Αμεση ανάγκη για βελτίωση των υποδομών της κρουαζιέρας

Αμεση ανάγκη για βελτίωση των υποδομών της κρουαζιέρας

3' 50" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Tην κατασκευή νέων υποδομών σε τρία λιμάνια ενδιάμεσων προορισμών προσέγγισης κρουαζιερόπλοιων (ports of call) και την ανάπτυξη δύο λιμανιών εκκίνησης, τερματισμού κρουαζιερών (home ports), εκτός του Πειραιά, με βάση ειδικά κριτήρια, προτείνει μελέτη που διενήργησαν από κοινού το Κέντρο Ερευνών του Πανεπιστημίου Πειραιά και η εταιρεία Νemertis EΠΕ για λογαριασμό του υπουργείου Τουρισμού.

Eιδικότερα, η μελέτη διενεργήθηκε στο πλαίσιο του σχεδίου δράσης για τις προοπτικές ανάπτυξης του τουρισμού κρουαζιέρας με δυνατότητες βελτίωσης της οικονομικής δραστηριότητας των αντίστοιχων τουριστικών περιοχών.

Προτεινόμενα λιμάνια

Τα τρία ενδιάμεσα λιμάνια που προτείνονται για νέες επενδύσεις προκειμένου να ωφεληθεί η κρουαζιέρα είναι αυτά της Σαντορίνης, που δέχθηκε πέρυσι 778.057 επιβάτες κρουαζιέρας, της Ρόδου που δέχθηκε 409.991 επιβάτες και του Κατακόλου με 763.966 επιβάτες. Αντίστοιχα, τα δύο λιμάνια που προτείνονται ως λιμάνια ανάπτυξης για την αφετηρία και τον τερματισμό των κρουαζιερόπλοιων είναι αυτά του Ηρακλείου με 270.020 επιβάτες κρουαζιέρας το 2013 και της Θεσσαλονίκης με 14.585 επιβάτες.

Για την επιλογή των τριών λιμανιών ενδιάμεσων προορισμών χρησιμοποιήθηκαν ως βασικά κριτήρια η θέση τους στην αγορά κρουαζιέρας, η τουριστική ελκυστικότητα της περιοχής, οι προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης, οι ανάγκες για επενδύσεις σε υποδομές, η εθνική στρατηγική για την ανάπτυξη λιμανιών κρουαζιέρας, η άποψη των εμπλεκομένων και ιδίως των αγορών για τις δυνατότητες ανάπτυξης των λιμανιών και η ύπαρξη τοπικής στρατηγικής και προγράμματος ώριμων επενδύσεων.

Σε ό,τι αφορά τον προσδιορισμό των δύο λιμανιών εκκίνησης, τερματισμού κρουαζιερόπλοιων χρησιμοποιήθηκαν ως βασικά κριτήρια επιλογής η ύπαρξη ενός μεγάλου διεθνούς αεροδρομίου με σημαντικό αριθμό άμεσων διεθνών πτήσεων, η δυνατότητα πρόσβασης με αυτοκίνητο, λεωφορείο ή τρένο, η δυνατότητα πρόσδεσης-αγκυροβόλησης σημαντικού αριθμού μεγάλων πλοίων ή επέκτασης των λιμανιών, οι υφιστάμενες υποδομές εξυπηρέτησης και διαχείρισης επιβατών και η τουριστική ελκυστικότητα της ευρύτερης περιοχής. Επιπλέον χρησιμοποιήθηκαν ως κριτήρια η ύπαρξη τουριστικών σημείων για επίσκεψη και αγορές, η εθνική στρατηγική για την ανάπτυξη λιμανιών κρουαζιέρας, η άποψη των εμπλεκομένων και ιδίως των αγορών για τις δυνατότητες ανάπτυξης των λιμανιών, η θέση τους σε υφιστάμενες ή αναδυόμενες γραμμές κρουαζιέρας και η ύπαρξη τοπικής στρατηγικής για την ανάπτυξη home porting, καθώς και προγράμματος ώριμων επενδύσεων.

Εξάλλου, η μελέτη προσδιορίζει τα κριτήρια τα οποία μπορούν να χαρακτηρίσουν ένα λιμενικό έργο σημαντικό στοιχείο τουριστικής ανάπτυξης, καθώς και για την ανάπτυξη τερματικών λιμανιών. Επιπλέον διερευνά τις δυνατότητες ένταξης μεγάλων επενδυτικών σχεδίων για τη δημιουργία υποδομών ανάπτυξης τουρισμού κρουαζιέρας στο σύστημα Fast Track.

