Forky, της εταιρείας παροχής υγιεινών γευμάτων).

Τα δάνεια συσσωρεύονταν, η εταιρεία ξεκίνησε να πουλάει περιουσιακά στοιχεία και το 2021 ήρθε το CVC για να αποκτήσει τον έλεγχο (και μεγάλο μέρος του δανεισμού) της εταιρείας. Αυτός ήταν και ο τέταρτος μεγάλος σταθμός στην ιστορία της μετά την ίδρυσή της, την αποχώρηση Δασκαλόπουλου και την αποχώρηση Θεοδωρόπουλου. Αναμφίβολα, με το CVC έγινε μια προσπάθεια restart της Vivartia, η οποία, παρά τα προβλήματα, δεν έπαψε να είναι ποτέ ο κορυφαίος όμιλος τροφίμων στην Ελλάδα. Ποιος θα είναι ο επόμενος ιδιοκτήτης ή οι επόμενοι ιδιοκτήτες των εταιρειών της;

Για την «Μπάρμπα Στάθης» οι εξελίξεις έχουν ήδη δρομολογηθεί. Για τον κλάδο των γαλακτοκομικών – τυροκομικών η αναζήτηση θα είναι μάλλον πιο δύσκολη, με τους εγχώριους παίκτες που άλλοτε έδειχναν ενδιαφέρον, όπως για παράδειγμα η «Ελληνικά Γαλακτοκομεία», να επισημαίνουν ότι στόχος είναι η εκτός Ελλάδας ανάπτυξη. Ισχυρό χαρτί στον κλάδο της εστίασης είναι κυρίως τα σημεία που κατέχει η Vivartia σε κλειστές αγορές (αεροδρόμια, εθνικές οδοί, πλοία), με βελτιωμένες επιδόσεις τα τελευταία χρόνια, λόγω της ανόδου του τουρισμού.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT