Στις ψηφιακές δεξιότητες των νέων επενδύει η COSMOTE τα τελευταία δέκα χρόνια «Το πρώτο μου ρομπότ –δεν το έφτιαξα μόνη μου, φυσικά, ήταν ομαδική εργασία – υπερπηδούσε εμπόδια, αναγνώριζε χρώματα, μετέφερε πράγματα. Ήταν μια σχετικά απλή κατασκευή. Όμως στον Πανελλήνιο διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής του 2015 υπήρχαν τέσσερα μεγάλα, πολύχρωμα “βουνά” πάνω στην πίστα και το ρομπότ μας έπρεπε να σηκώσει κάτι κύβους και να τους τοποθετήσει στην κορυφή. Είχαμε φτιάξει μια πολύπλοκη κατασκευή με μια τεράστια δαγκάνα, σαν γερανό. Ήταν πολύ εντυπωσιακό!», διαβάζουμε σε μία από τις δηλώσεις των χιλιάδων μαθητών που έχουν έρθει πιο κοντά τα τελευταία δέκα χρόνια με την εκπαιδευτική ρομποτική, μέσα από τις δράσεις που στηρίζει η COSMOTE.
Πιο συγκεκριμένα, οι ωφελούμενοι ανέρχονται γύρω στις 330 χιλιάδες σύμφωνα με τους υπολογισμούς της COSMOTE , η οποία φροντίζει εδώ και μία δεκαετία για την ανάπτυξη των ψηφιακών ικανοτήτων των νέων. Πώς το κάνει αυτό; Πρώτα από όλα, μέσω της στρατηγικής συνεργασίας της με τον STEM EDUCATION, τον Οργανισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και Επιστήμης, ο οποίος βρίσκεται πίσω από τη διοργάνωση των ετήσιων Πανελλήνιων Διαγωνισμών Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και STEM (σ.σ: τα αρχικά που σχηματίζονται από τις αγγλικές λέξεις science, technology, engineering και mathematics). Μάλιστα, πρέπει να τονίσουμε ότι αυτή η συνεργασία έχει αποδώσει καρπούς, αφού οι διακρίσεις των ελληνικών αποστολών στην Παγκόσμια Ολυμπιάδα Ρομποτικής μόνο αμελητέες δεν είναι, αφού μέχρι στιγμής έχουμε φτάσει και μέχρι την πρώτη θέση στην Ευρώπη αλλά και την τέταρτη παγκοσμίως.
Οι δράσεις σε αριθμούς
Πώς όμως μεταφράζονται τα αποτελέσματα των δράσεων που στηρίζει η COSMOTE γύρω από την εκπαιδευτική ρομποτική και το STEM; Μέχρι στιγμής, η εταιρεία έχει στηρίξει 10 πανελλήνιους διαγωνισμούς και 16 προκριματικούς διαγωνισμούς για την Παγκόσμια Ολυμπιάδα Ρομποτικήςμε 53.000 συμμετοχές μαθητών από όλη τη χώρα ενώ έχει γίνει δωρεάν διάθεση 1.100 πακέτων εκπαιδευτικού υλικού με τα downloads από την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πλατφόρμα STEM (Aποθετήριο γνώσης) να φτάνουν τις 20 χιλιάδες. Τέλος έχουν καταγραφεί15.800 συμμετοχές καθηγητών σε επιμορφωτικά σεμινάρια, και δημιουργήθηκαν οι πρώτες ταινίες στην Ελλάδα με θέμα την εκπαιδευτική ρομποτική (Robogirl και The Real Robokids) βρίσκονταν υπό την αιγίδα της COSMOTE.
«Στην COSMOTE είμαστε από τους πρώτους που πίστεψαν στο STEM και επενδύσαμε συστηματικά και με συνέπεια στη διάδοση της εκπαιδευτικής ρομποτικής για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων των μαθητών», δήλωσε ο κ. Παναγιώτης Γαβριηλίδης, Chief Marketing Officer Ομίλου ΟΤΕ. «Σήμερα με περηφάνια αντικρίζουμε χιλιάδες νέους που μπορούν να αξιοποιούν την τεχνολογία, να ενδιαφέρονται για τις επιστήμες, να συνεργάζονται και να επιλύουν προβλήματα. Στεκόμαστε δίπλα τους για να μπορούν να φέρνουν αυθεντικές ιδέες, οι οποίες οδηγούν στην πρόοδο. Αυτοί οι νέοι θα είναι οι πολίτες της αυριανής ψηφιακής κοινωνίας και οι πρωταγωνιστές στη δημιουργία μιας συνδεδεμένης Ελλάδας».
Τα αποτελέσματα των δράσεων
«Ξαφνικά από διαγωνιζόμενοι, γίναμε φίλοι, που μπορούσαν να γελάσουν, να δουλέψουν και να ανταλλάξουν ιδέες. Να μιλήσουμε για τα ενδιαφέροντα και τις ανησυχίες μας», αναφέρει ένας μαθητής από τους χιλιάδες που συμμετείχαν στις δράσεις της COSMOTE, αναδεικνύοντας κατά αυτόν τον τρόπο και την ανθρώπινη και κοινωνική αξία τους πέρα από την εκπαιδευτική. Όσο για την πρακτική αξία αλλά και τους ορίζοντες που ανοίγουν στους μαθητές; Η δήλωση που ακολουθεί λύνει κάθε απορία: «Στόχος μου είναι σπουδάσω στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο και πιο συγκεκριμένα στη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ. Με ενδιαφέρει ευρύτερα σε επαγγελματικό επίπεδο η κατασκευή και η λειτουργία των ρομπότ», αναφέρει χαρακτηριστικά ένας μαθητής, αν και είναι σίγουρο πως την ίδια δήλωση θα έκαναν πολλοί συμμαθητές του στην εν λόγω δράσεις.
«Η δεκαετής συνεργασία μας με την COSMOTE έχει υπάρξει ιδιαιτέρως εποικοδομητική με σημαντικά αποτελέσματα. Ξεχωριστή σημασία για εμάς έχει η δημιουργία και λειτουργία της ψηφιακής εκπαιδευτικής πλατφόρμας STEM, που είναι ένα αποθετήριο γνώσης με μαθήματα για μαθητές και καθηγητές και πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό. Έχουμε βάλει στέρεα θεμέλια για το μέλλον και συνεχίζουμε δυναμικά.» δήλωσε ο κ. Γιάννης Σομαλακίδης, Πρόεδρος του STEM Education.
Μήπως, όμως, η εκπαίδευση μέσω STEM είναι απλά άλλη μία από τις πολλές μεθόδους που μπορούν να μεταχειρίζονται οι εκπαιδευτικοί στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση; Όχι, κάτι τέτοιο δεν θα ήταν εύστοχο. Αντίθετα, το STEM αποτελεί ένα μέσο για καινούριες ιδέες που οδηγούν στην καινοτομία μέσα από την τεχνολογία, την ανάπτυξη κριτικής σκέψης και της καλύτερης κατανόησης του κόσμου. Επίσης, ενισχύει τη δημιουργικότητά των μαθητών, τις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων, τη συνεργασία και την ομαδικότητα, εντείνει το ενδιαφέρον των νέων για την επιστήμη και την τεχνολογία, προετοιμάζοντάς τους για τις ανάγκες της μελλοντικής αγοράς εργασίας. Για αυτό, λοιπόν, η COSMOTE, που είναι μέλος του Ομίλου Telekom, έχει αγκαλιάσει και σκοπεύει να συνεχίσει να αγκαλιάζει τόσο θερμά τέτοιους είδους δράσεις, οι οποίες αναπτύσσουν όλες τις προαναφερθείσες δεξιότητες και συμβάλλουν στη δημιουργία μιας ψηφιακής κοινωνίας για όλους.