Στο μεταξύ, στο λιμάνι του Ηρακλείου έχουν ήδη ξεκινήσει αφίξεις κρουαζιερόπλοιων για τη φετινή περίοδο. Τον Ιανουάριο το λιμάνι δέχθηκε τρία κρουαζιερόπλοια και αύριο θα έχει την τέταρτη άφιξη. Για όλο το 2014 οι μέχρι στιγμής προγραμματισμένες αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στο προτεινόμενο λιμάνι για νέες επενδύσεις φθάνουν τις 171. Επίσης, στη Σαντορίνη, σύμφωνα με τον μέχρι στιγμής προγραμματισμό, τα πρώτα κρουαζιερόπλοια θα αφιχθούν στα μέσα Μαρτίου.

Η κρουαζιέρα στην Ελλάδα τη φετινή σεζόν θα επηρεαστεί λόγω των αρνητικών συγκυριών στην ευρύτερη γεωγραφική περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου (Συρία, Αίγυπτος κ.α.). Σύμφωνα με εκπροσώπους του κλάδου, οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων θα περιοριστούν, ενώ οι αφίξεις επιβατών θα κινηθούν από τα ίδια επίπεδα σε σχέση με το 2013 έως οριακά λιγότερες. Ο εκπρόσωπος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων για την κρουαζιέρα και μέλος του Δ.Σ. κ. Ανδρέας Στυλιανόπουλος, με δεδομένα τα προβλήματα στην ευρύτερη περιοχή, χαρακτηρίζει χρονιά σταθεροποίησης το 2014 για τον τουρισμό κρουαζιέρας στη χώρα μας. Σε ό,τι αφορά το 2015, όμως, εκτιμά ότι θα επανέλθει σε τροχιά ανάπτυξης.

Περαιτέρω ανάπτυξη

H παγκόσμια κρουαζιέρα θα ακολουθήσει και φέτος θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, σύμφωνα με εκτιμήσεις που έκανε πρόσφατα η Διεθνής Ενωση για την Κρουαζιέρα (CLIA) για την πορεία του κλάδου. Η Ενωση προβλέπει ότι οι επιβάτες που θα διακινηθούν από τις 63 εταιρείες-μέλη της σε όλο τον κόσμο θα φθάσουν σε 21,7 εκατ. Παράλληλα, διεθνείς εταιρείες, προκειμένου να ανταποκριθούν στην αυξημένη ζήτηση, θα ρίξουν στην παγκόσμια αγορά τη διετία 2014-15 24 νέα κρουαζιερόπλοια, προσθέτοντας χωρητικότητα 37.456 επιβατών. Τα κρουαζιερόπλοια θα δρομολογηθούν τόσο στη θάλασσα όσο και σε ποταμούς, αντιπροσωπεύοντας επενδύσεις που αγγίζουν τα 6 δισ. ευρώ. Ενδεικτικό της δυναμικής ανάπτυξης του κλάδου είναι ότι μέχρι στιγμής έχουν επιβεβαιωθεί παραγγελίες για την κατασκευή και άλλων 12 πλοίων (επένδυση περίπου 5,8 δισ. ευρώ) προκειμένου να εισέλθουν στην αγορά τη διετία 2016-18, προσθέτοντας χωρητικότητα 33.192 επιβατών.

Το 2013 διακινήθηκαν διεθνώς 21,3 εκατ. επιβάτες. Σύμφωνα με στοιχεία της Ενωσης, και το 2013 πρώτη αγορά ήταν αυτή των ΗΠΑ, καθώς 11 εκατ. Αμερικανοί επέλεξαν να κάνουν διακοπές με κρουαζιερόπλοια. Στη δεύτερη θέση της κατάταξης ήταν οι Αγγλοι με 1,72 εκατ. ταξίδια κρουαζιέρας, στην τρίτη οι Γερμανοί με 1,64 εκατ. ταξίδια, στην τέταρτη οι Ιταλοί με 860.000 ταξίδια, στην πέμπτη οι Αυστραλοί με 760.000 ταξίδια και στην έκτη οι Καναδοί με 734.000. Ο στόλος των μελών της Ενωσης σε όλο τον κόσμο θα ανέρχεται φέτος σε 410 κρουαζιερόπλοια από 393 πέρυσι.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT