Ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Ντέρμπυ αναγορεύει τον Δ. Γουναρίδη Επίτιμο Διδάκτορα Καλών Τεχνών

Ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Ντέρμπυ αναγορεύει τον Δ. Γουναρίδη Επίτιμο Διδάκτορα Καλών Τεχνών

3' 36" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Ντέρμπυ αναγορεύει τον Δ.

Γουναρίδη Επίτιμο Διδάκτορα Καλών Τεχνών

Ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Ντέρμπυ αναγορεύει τον Δ. Γουναρίδη Επίτιμο Διδάκτορα Καλών Τεχνών-1

Ο Δανιήλ Γουναρίδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1934. Μετά την

εγκύκλια εκπαίδευση στο Πειραματικό Σχολείο σπούδασε ζωγραφική και

χαρακτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Συνέχισε τις

σπουδές του σε μεταπτυχιακό επίπεδο, με υποτροφία του ΙΚΥ, στο

Παρίσι, στην Ecole Nationale Superieure des Baux Arts (Ανωτάτη

Σχολή Καλών Τεχνών), και ακολούθως στην Ecole Nationale Superieure

des Arts Decoratifs (Ανωτάτη Σχολή Διακοσμητικών Τεχνών) με

ειδίκευση στη γραφιστική και τη διαφήμιση (Arts Graphiques et

Publicite) και την Ecole Estienne (Cours Superieures d’ Art et de

techniques Graphiques)

Με την επιστροφή του στην Ελλάδα, εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, όπου

αναδείχθηκε σε μία από τις προεξάρχουσες φυσιογνωμίες της

καλλιτεχνικής σκηνής της δεκαετίας του 1960. Η Ελένη Βακαλό, η

σημαντικότερη τεχνοκριτικός της μεταπολεμικής Ελλάδας, ξεχώρισε το

ταλέντο του και τον προσκάλεσε να διδάξει στη Σχολή Βακαλό, που

είχε ιδρυθεί λίγα χρόνια πριν. Η εξέλιξη της Σχολής σε σημαντικό

παράγοντα της καλλιτεχνικής παιδείας στην Ελλάδα οφείλεται σε όχι

ευκαταφρόνητο βαθμό και στον Δανιήλ Γουναρίδη, ο οποίος αναδείχθηκε

σε ηγετικό στέλεχος της Σχολής και στον οποίο ανατέθηκε η ευθύνη

της Διεύθυνσης Σπουδών το 1977, όταν αποσύρθηκε ο ιδρυτής τής

Σχολής, Γιώργος Βακαλό, το 1977.

Δουλεύοντας αρχικά με την Ελένη Βακαλό, ο Δανιήλ ήταν υπεύθυνος

για τη διεύθυνση της Σχολής για περισσότερο από τρεις δεκαετίες,

οδηγώντας την μέσα σε μια δύσκολη περίοδο γοργών αλλαγών, που

περιλάμβαναν την εμφάνιση νέων ανταγωνιστών στο χώρο της

εκπαίδευσης του design, και το μετασχηματισμό της τεχνολογικής

βάσης τόσο της εκπαίδευσης όσο και του επαγγέλματος του design. Το

επίτευγμα του Δανιήλ είναι ότι η σχολή Βακαλό κατόρθωσε να

διατηρήσει την καλή της φήμη και την αναγνώρισή της ως η πρώτη

σχολή στο αντικείμενό της, σε συνθήκες συχνά επιθετικού

ανταγωνισμού και διαρκούς ρευστότητας, όπου νέοι φορείς θα

μπορούσαν να αποκτήσουν προβάδισμα με τη χρήση των νέων

τεχνολογιών.

Κάτω από τη δική του καθοδήγηση το πρόγραμμα που αρχικά

διαμορφώθηκε από την Ελένη και τον Γιώργο Βακαλό, αναπτύχθηκε, ώστε

περί τα μέσα της δεκαετίας του 1990 να έχει τη μορφή που

επικυρώθηκε από το Πανεπιστήμιο του Derby. Επί 15 χρόνια το

Πανεπιστήμιο του Ντέρμπυ εκτιμά την αποτελεσματική δουλειά του στη

διεύθυνση της Σχολής, που όχι μόνο συνέβαλε στην ανάπτυξη μιας

ιδιαίτερα επιτυχημένης ακαδημαϊκής συνεργασίας, αλλά έχει

μετατρέψει αυτή τη συνεργασία σε αληθινή φιλία και σε μια κοινή

προσπάθεια ανθρώπων που υπηρετούν τους ίδιους στόχους στην

εκπαίδευση των καλών και των εφαρμοσμένων τεχνών.

Ένα ακόμη επίτευγμά του, όχι λιγότερο σημαντικό, και κάτι που

τιμά το χαρακτήρα του, είναι η γενική πολιτική που ακολουθεί στη

σχέση Διεύθυνσης και προσωπικού, η οποία με την αντιγραφειοκρατική

και φιλική νοοτροπία της παρέχει το ιδεώδες κλίμα για τη διαμόρφωση

στενών δεσμών μεταξύ των συνεργατών, αλλά και την ταύτιση με τις

αξίες που αντιπροσωπεύει, κερδίζοντας και όχι επιβάλλοντας τον

σεβασμό. Μέρος της διαρκούς επιτυχίας της Σχολής Βακαλό οφείλεται

και σε αυτό τον τρόπο διοίκησης.

Η σταδιοδρομία του ως καλλιτέχνη υπήρξε εξίσου διακεκριμένη, με

20 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, τη συμμετοχή του

σε πάνω από 90 εκθέσεις και διεθνείς καλλιτεχνικές εκδηλώσεις όπως

οι Μπιενάλε στο Παρίσι, την Πιστόια, την Αλεξάνδρεια, το Σάο

Πάουλο, τις Βρυξέλλες, και σε ομαδικές εκθέσεις στη Μόσχα, το

Παρίσι, τη Μιλούζ, τη Λευκωσία, το Άμστερνταμ, το Μάαρσεν, το

Σικάγο, το Ντόρτμουντ, το Βουκουρέστι, τη Στουτγάρδη, το Δουβλίνο

και τις Βρυξέλλες. Του απονεμήθηκαν διάφορα βραβεία, ανάμεσά τους

και το δεύτερο βραβείο στην 8η Μπιενάλε της Αλεξάνδρειας. Έργα του

βρίσκονται σε δημόσιες πινακοθήκες και ιδιωτικές συλλογές,

συμπεριλαμβανομένης της Εθνικής Πινακοθήκης στην Αθήνα και της

Δημοτικής Πινακοθήκης στη Θεσσαλονίκη. Από το 1960 ως το 2008 έχουν

υπάρξει πάνω από 300 δημοσιευμένες κριτικές για το έργο του, ενώ το

έγκριτο τετράτομο Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών του εκδοτικού οίκου

Μέλισσα περιλαμβάνει τετρασέλιδο λήμμα για το έργο του Δανιήλ

Γουναρίδη.

Τα ταλέντα του Δανιήλ τόσο ως καλλιτέχνη όσο και ως δασκάλου

συνέργησαν για να δημιουργήσουν ένα μίγμα μεθόδου και

συναισθήματος, πραγματισμού και φαντασίας, που συνθέτουν τον πυρήνα

του Κολλεγίου Βακαλό. Αλλά είναι πάνω απ’ όλα το ηθικό ανάστημά του

-και εδώ αποτελεί γνήσιο διάδοχο της Ελένης Βακαλό- που εγγυάται

ότι το ήθος Βακαλό θα παραδοθεί στις νεότερες γενεές και θα

συνεχίσει να θάλλει.

Εκ μέρους του Ακαδημαϊκού Συμβουλίου και σε αναγνώριση τού επί

μακρόν ηγετικού έργου του στη Σχολή Βακαλό καθώς και της

διακεκριμένης του διαδρομής ως καλλιτέχνη, έχω τη χαρά να

αναγορεύσω τον Δανιήλ Γουναρίδη ως Επίτιμο Διδάκτορα Καλών

τεχνών.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT