Στον ρυθμό της Black Friday ζει η εγχώρια αγορά, καθώς ήδη κάποιες εταιρείες, και μάλιστα όχι οι πλέον «παραδοσιακές» του θεσμού, ξεκίνησαν τις προσφορές και τις εκπτώσεις. Την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να μπουν στον «χορό» της Black Friday και οι αλυσίδες τεχνολογίας, ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών καταναλωτικών ειδών, οι οποίες πρωταγωνιστούν στον θεσμό των μεγάλων προσφορών. Στην πραγματικότητα, αν και η Black Friday είναι φέτος στις 29 Νοεμβρίου, στην Ελλάδα έχουμε μάλλον «Black November», κάτι που σε μεγάλο βαθμό σχετίζεται και με το γεγονός ότι η αγορά είναι «μουδιασμένη», με συνέπεια οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις να επιδιώκουν την αναθέρμανσή της. Η παρατεταμένη ακρίβεια καθώς και οι υψηλές θερμοκρασίες το προηγούμενο διάστημα, που επηρέασαν κυρίως την κατηγορία της ένδυσης – υπόδησης, βρίσκονται πίσω από τις υποτονικές πωλήσεις στο λιανεμπόριο τουλάχιστον μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου.
Στον κλάδο των ηλεκτρικών – ηλεκτρονικών καταναλωτικών ειδών αναμένονται, σε αντίθεση με πέρυσι, πολλές και καλές προσφορές σε κινητά τηλέφωνα, τηλεοράσεις και laptop, όπως ανέφερε στην «Κ» ο διευθύνων σύμβουλος της «Πλαίσιο» κ. Κώστας Γεράρδος στο περιθώριο της εκδήλωσης για την έναρξη λειτουργίας του καταστήματος της αλυσίδας στο εμπορικό πάρκο αεροδρομίου Σπάτων. Ο κλάδος εμφανίζει αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης σε σύγκριση με πέρυσι, εάν συμπεριληφθούν οι πωλήσεις που έγιναν το 2023 μέσω των επιδοτήσεων σε κλιματιστικά μηχανήματα και ψυγεία, ενώ εξαιρουμένων αυτών καταγράφει μικρή αύξηση της τάξης του 2%-3%. Οι πωλήσεις στον κλάδο από τις 15 Νοεμβρίου μέχρι και το τέλος του έτους αποκτούν ιδιαίτερη βαρύτητα, καθώς τότε πραγματοποιείται περίπου το 25% του συνολικού ετήσιου τζίρου.
Υπενθυμίζεται, εξάλλου, ότι μετά την Black Friday ακολουθεί στις 2 Δεκεμβρίου η Cyber Monday, ημέρα προσφορών για αγορές που γίνονται μέσω των ηλεκτρονικών καταστημάτων. Επιπλέον, την Κυριακή 1η Δεκεμβρίου 2024, την πρώτη Κυριακή δηλαδή μετά την Black Friday, τα εμπορικά καταστήματα θα επιτρέπεται να λειτουργήσουν από τις 11 π.μ. έως τις 8 μ.μ., κάτι που θεσπίστηκε ακριβώς για να «υποστηριχθεί» ο θεσμός και ύστερα από αίτημα των λιανεμπορικών αλυσίδων.
Ηδη, πάντως, ένα από τα ελληνικά marketplace, το Shopflix, ξεκίνησε προσφορές στο πλαίσιο της Black Friday, ενώ προσφορές έχουν ξεκινήσει εταιρείες πώλησης αυτοκινήτων, αλλά και εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) αυτοκινήτων. Οι εταιρείες Peugeot και Renault διαφημίζουν προσφορές Black Friday για ετοιμοπαράδοτα αυτοκίνητα, ενώ προσφορές όλο τον Νοέμβριο διαφημίζει και η Instacar.
Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε ο όμιλος Public, αν και οι προσφορές και τα ειδικά deals είχαν ξεκινήσει από νωρίς, η κύρια αγοραστική δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε την ίδια την ημέρα της Black Friday, επιβεβαιώνοντας πως το κοινό αναμένει τη συγκεκριμένη ημέρα για τις χαμηλότερες τιμές. Τηλεοράσεις, κινητά τηλέφωνα και αξεσουάρ τηλεφώνων είναι αυτά που προτίμησαν οι περισσότεροι καταναλωτές.
Η πλειονότητα των αγοραστών στην περυσινή Black Friday ήταν ηλικίας 45-54 ετών (40,1%), ενώ στις νεότερες ηλικίες, όπως 18-24 ετών, το ποσοστό συμμετοχής διαμορφώθηκε σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα, μόλις στο 6,1%.